Batteriladdare

  • Thread starter Sgt Liberia
  • Start date

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Tack för tipsen, bara att plocka ur och ladda då.
Har du kanske koll på hur man monterar bort det från en R6a. Har instruktionsbok till men det står inte hur man gör i den (vad jag kan hitta i alla fall):confused: .

Skruva bort sadeln, den sitter i två skruvar i bakkant.
Sedan lossar du bara batteripolerna, och monterar laddaren. Har du hojjen i varmgarage finns det ingen mening med att lyfta ut batteriet ur själva mcn. Så länge det är urkopplat.
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Laddström = flödet eller hastigheten på den mängd elektriskt laddade partiklar som trycks in i batteriet. (Ström = laddningsmängd/tidsenhet) (1 A = 1 C/s).

Trycker man in för mycket laddning för snabbt så hinner inte batteriet ackumulera (ta upp) laddningen på ett optimalt sätt och värmeutveckling samt knallgas kan bildas = mindre bra.


Okey tack. Det låter som at det är som jag misstänkte :tummenupp
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Skruva bort sadeln, den sitter i två skruvar i bakkant.
Sedan lossar du bara batteripolerna, och monterar laddaren. Har du hojjen i varmgarage finns det ingen mening med att lyfta ut batteriet ur själva mcn. Så länge det är urkopplat.

Ok, ska väl inte va alltför svårt då. Tack för hjälpen:tummenupp
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Bifogar lite skötselråd från varta. LÄNK

Dom rekomenderar ej laddning med mer än 5-10% av batteriets kapacitet i Ah. Dvs att ett 20Ah skall laddas med max 2Ampere.

Mitt batteri är på 8Ah vilket då innebär 0,8 ampere , jag köpte en 600mAmp laddare för 199:- som var helautomatisk även den, och den passar bättre efter batteritillverkarens rekomendationer med tanke på laddström ( i detta fall varta)

Nästan alla förespråkar ctek men i teorin ser det ut som om det går lika bra med en av de billiga laddarna. Sen hur det är med kvalitet, tja det får vi se med tiden.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Blir nog biltema här.. 700kr för en batteriladdare?:jisses

Kollade in lite diverse laddare. Blev en Ctek ändå.
En liten värdelös laddare kostade 270kr hos Mekonomen. Cteken kunde man ju även ha till bilbatterier:tummenupp
Nu slipper jag min värdelösa bilbatteriladdare. Den var nog värd sina 695kr ändå..
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Dom brukar vara ventilerade IAF, men herregud, det är ju inga enorma mängder gas som frigörs, i husvagar/husbilar/husbåtar sover man ju ovanpå ett batteris som står på ständig laddning när man har kabeln i..

Dessutom gasar ett batterisom laddas "snällt" nästan ingenting sm någon annan skrev tidigare, fläskar man på en OK-billaddare på ett MC batteri så bubblar det..

Det du sager stammer inte i min solifer,det går en slang från batteriet och ut i fri luft....ladd gas ar farligt....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det du sager stammer inte i min solifer,det går en slang från batteriet och ut i fri luft....ladd gas ar farligt....

Det SKA göra det, men mina år av erfarenhet med husvagnar säger annat, ofta hittade man extrabatterier i garderober eller i bäddlådorna.
 

Sgt Liberia

Guest
Ni som har CTEK 3600. Låter ni batteriet sitta kvar på hojen medans ni laddar eller måste man ta bort det?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
...batteriet sitta kvar på hojen medans ni laddar eller måste man ta bort det?
Normalt behöver man inte lossa batterikablarna på batteriet när man underhållsladdar det.
Om man har larm på hojen kan det vara bra att låta kablarna sitta kvar, annars ser jag ingen anledning till att inte lossa kablarna och ta ur batteriet (läckströmmen blir mindre då vilket medför att den behöver ladda batteriet färre gånger än om batterikablarna skulle sitta kvar). Det räcker med att lossa minuskabeln om man vill. Max 30 sekunders arbete....
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Ni som har CTEK 3600. Låter ni batteriet sitta kvar på hojen medans ni laddar eller måste man ta bort det?

Mitt batteri sitter kvar i hojjen när jag laddar det med min CTEK 3600:yoparty , ska inte skada andra elkomponenter!!!
 

MC-Rider

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Rimforsa
Hoj
Kawasaki Z1000 Honda 400CM
Ctek är nog helt ok likaväl som Biltemas. Kolla bara så att den inte matar för mycket ah vid själva laddningen... Har du en laddare som klarar att underhållsladda bör du kolla nivåerna i cellerna med jämna mellanrum....
Höööööööörrrrrrrrrrrsssssss
 

Ellis

Medan vi lever Låt oss leva
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 F -00
Nån som vet nåra batteriladdare som man kan ladda med 1amp?
Förra ägaren sa att jag inte ska ha mer för då kokar batteriet sönder...
 

MikkE

Guest
Nu har jag inte läst hela tråden men har du provat att borra?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top