Batteriladdare

• Thread starter Sgt Liberia
  • Start date

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
GuW skrev:
2696392 Dom brukar vara ventilerade IAF, men herregud, det är ju inga enorma mängder gas som frigörs, i husvagar/husbilar/husbåtar sover man ju ovanpå ett batteris som står på ständig laddning när man har kabeln i..

Dessutom gasar ett batterisom laddas "snällt" nästan ingenting sm någon annan skrev tidigare, fläskar man på en OK-billaddare på ett MC batteri så bubblar det..

På jobbet har vi en 5 tons motviktstruck med ett FEEETT batteri där bak, under förra sommaren vart det något fel med laddaren så batteriet utsöndrade massor med knallgas. När den intet ont industriarbetaren sätter sig i och vrider på nyckeln säger det PANG! :brinnerup

Delar av batteriet flög upp emot 15m bort, som tur var höll plåten mot förarhytten. Efter det har iaf jag insett faran med batterier..

pindead

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Hoj
gsxr 1100w+ r1 2000
köp orginal har aldrig laddat gsxr 94

köp orginal har aldrig laddat gsxr 94:)

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jodå - ett slutet batteri kan visst avge explosiv blanding via säkerhetsventilen men tänk på att dessa batterier inte skall laddas så det pyser.

Förutom gaser så kan det i värsta fall åka ut vatten ånga ur säkerhetsventilen och eftersom vätske förlusten inte kan ersättas så dör dom.

Batteritypen har inbyggd destilationsanläggning i toppen så att säga.

Den proffsiga mc gyver typen kan använda en biladdare till mc batteri genom att ha en glödlampa i serie med tex pluspolen för att minska strömmen.

Ett vaket öra mot batteriet avslöjar allt - när det pyser o bubblar extremt svagt så är det fullt.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Någon som har biltemas laddare?
Vågar man köpa eller är det fara för dumsnålhet, skulle vara bra om någon som faktiskt provat den kan skriva en rad.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92175

Batteriladdare, 12 V
Universalladdare för både gel-, SMF- och torrladdade batterier. Ger en effektiv och skonsam laddning av batteriet, eftersom den hela tiden anpassar laddningsström och -spänning efter hur mycket batteriet är laddat. Kan vara inkopplad under vintern för underhållsladdning av t.ex. MC-batterier. Klarar även nästan helt urladdade batterier. Kortslutningsskyddad. För inomhusbruk. För anslutning till 230 V/ 50 Hz.

Max. 2 A laddningsström. Laddningskapacitet 6–20 Ah. Mått: 120 x 61,6 x 37,4 mm. Vikt: 0,5 kg. 259 kr

Bifogat

• 37-711_l.jpg
    37-711_l.jpg
    9 KB · Visningar: 33

Sgt Liberia

Guest
Det är en annan modell, xs 3600 laddar mellan 1,2Ah till 120Ah.

M-nummer är något försvarsmakten använder...borde du ju känna till med tanke på ditt nickname ;)

Ok, vad synd, trodde det var XS3600. Vilken modell är det dom säljer?

Jo, m-nummer inom försvarsmakten har man full koll på, men jag syftar på inlägget (citeras nedan) där det låter som att det är någon butik som heter M-nummer.

Ctek.
Finns för övrigt på M-nummer, om nån är sugen, pris ca 450 vill jag på minnas.
:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom slänger ju ut CTEK laddare hela tiden på Tradera. Men det är ofta samma 4-5 användare som säljer dem.

Någon ÅF som saknar en leverans???

Du tror inte att dom som säljs på nätet är uttagna på M-nummer?

Det skulle väl knappast vara först gången någon på den firman säljer ut grejor snodda på jobbet.

Själv byggde jag en båtvagn åt ett befäl medans jag lumpade, jag tror inte en enda del inköptes utanför staketet...
Arbetskostnad = 0, men jag hade inga problem med att få permis...

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Lånar tråden lite. Är väldigt okunnig om det här med batterier och sånt, men det verkar ju som de flesta laddar upp sitt MC-batteri under vintern. Min hoj står i varmgarage (ca 15 grader), frågan är om jag bör ta ur och ladda upp det:confused:.
Vad händer om man inte laddar? Får det en kortare livslängd då?

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Vad är Laddström?
Står det för hur fort en laddare laddar upp ett batteri? Eller har det mer betydelse?

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Vad är Laddström?
Står det för hur fort en laddare laddar upp ett batteri? Eller har det mer betydelse?
Laddström = flödet eller hastigheten på den mängd elektriskt laddade partiklar som trycks in i batteriet. (Ström = laddningsmängd/tidsenhet) (1 A = 1 C/s).

Trycker man in för mycket laddning för snabbt så hinner inte batteriet ackumulera (ta upp) laddningen på ett optimalt sätt och värmeutveckling samt knallgas kan bildas = mindre bra.

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Cteck!
Sitter batteriet knöligt till monterar man bara den lilla sladdstumpen som följer med, så behöver man bara stoppa ihop en snabbkoppling.
Sladden är dock kort, men når ur batterilådan IAF.
Mailar man tillverkaren så kan man få en längre sladdstump, har jag hört...

QUOTE]

hej vart hittar du den länken har du testat ???

//Robin

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...