Dark_Messenger skrev:2693407
Däremot tror jag inte själva laddningen blir bättre utan det är just bekvämligheten som är fördelen med en ctek. Du kan ju lämna batteriet påkopplat i laddaren i månader om du skulle känna för det. Allt är automagiserat = smidigt och bra.
svampe skrev:2693369Har en Optimate, funkar kanon.
Sgt Liberia skrev:2692595Vilken batteriladdare kör ni med under vintern?
Är ni nöjda? Fördelar resp. nackdelar?
Strongliquid skrev:2693465Ctek.
Finns för övrigt på M-nummer, om nån är sugen, pris ca 450 vill jag på minnas.
![]()
Sgt Liberia skrev:2693615M-nummer?
Vilken modell är det som kostar 450kr?
Folkezx9r skrev:2694108Kolla Tradera...Köpte min XS3600 där för 325:-. Finns hur många som helst.... Typ denna : http://www.tradera.com/auction/aid_37621726 Bara att bjuda o va gla´!..![]()
Det finns både "öppna" och "slutna" (= underhållsfria, MF/LF) bil- resp. mcmatterier och även s.k. GEL-batterier.enchanter skrev:2695812Nån som vet om man kan ladda mc batterier i lägenheten? Vanliga bil batterier frigör väl gaser vid laddningen men det kanske inte gäller för mc batterier eftersom dom är "tillförslutna" ?
Eldstorm skrev:2695972Det finns både "öppna" och "slutna" (= underhållsfria, MF/LF) bil- resp. mcmatterier och även s.k. GEL-batterier.
Vätgas (H2) kan frigöras från batteriet vid hög laddström och tillsammans med syrgasen (O2) i luften kan den bilda s.k. "knallgas" som är explosiv. (Bildar vanligt vatten efter explosion, fast explosionen i sig kan vara mycket kraftig om det finns knallgas - provade ni aldrig det experimentet på kemilektionerna förresten?).
De mängder som normalt frigörs från ett mc-batteri eller bilbatteri är så små att de inte har någon som helst praktisk betydelse, så att ladda batteriet i lägenheten medför normalt sett inga problem. Är man extra orolig så kan bör man undvika att använda öppen låga, röka eller ladda upp sig med statisk elektricitet i närheten av batteriet eller ladda batteriet ute på balkongen.
Det är en annan femma med s.k. "batterirum" som man brukar ha vid elektriska anläggningarn (för likspänningsförsörjning till ställverk, apparater etc.). Där krävs ventilation och varningsskyltar med explosionsrisk + rökningsförbud. Men så är det helt andra dimensioner på batterisystemen och laddare jämfört med ett mc- eller bilbatteri samt att lokalerna oftast är mycket mindre än en normal lägenhet.
enchanter skrev:2696352Tack för svaret!
Batteriet ifråga är ett underhållsfritt står "do not open" där man vanligtvis fyller på vätska. Med ett "sånt" batteri frigörs det ingen vätgas alls..
right?
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |