Batteriladdare

  • Thread starter Sgt Liberia
  • Start date

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dark_Messenger skrev:
2693407
Däremot tror jag inte själva laddningen blir bättre utan det är just bekvämligheten som är fördelen med en ctek. Du kan ju lämna batteriet påkopplat i laddaren i månader om du skulle känna för det. Allt är automagiserat = smidigt och bra.

Det är ungefär vad jag tror också. Automatiska laddare är säkert praktiskt och enkelt, men att de på något sätt skulle göra underverk för batteriet är jag tveksam till, tills någon har bevisat motsatsen. :)
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Kör både med Ctek XS 3600 hemma och på jobb samt även en Ctek XS 7000 då oxå på jobb, lite dyrare men den klarar även av att boosta upp till 16 Volt.. Helnöjd....
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Även jag kör med C-TEK och kan faktiskt inte komma på
något negativt alls med den laddaren. Super helt enkelt :tummenupp
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Sgt Liberia skrev:
2692595 Vilken batteriladdare kör ni med under vintern?
Är ni nöjda? Fördelar resp. nackdelar?

Ctek.
Finns för övrigt på M-nummer, om nån är sugen, pris ca 450 vill jag på minnas.
:tummenupp
 

Sgt Liberia

Guest
Strongliquid skrev:
2693465 Ctek.
Finns för övrigt på M-nummer, om nån är sugen, pris ca 450 vill jag på minnas.
:tummenupp

M-nummer?

Vilken modell är det som kostar 450kr?
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Sgt Liberia skrev:
2693615 M-nummer?

Vilken modell är det som kostar 450kr?

XS3600. Kollade strax före jul, då fanns den då.
Inte helt säker på priset, men ville på minnas att det var under 500.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
CTEK! Enda negativa är att den inte har någon booster om det nu skulle behövas någon gång.

//KaliZ
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Jag undrar om min ctek laddare fungerar som den ska.
När den visar fulladdat direkt vid start går den över till halvladdad för sedan gå över till full igen varje minut. men om batteriet bara är lite laddat så laddar den upp till fullt å stannar där. ska den göra så? :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har lyckats "väcka" helt döda batterier med min Ctek.
Batterier som ingen annan laddare har lyckats få liv i.

Att en Ctek skulle koka sönder ett batteri har jag svårt att tro, däremot om ett batteri är kortslutet så kokar det oavsett vad du kopplar dit för laddare.

Angående hur lamporna blinkar på laddaren finns det bra beskrivet i den där pappersbiten som låg uppe på laddaren i kartongen.
Min blinkade knepigt en gång, det visade sig vara desulfaterings laddning.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Nån som vet om man kan ladda mc batterier i lägenheten? Vanliga bil batterier frigör väl gaser vid laddningen men det kanske inte gäller för mc batterier eftersom dom är "tillförslutna" ?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
enchanter skrev:
2695812 Nån som vet om man kan ladda mc batterier i lägenheten? Vanliga bil batterier frigör väl gaser vid laddningen men det kanske inte gäller för mc batterier eftersom dom är "tillförslutna" ?
Det finns både "öppna" och "slutna" (= underhållsfria, MF/LF) bil- resp. mcmatterier och även s.k. GEL-batterier.

Vätgas (H2) kan frigöras från batteriet vid hög laddström och tillsammans med syrgasen (O2) i luften kan den bilda s.k. "knallgas" som är explosiv. (Bildar vanligt vatten efter explosion, fast explosionen i sig kan vara mycket kraftig om det finns knallgas - provade ni aldrig det experimentet på kemilektionerna förresten?).
De mängder som normalt frigörs från ett mc-batteri eller bilbatteri är så små att de inte har någon som helst praktisk betydelse, så att ladda batteriet i lägenheten medför normalt sett inga problem. Är man extra orolig så kan bör man undvika att använda öppen låga, röka eller ladda upp sig med statisk elektricitet i närheten av batteriet eller ladda batteriet ute på balkongen.
Det är en annan femma med s.k. "batterirum" som man brukar ha vid elektriska anläggningarn (för likspänningsförsörjning till ställverk, apparater etc.). Där krävs ventilation och varningsskyltar med explosionsrisk + rökningsförbud. Men så är det helt andra dimensioner på batterisystemen och laddare jämfört med ett mc- eller bilbatteri samt att lokalerna oftast är mycket mindre än en normal lägenhet.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sen med bra laddare så avges inte några gasmängder att tala om förutom i slutet på laddningen när gasningsspänningen uppnåts - alltså då är batteriet fulladdat.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Man borde kunna samla upp vätgasen i en påse eller nåt som man har riggat över batteriet, och få sig ett litet fyrverkeri när man är klar med laddningen. :)

På nån kemilektion tände vi eld på en ballong fylld med vätgas, riktigt spektakulärt. :tummenupp
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Eldstorm skrev:
2695972 Det finns både "öppna" och "slutna" (= underhållsfria, MF/LF) bil- resp. mcmatterier och även s.k. GEL-batterier.

Vätgas (H2) kan frigöras från batteriet vid hög laddström och tillsammans med syrgasen (O2) i luften kan den bilda s.k. "knallgas" som är explosiv. (Bildar vanligt vatten efter explosion, fast explosionen i sig kan vara mycket kraftig om det finns knallgas - provade ni aldrig det experimentet på kemilektionerna förresten?).
De mängder som normalt frigörs från ett mc-batteri eller bilbatteri är så små att de inte har någon som helst praktisk betydelse, så att ladda batteriet i lägenheten medför normalt sett inga problem. Är man extra orolig så kan bör man undvika att använda öppen låga, röka eller ladda upp sig med statisk elektricitet i närheten av batteriet eller ladda batteriet ute på balkongen.
Det är en annan femma med s.k. "batterirum" som man brukar ha vid elektriska anläggningarn (för likspänningsförsörjning till ställverk, apparater etc.). Där krävs ventilation och varningsskyltar med explosionsrisk + rökningsförbud. Men så är det helt andra dimensioner på batterisystemen och laddare jämfört med ett mc- eller bilbatteri samt att lokalerna oftast är mycket mindre än en normal lägenhet.

Tack för svaret!

Batteriet ifråga är ett underhållsfritt står "do not open" där man vanligtvis fyller på vätska :). Med ett "sånt" batteri frigörs det ingen vätgas alls..

right?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
enchanter skrev:
2696352 Tack för svaret!

Batteriet ifråga är ett underhållsfritt står "do not open" där man vanligtvis fyller på vätska :). Med ett "sånt" batteri frigörs det ingen vätgas alls..

right?

Dom brukar vara ventilerade IAF, men herregud, det är ju inga enorma mängder gas som frigörs, i husvagar/husbilar/husbåtar sover man ju ovanpå ett batteris som står på ständig laddning när man har kabeln i..

Dessutom gasar ett batterisom laddas "snällt" nästan ingenting sm någon annan skrev tidigare, fläskar man på en OK-billaddare på ett MC batteri så bubblar det..
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top