Traction control är KUL! ! ! !
Det är viktigt att man skiljer på TC och TC, de system vi vanligen ser på WSBK och MotoGP hojar kräver en stab av tekniker för att fungera och ge den hjälp föraren vill ha. Vill någon ha en sådan TC, ring mig, jag kan bygga om hela elsystemet för ca 150-230'SEK beroende på om man vill ha samma typ av videoinspelning som ni ser på tv.
När det kommer till system som man kan köpa över disk och "enkelt" installera så kommer det naturligtvis finnas kompromisser i funktionen och i mängden data som används för att få en "radhus TC".
Bazzaz' system bygger på att man använder de sensorer som redan finns på hojen, AMA regler ligger till grund för det plus att installationen blir enklare för gemene man. För att kontrollera slip så övervakar Bazzaz varvtal, hastighet, växel och trottelhastighet. Man har helt enkelt testat fram en mängd olika matematiska formler som "förutspår" slip och på så sätt hanteras problemet med bakhjulssläpp.
Jag kör själv med ett MoTeC system på min hoj och den mäter skillnaden på fram och bakhjulshastighet men det kräver kunskap och disciplin med att logga data och alltid vara skärpt så man inte strular till det. Tex måste man ALLTID kolla att sensorerna ger signal vid ett hjulbyte, enkelt att glömma om man har hjälp av nån polare som inte är van. Ett Bazzaz är mera anpassat till "vanliga" gatåkare/banåkare som inte vill eller kan hantera ett riktigt traction control system men ändå vill ha ett "säkerhetsnät" vid sin körning.
Tänk oxå på att de hojar som syns på MotoGP och WSBK har ju mellan 220-260hk, ett TC som hanterar det måste vara toppklass. Jämför det med våra "race-hojar" som kanske ger mellan 120-200hk och dessutom väger mera. Listan på skillnader blir låååååång.
/J