Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
- Ort
- Lulstan
- Hoj
- KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu har jag varit fyra dagar på Kemora banan i Finland och mappat och testat med Bazzazen.
Mappningen med AFR-boxen är riktigt bra! Jag har först börjat bygga en grundmap på gatan. Med loggningen påslagen där så får jag mycket data i låg och mellanregistret. Den loggningen sparade jag ner i datorn.
Sen åkte jag till Kemora och började logga på banan. Nu blev det massor av data på övre mellan och toppregistret. Varje gång den får ett nytt värde i en "cell", dvs trottelposition/varvtal så kollar den det föregående och gör en ihopslagning och tar ett genomsnitt. Loggar man bara tillräckligt länge så får men en oerhört fin map även utan att pyssla om den efteråt. Man kan logga tre timmar med Z-AFR boxen. Jag körde flera pass på raken med loggning påslagen och fick jättefina värden.
Sen nollade jag mappen i boxen och lade in det loggade värdet. Vill jag kan jag ju även hämta gatloggningen och klippa och klistra in de värdena så att jag bygger en fin map som funkar både på gata och bana, dvs optimalt för just min hoj. Finessen är ju att jag får värden baserade på luffarturbo och hög fart också till skillnad från i en bänk.
Hursomhelst, hojen går kanon, ett fantastiskt mjukt och fint gassvar och den gör exakt så som jag vill på alla varvtal. Väldigt bra!!!
Nu ska jag göra samma procedur med dB-killer också så jag får en bra map för tysta banor...
Quickshiftern är kanon, växlarna går i som smör så det är ju inte mycket att orda om.
Traction Control då? Tja, jag ställde den på känsligaste värdet (läge 10) och for ut på banan. Till saken hör att jag har ett väldigt mjukt påslag så jag hade svårt att få den att gripa in. Man måste vara väldigt brutal (läs stora cojones) för att få någon verkan.
Det som hände var iallafall att hojen blev "slö"... Svårt att beskriva på något annat sätt. Inget bluddrande, inget huggande eller så utan bara att den blev "slö". När jag gasade ut ur kurvorna så var spetsen borta, gashandtaget kändes "fluffigt".
Jag har film på när jag kör i läge 10 och bakdäcket ritar svart ut ur kurvorna så det kanske funkar bra iallafall
Jag ändrade till läge 5 (av 10) och då kom spetsen tillbaka så nånting hände. Enda gången jag verkligen känner tydligt att TC:n griper in är vid dragracingstart. Då tvekar den tydligt på ettan och tvåan och det spinner inte, så funkar gör det helt klart.
Hittade en liten film som visar hur det låter och vad som händer:
http://www.youtube.com/watch?v=LCH1hRK-zj4&feature=related
Summa summarum är att jag med min körning inte har någon större nytta med TC. Det krävs en brutalare gasare än vad jag är men i en tävlingssituation så är det säkert till stor nytta.
I mitt fall så hade jag lika gärna kunnat nöja mig med Z-FI QS boxen, dvs QS utan TC. Nu har jag ju TC i vilket fall och med tanke på vad jag pröjsade på eBay så är det ju helt ok. Lite fler grejer som man kan pilla med vilket ju är roligt...
Mappningen med AFR-boxen är riktigt bra! Jag har först börjat bygga en grundmap på gatan. Med loggningen påslagen där så får jag mycket data i låg och mellanregistret. Den loggningen sparade jag ner i datorn.
Sen åkte jag till Kemora och började logga på banan. Nu blev det massor av data på övre mellan och toppregistret. Varje gång den får ett nytt värde i en "cell", dvs trottelposition/varvtal så kollar den det föregående och gör en ihopslagning och tar ett genomsnitt. Loggar man bara tillräckligt länge så får men en oerhört fin map även utan att pyssla om den efteråt. Man kan logga tre timmar med Z-AFR boxen. Jag körde flera pass på raken med loggning påslagen och fick jättefina värden.
Sen nollade jag mappen i boxen och lade in det loggade värdet. Vill jag kan jag ju även hämta gatloggningen och klippa och klistra in de värdena så att jag bygger en fin map som funkar både på gata och bana, dvs optimalt för just min hoj. Finessen är ju att jag får värden baserade på luffarturbo och hög fart också till skillnad från i en bänk.
Hursomhelst, hojen går kanon, ett fantastiskt mjukt och fint gassvar och den gör exakt så som jag vill på alla varvtal. Väldigt bra!!!
Nu ska jag göra samma procedur med dB-killer också så jag får en bra map för tysta banor...
Quickshiftern är kanon, växlarna går i som smör så det är ju inte mycket att orda om.
Traction Control då? Tja, jag ställde den på känsligaste värdet (läge 10) och for ut på banan. Till saken hör att jag har ett väldigt mjukt påslag så jag hade svårt att få den att gripa in. Man måste vara väldigt brutal (läs stora cojones) för att få någon verkan.
Det som hände var iallafall att hojen blev "slö"... Svårt att beskriva på något annat sätt. Inget bluddrande, inget huggande eller så utan bara att den blev "slö". När jag gasade ut ur kurvorna så var spetsen borta, gashandtaget kändes "fluffigt".
Jag har film på när jag kör i läge 10 och bakdäcket ritar svart ut ur kurvorna så det kanske funkar bra iallafall
Jag ändrade till läge 5 (av 10) och då kom spetsen tillbaka så nånting hände. Enda gången jag verkligen känner tydligt att TC:n griper in är vid dragracingstart. Då tvekar den tydligt på ettan och tvåan och det spinner inte, så funkar gör det helt klart.
Hittade en liten film som visar hur det låter och vad som händer:
http://www.youtube.com/watch?v=LCH1hRK-zj4&feature=related
Summa summarum är att jag med min körning inte har någon större nytta med TC. Det krävs en brutalare gasare än vad jag är men i en tävlingssituation så är det säkert till stor nytta.
I mitt fall så hade jag lika gärna kunnat nöja mig med Z-FI QS boxen, dvs QS utan TC. Nu har jag ju TC i vilket fall och med tanke på vad jag pröjsade på eBay så är det ju helt ok. Lite fler grejer som man kan pilla med vilket ju är roligt...