beach 2010?

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Garmin 305:an reas ut på Elschimpansen just nu...1500 sisådär, privärts...
Men har man en gps-telefon är risken stor att www.sportypal.com lirar (frugans el-standardo-nokia modell klassisk lirar, min fräääsiga htc gört' med). :)

Vet inte om det är gpsen i min telefon som inte får satelitkontakt eller om det är så här för alla..
Men om man tittar på kartan på sportypal så varje gång man gör en kursändring så blir det en genväg tex när jag börjar springa hemifrån så visar gpsen att jag genat rakt över hustaken på villorna typ.
Så här är det så fort jag ändrar kurs detta gör att sträckan man sprungit inte stämmer..

Är en sådanadär "makapär" mycket exaktare eller?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vet inte om det är gpsen i min telefon som inte får satelitkontakt eller om det är så här för alla..
Men om man tittar på kartan på sportypal så varje gång man gör en kursändring så blir det en genväg tex när jag börjar springa hemifrån så visar gpsen att jag genat rakt över hustaken på villorna typ.
Så här är det så fort jag ändrar kurs detta gör att sträckan man sprungit inte stämmer..

Är en sådanadär "makapär" mycket exaktare eller?

Det har väl lite att göra med upplösningen på't - hur ofta den loggar position och hastighet, är det extremt snirkligt lär det ju bli knepigheter.

Givetvis är det raka punkten mellan loggpunkter, och är det bortfall på gps:en så blir det ju tokigt (har sett tillfällen när det glitchat och man är rena 100-meterssprintern på momentanhastighet). Men på det stora hela så jämnar det ut sig.

Det intressanta är ju att jämföra samma rundor med varandra.

Klockan fungerar på samma sätt, men hur ofta den loggar vet jag inte, lär väl gå att surfa rätt på? :)

Dagens svinheta tips till er som skall shoppa löparskor, gör det inte i Sverige -> http://www.sportsshoes.com/
Prisskillnaden på asicspjucken jag vurmar för är rätt saftig...jag kommer beställa pjuck snart då mina är slut.

/J - lite för nöjd med sportypal i htc'n - annars hade jag redan shoppat garminklocka.

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
:mendevajusjälvafan att det inte ens går att springa längre utan massa teknik!
:huvet

:fakta så innihelvete! Jag trodde att det bara var att skaffa ett par skor och börja kuta. Nu ska pulsbältet på, klockan igång, Ipoden placeras på rätt ställe så att man inte trasslar in sig i sladdarna, leta rätt på ett par hyfsat rena löparstrumpor (Vanliga strumpor?!? I helvete heller...) och nu när det har varit riktigt varma dagar så ska vätskebältet fyllas och tas med. Det tar mig fan en kvart innan jag är klar!

305'an går att ställa in så att den loggar varje sekund eller "loggar smart". Jag skulle tippa på att logga smart innebär att om hastighet och riktning är ungefär samma som förra gången så kanske den droppar vissa punkter för att spara minne, men den kollar nog lik förbannat varje sekund.

Koktkorv

Mördartjyvar finns dom ?
Gick med
19 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1
Haha ja sant .. klocka, pulsband, löparstrumpor,löparskor(inte vanliga ;-)), tajta brallor, funktionströja.....mm mm mm minst en kvart ... Då har vi missat det grymma planeringen INNAN .. dvs inte käka för nära inpå =håll och spyvarning ... inte för långt innan = plattfall ingen ork ...men vad gör man inte :D

Det ÄR ruggigt skönt att löpa när man väl tagit sig ut :fakta

:fakta så innihelvete! Jag trodde att det bara var att skaffa ett par skor och börja kuta. Nu ska pulsbältet på, klockan igång, Ipoden placeras på rätt ställe så att man inte trasslar in sig i sladdarna, leta rätt på ett par hyfsat rena löparstrumpor (Vanliga strumpor?!? I helvete heller...) och nu när det har varit riktigt varma dagar så ska vätskebältet fyllas och tas med. Det tar mig fan en kvart innan jag är klar!

305'an går att ställa in så att den loggar varje sekund eller "loggar smart". Jag skulle tippa på att logga smart innebär att om hastighet och riktning är ungefär samma som förra gången så kanske den droppar vissa punkter för att spara minne, men den kollar nog lik förbannat varje sekund.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Haha ja sant .. klocka, pulsband, löparstrumpor,löparskor(inte vanliga ;-)), tajta brallor, funktionströja.....mm mm mm minst en kvart ... Då har vi missat det grymma planeringen INNAN .. dvs inte käka för nära inpå =håll och spyvarning ... inte för långt innan = plattfall ingen ork ...men vad gör man inte :D

Det ÄR ruggigt skönt att löpa när man väl tagit sig ut :fakta

...och då har man inte ens börjat fundera på att kolhydratladda. :D

Men skor....är viktig skit, rätt skor ännu mera viktigt. 70% av oss lider av pronation (att man vill springa på insidan av foten - tänk forna glansdagar på hockeyplanen när alla åkte på insidan av skridskolädret :vekavrister ) - det är viktigt att foten får rätt stöd.

Har man höga fotvalv så är sannorlikheten att man inte lider av detta, utan är "neutral" eller tvärt om, supination, att man belastar ytterdelen av foten.

...så har man det där med rätt dämpning, springer man asfalt behöver man allt man kan få för att rädda knäna (men för mycket är inte bra heller, då förlorar man stabilitet och stadga, som otränade kan behöva med).

Kontentan - handlar du första paret, ta hjälp. :D

Last edited:

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Honda cbr600F
jag kör på att gå ner i vikt när ja slutat jobba två pass om dagen och kan koncentrera mig på maten och röra lite mer på mig än bara mellan mikroskopet och analysmaskinen. jag satsar på "hösten 2010", vem är med mig??:tummenupp:D

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
jag kör på att gå ner i vikt när ja slutat jobba två pass om dagen och kan koncentrera mig på maten och röra lite mer på mig än bara mellan mikroskopet och analysmaskinen. jag satsar på "hösten 2010", vem är med mig??:tummenupp:D

Pip-pip.

Du vågar helt enkelt inte. Björnön på måndag, samling 19.00.

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
Ja känner också att man har tid (tid får man väll ta sig men något måste man skylla på) för att springa igen. Men jag satsar nog på våren 2011. Man ska ju inte sätta för stor press på sig själv :hihi

Såg att det var snack om björnön kl 19 på måndag. Är det okey om man hakar på om huvudvärken har lagt sig? :)

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Ja känner också att man har tid (tid får man väll ta sig men något måste man skylla på) för att springa igen. Men jag satsar nog på våren 2011. Man ska ju inte sätta för stor press på sig själv :hihi

Såg att det var snack om björnön kl 19 på måndag. Är det okey om man hakar på om huvudvärken har lagt sig? :)

Klart det är. :) Jag lurar med lite folk från MSK Hammaren (vi tränar måndagar, på vintrarna kör vi stenhård fys inomhus i Strömsholm, alla är välkomna) - men det blir kanske fler från remsan med. :)

Risken är att jag står solo med. :hihi

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
Det låter fint. Då är jag på björnön kl 19 på måndag! :)
Om huvudet nu vill som jag vill dvs...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Klart det är. :) Jag lurar med lite folk från MSK Hammaren (vi tränar måndagar, på vintrarna kör vi stenhård fys inomhus i Strömsholm, alla är välkomna) - men det blir kanske fler från remsan med. :)

Risken är att jag står solo med. :hihi

Känns riktigt bra efter långsamt löp och i intervaller, blev ändå ut lite för hårt för mig ibörjan....fina stretchingtips av Evis:tummenupp Skall vila någon dag o på´t igen, och börja bygga upp sakta för min grundkondis är inte vad den varit. Jogga 2 minuter gå 1 känns som framsteg framöver:tummenupp

• Gilla
Reaktioner: SGM

Koktkorv

Mördartjyvar finns dom ?
Gick med
19 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1
Du gjordet superbra ... bara att hänga på ... alla löper i sin takt ... det är bara skoj att kunna tjötta lite före och efter ! Skoj som fan att du hakade på :)

Känns riktigt bra efter långsamt löp och i intervaller, blev ändå ut lite för hårt för mig ibörjan....fina stretchingtips av Evis:tummenupp Skall vila någon dag o på´t igen, och börja bygga upp sakta för min grundkondis är inte vad den varit. Jogga 2 minuter gå 1 känns som framsteg framöver:tummenupp

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj

Helrätt. :) Det viktiga är att få lite kontinuitet i't...och smyg-öka lite lagom. Du kommer få ont, det kommer kännas drygt. :D Skor är viktig skit. Går inte att understryka nog mycket, ta hjälp.

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
Blir ingen springning för mig ikväll. Huvudvärken är som innan och piller knapras :ätapiller

Men får hänga med nån annan gång!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...