Bearbetning av Titan

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Kamikaze kid skrev:
2091371 Hörde jag kaffe??? :öl
.... att det gick att göra i nått annat material som skulle funka!
Kommer inte ihåg vad men det går ju alltid att ta upp igen nu när ritning finns. :tummenupp


Maräng?
 
Dr.Bike skrev:
2104349 Vem SÄLJER Titan? (billet-bitar)
Tibnor?


Det finns en firma Tumba som säljer Titan, Edstraco, dom har bult , mutter ,rör ,plåt stänger dvs rubbet .... se gula sidorna.

Men du måste veta vad för Titan du skall ha
Titan 1 ,2 = nästan rent som RF mycket matning och tryck lite varv får ej härda... kyla = skär olja Lr olja
Titan 3 legerat har ej jobbat med
Titan 4 legerat och starkare än rent TI = som konstruktionstål ung
Titan 5 hårdast, Riktigt djävligt ,mördar ett gängsnit av bra kvalitet på 20 mm gänga
Titan 9 = halva mängden CR = går att göra rör av, typ BMX cycklar ,hydral rör till JAS osv
generellt TI = vikt som alu ,styrka som konstruktionsstål ( gäller ej TI grad 5,9 som är lika som DOMEX )
TI är märkligt så tillvida att sträck och flytgräns ligger nära varann DVS du kommer inte få töjningar Lr sprickor ,överbalastar du, går det av direkt.
Svetsa (tig)med rotgas ,om du ser blålanering =för varmt
leder värme mycket dåligt = svetsa med lite (halften emot RF) amp
därav att avgas rör i Titan ger mer pulver
när man skall krympa i lager banor Lr bussningar så går det inte att ha samma presspassning som på stål ,hälften av motsvarande i stål brukar jag använda.

betänk +med Titan är:
Vikt
Minus är:
Som vestakar kommer du att få ett hårdare tryck på lager i ram och vev då Titan för medlar stötarna mycket hårdare så spikningar förlåts inte lika som med stål Lr Alustakar...

Hade...
 
Oerhört tacksam för era svar!

Tack!!!

Alla som vet nåt kan bidra, ingen info är för liten.
 
Har kollat om det går att göra tryckare i titan vilket inte var tillhjälpligt då titan inte har någon bra bärande ythårdhet, dvs det är för mjukt. Finns olika sätt att lägga nikasilliknande lager på men det handlar bara om my i tjocklek. Titan i rätt legering är bra till stora vridande moment såsom motorn till JAS (fick legeringslistan på motorn, nästan helt byggd i titan) dock så funkar det inte bra till hård mekanisk förslitning, har ingen aning vilken legering suzuki mfl som kör titanventiler som standard använder, skulle vara värt att kolla upp. Vevstakar borde inte vara några problem i rätt legering då du inte behöver vara rädd för mer än brottgräns.

Har massa hållfastighetsberäkningar och tabeller på de vanligaste legeringarna någonstans hemma om jag inte har kastat dem :( ska kolla upp det om det är något som kan vara intressant.



citat

Grad 1: Olegerad titan*. Högst renhet. Lägre hållfasthet (170 MPa). Hög duktilitet, lämplig vid bearbetning, bockning, smiden mm.

Grad 2: Olegerad*. Vanligast förekommande graden. Medelhög hållfasthet (275 MPa). Hög formbarhet. Går bra att maskinbearbeta. Använd bl.a. i värmeväxlare, fordonsindustri.

Grad 3: Högre hållfasthet (380 MPa) bland de olegerade* titanämnena. Användbarhet liknande grad 2 men även i korrosiva miljöer.
Grad 4: Lägre renhet. Högst hållfasthet (483 MPa) bland de olegerade* titanämnena. Lägre formbarhet och duktilitet.

Grad 5: Legerat titan. Hög hållfasthet (828 MPa). Hög hårdhet och duktilitet. Används bl.a. i flygindustri, marina applikationer och till kirurgiska inplantat.

Grad 7: Legerat titan. Lägre hållfasthet (793 MPa) än grad 5. Dock högre formbarhet. Bra stabilitet vid högre temperaturer. Hög beständighet i extremt korrosiva miljöer.

slut citat

Mycket mer materialinfo http://www.haraldpihl.se
klicka först på "produkter" sedan "titanlegeringar". Klicka på varje grad för väldigt utförliga materialegenskaper.

Mer sammanställd information: http://www.edstraco.se/_pdf/titan.pdf
 
Last edited:
MagnusK skrev:
2110346 ...dock så funkar det inte bra till hård mekanisk förslitning, har ingen aning vilken legering suzuki mfl som kör titanventiler som standard använder, skulle vara värt att kolla upp.
Såvitt jag hört är dom ytbelagda på nåt sätt, iaf mot ventilsätena.
/u
 
ulf_lundin skrev:
2110398 Såvitt jag hört är dom ytbelagda på nåt sätt, iaf mot ventilsätena.
/u

PEO - Plasma Elektrolys Oxidation, kanske är en möjlig ytbehandling ger även magnesium korrosionsskydd och en ythårdhet på 400-600hv, kul grej =)

Kan man få 2000hv på aluminium så kanske det är rätt metod.

kolla kolven längst ner.
http://www.forum-fet.fi/aug04/peoeng.html


Svensk version:
www.forum-fet.fi/aug04/fjarde.htm


Mer info om metoden:

# High hardness up to 24000 MPa
# Low factor of friction f=0,01-0,005
# High wear resistance ip=10-12
# Heat resistance up to 800-12000 C
# Piezoelectric properties
# Corrosion resistance in various medium
# Dielectric durability 10-20 V/micron
# Thickness up to 300 microns
# heat conductivity factor 5-10 W/(m c)
# surface finish Rz~1-40 microns (without technological layer removing) and Ra~0,04-0,08 (after polishing)
# grit 1-10 microns
 
Last edited:
Inga funderingar på Aluminium istället??
De bästa aluminiumlegeringarna är mycket dugliga att bearbeta i, tillverkningskostnaden bör vara mycket mindre.
Om man gör staken några procent grövre tycker jag det borde vara ett klart prisvärt alternativ.

Kolla upp tex. 7075-T6 (Fortal) eller Alumech, där har du ganska hyfsad aluminium.
 
SlowDog skrev:
2110430 Inga funderingar på Aluminium istället??
De bästa aluminiumlegeringarna är mycket dugliga att bearbeta i, tillverkningskostnaden bör vara mycket mindre.
Om man gör staken några procent grövre tycker jag det borde vara ett klart prisvärt alternativ.

Kolla upp tex. 7075-T6 (Fortal) eller Alumech, där har du ganska hyfsad aluminium.

Jodå Alu är helt klart ett alternativ, och jag har haft alustakar i en annan motor.
De vägde exakt 100g mindre än originalstakarna!

ETThundra!

Det är mycket det, eller -33% ungefär.

Men en fråga, måste inte det Alut "härdas" efter bearbetning med hamring eller kulbombning eller eljest?
Eller går det bara polera av vassa kanter och köra?
 
Vi svarvar Titan på jobbet i vanlig supportsvarv och gör inget annorlunda mot annat stål, skär hur fint som helst :tummenupp mycket bättre att köra i titan än rostfritt
 
Stakar av stål är ju smidespressade för att få rätt styrka och form..

Går det att bara skära till en stake av titanämne och få den stark nog?
Måste det inte till en liknande process?

Iof är ju alustakar (mig veterligen) frästa ur ett stycke material..


aja, bara en tanke.
 
Fräsning i titan

Till titan skall man ha PVD belagda verktyg helst (physical vapour deposition). PVD är mkt tunnare än CVD beläggning (chemical vapour deposition). Runt 3 my mot ca 20 my. Detta ger vassare verktyg.

PVD beläggning med aluminium i (ALTiN) 'härdar' när man bearbetar. Det funkar så att aluminium reagerar med syre och bildar aloxid (Al2O3) vilket är mycket hårt och slitstarkt. Detta gör att man inte skall ha kylvätska överhuvudtaget för dessa fräsar. Bara luft för att blåsa bort spånor.

Om du är intresserad av mer info om detta skärdata mm så PM:a. Jag håller på med försäljning av skärande verktyg, och kan nog ge lite SH-rabatt :)
 
Dr.Bike skrev:
2110585 Jodå Alu är helt klart ett alternativ, och jag har haft alustakar i en annan motor.
De vägde exakt 100g mindre än originalstakarna!

ETThundra!

Det är mycket det, eller -33% ungefär.

Men en fråga, måste inte det Alut "härdas" efter bearbetning med hamring eller kulbombning eller eljest?
Eller går det bara polera av vassa kanter och köra?

Har man fräst dem bra så är det inga vassa kanter...
Nä, det skall fungera utan efterbehandling.
 
Dr.Bike skrev:
2087210 ...Det de pysslar med är annars en slags komposit-metall (nåt sintrat jox) som är lättare ändå än Ti men starkare, om jag förstått saken rätt.
Häftiga grejer är det iaf, och de sponsrar Husabergs fabriksteam.
Kolla deras sida.
http://www.mxcomposites.com/
och även: http://www.nyteknik.se/art/40036
...

MX Composites gör grejjer av MMC, metal matrix composites, aluminium med kiselkarbidpartiklar. Svårformat material där MX har ett bearbetningspatent. Som vevstake har materialet bra egenskaper + att dom har några fler roliga patent. Stakarna blir inte direkt tunga... Men som sagt finns det ingen delbar lösning så du måste dela vevaxeln än så länge.
 
kroppshydda skrev:
2112823 MX Composites gör grejjer av MMC, metal matrix composites, aluminium med kiselkarbidpartiklar. Svårformat material där MX har ett bearbetningspatent. Som vevstake har materialet bra egenskaper + att dom har några fler roliga patent. Stakarna blir inte direkt tunga... Men som sagt finns det ingen delbar lösning så du måste dela vevaxeln än så länge.

Jo jag har varit i kontakt med dem ett flertal gånger, och tiggt och bett om delbara stakar ska du veta!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top