Dr.Bike
Guest
Kamikaze kid skrev:2091371Hörde jag kaffe???
.... att det gick att göra i nått annat material som skulle funka!
Kommer inte ihåg vad men det går ju alltid att ta upp igen nu när ritning finns.
Maräng?
Kamikaze kid skrev:2091371Hörde jag kaffe???
.... att det gick att göra i nått annat material som skulle funka!
Kommer inte ihåg vad men det går ju alltid att ta upp igen nu när ritning finns.
Dr.Bike skrev:2091546Maräng?
Dr.Bike skrev:2089053Men RC30 har ju Titanstakar. original.
Låter högst troligt då det mesta av Ti kommer från Ryssland. De är stora på detta material.
Dr.Bike skrev:2104349Vem SÄLJER Titan? (billet-bitar)
Tibnor?
Dr.Bike skrev:2090221Massa snack...
Halloj...Dr.Bike skrev:2104349Vem SÄLJER Titan? (billet-bitar)
Tibnor?
Dr.Bike skrev:2104349Vem SÄLJER Titan? (billet-bitar)
Tibnor?
Såvitt jag hört är dom ytbelagda på nåt sätt, iaf mot ventilsätena.MagnusK skrev:2110346...dock så funkar det inte bra till hård mekanisk förslitning, har ingen aning vilken legering suzuki mfl som kör titanventiler som standard använder, skulle vara värt att kolla upp.
ulf_lundin skrev:2110398Såvitt jag hört är dom ytbelagda på nåt sätt, iaf mot ventilsätena.
/u
SlowDog skrev:2110430Inga funderingar på Aluminium istället??
De bästa aluminiumlegeringarna är mycket dugliga att bearbeta i, tillverkningskostnaden bör vara mycket mindre.
Om man gör staken några procent grövre tycker jag det borde vara ett klart prisvärt alternativ.
Kolla upp tex. 7075-T6 (Fortal) eller Alumech, där har du ganska hyfsad aluminium.
Dr.Bike skrev:2110585Jodå Alu är helt klart ett alternativ, och jag har haft alustakar i en annan motor.
De vägde exakt 100g mindre än originalstakarna!
ETThundra!
Det är mycket det, eller -33% ungefär.
Men en fråga, måste inte det Alut "härdas" efter bearbetning med hamring eller kulbombning eller eljest?
Eller går det bara polera av vassa kanter och köra?
Dr.Bike skrev:2087210...Det de pysslar med är annars en slags komposit-metall (nåt sintrat jox) som är lättare ändå än Ti men starkare, om jag förstått saken rätt.
Häftiga grejer är det iaf, och de sponsrar Husabergs fabriksteam.
Kolla deras sida.
http://www.mxcomposites.com/
och även: http://www.nyteknik.se/art/40036
...
kroppshydda skrev:2112823MX Composites gör grejjer av MMC, metal matrix composites, aluminium med kiselkarbidpartiklar. Svårformat material där MX har ett bearbetningspatent. Som vevstake har materialet bra egenskaper + att dom har några fler roliga patent. Stakarna blir inte direkt tunga... Men som sagt finns det ingen delbar lösning så du måste dela vevaxeln än så länge.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|