Beg priser? ..vad har ni köpt/sålt för?

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Jag har min hoj ute på blocket, här på sporthoj och på SOE's annonsmarknad med avsiktligt lägre pris här och på SOE och det är tvärtyst. Jag hade en som la vad som kändes som ett skambud, men sen inget....

Vädret spelar nog en stor roll.....det är ju dessvärre lit si och så med det just nu...

Sen brukar det vara tämligen dött efter midsommar......vet inte varför men jag tror de flesta som ska köpa har köpt tills dess.

Hur som, lycka till med försäljningen! :tummenupp

Dark_Messenger

Guest
Jag har min hoj ute på blocket, här på sporthoj och på SOE's annonsmarknad med avsiktligt lägre pris här och på SOE och det är tvärtyst. Jag hade en som la vad som kändes som ett skambud, men sen inget.

Troligtvis ligger jag för högt mot vad folk vill ge eftersom ingen ringer, men jag resonerade så här:
- Jag vet vad jag betalade för den förra året och hur mycket jag prutade.
- Det är en gammal hoj så prisfall per ytterligare år borde inte vara så stort.
- Övriga likadana som ligger ute kostar lika eller mer och har legat still på den nivån i snart 3 år.

Vad mer kan man göra när man prissätter? Man vill ju inte ge bort saker samtidigt som man vet hur man gör när man är köpare...

Om man kikar på annonsen men skiter i priset, är det något som saknas eller kunde vara bättre i annonsen? http://www.blocket.se/vi/16565321.htm?ca=11_s

/Danne

Skippa sagorna och utmålningarna av objektet. Den som letar efter en sån hoj är ändå insatt och vet vad han vill ha och ska titta på. Kort och koncist. Ren fakta om hojen. Skippa allt annat.

Personligen stör jag mig även på alla dessa "ingen idé att pruta" & "ingen provkörning blablabla" som man kan läsa i många annonser. Tycker bara det låter drygt och stöddigt. Priset är ändå något som kommer på tal förr eller senare. Provkörning är ju likaså ett obligatorium vid ett fordonsköp om det inte är i princip ett nytt fordon man köper?

Alla ni säljare som gnäller över skeva priser och "ingen ringer - det är så synd om mig", ställ er frågan: Hur gärna vill jag bli av med min hoj? ALLT går nämligen att sälja. Endast priset avgör.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Jag sålde min R1:a -03, uttagen 04, förra sommaren för 63".

Rätt intressant att de som försöker sälja rettor av samma årsmodell ligger en bra bit högre idag, ett år senare och med fler mil på mätaren.

Vissa tror att nypris och nupris ligger nära varandra!

Blev erbjuden en ny K7:a, spretans, för 100 000:- inkl. första servicen av en handlare för någon månad sedan.

En kille på blocket försöker desperat sälja sin för 107 000:- och svarar bara "Köp den andra då" när man upplyser om det priset och undrar om han är villig att lägga sig ngn tusing under.

Den hojjen har legat där rätt länge om man säger så!

Kolla på lite K7:eek:r på Blocket, det är inte klokt vilka priser folk begär - inte undra på att de inte blir av med dem.

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Hoj
VFR 800 ABS -02
Mjo priserna är onekligen väldigt skeva just nu. Har sett ett antal -05 och -06 för ~90. Jotack du. ~3 år gammal hoj och säljarna tror på ett värdetapp på 10-15 tkr per år? Har de sovit under en sten?

Över 80tkr för något som är över 2 år gammalt är rena rama rånet, såvida det inte är något alldeles speciellt (extra-extra-extra påkostat, extremt låga mil t.ex). Grejorna köps för ~120-130, ett värdetapp på 40-50tkr är inget konstigt efter ett par år/mil. Jag ska väl köpa en begagnad om någon månad hade jag tänkt - var länge sugen på IronMike's R1a men han har ju tydligen redan sålt den tyvärr. Finns inte en chans att man betalar mer än 65 för något som är 04 eller äldre.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Om man kikar på annonsen men skiter i priset, är det något som saknas eller kunde vara bättre i annonsen? http://www.blocket.se/vi/16565321.htm?ca=11_s

/Danne

För mycket text!!! Vem orkar läsa?

- Det är en importhoj men varit i trafik länge i Sverige
- Besiktigad & skattad UA i slutet av förra sommaren.
- Mätarställning: 27783
- Lättstartad och går fint.
- Luftburken är öppnad och den trivs bäst utan insatsen i ljuddämparen, ett mulligt dovt ljud utan insats.
- Börjar bli dags för drivpaket men det håller ett tag till.
- Gått ca 20 mil sen olje/filterbyte.
- Förra ägaren bytte 2:ans dev i lådan.
- Bra framdäck, ok bak.
- Blinkersrelä bytt, org skylthållare och insatsen i ljuddämparen + backspegel monterade pga besiktning.
- Rejäla handguards + grenskydd.
- Styrhöjare monterade
- Sadeln urtagen ca 5 cm då jag är av den korta modellen, höjden återställs enkelt med några lager liggunderlag.

Det här kan du berätta när någon ringer och visar intresse, i en annons så är det rena smörjan!

2700 mil antar jag? 27000 står det bara, du borde skriva att det är Km och inte mil.

IronMike

Guest
Jag sålde min R1:a -03, uttagen 04, förra sommaren för 63".

Jag förstår inte all jakt efter modeller runt 03? ..och upptrissandet av priser? Cbr 954 är ju också en såndär gammal modell som folk begär överpriser på, nästan samma priser som för dom nyare modellerna. Detä r inget vidare stort kliv från årsm 03, för att kliva upp på 04/05.

Köper folk modell efter vad premier kostar? är det inte värt att lägga några enstaka tusenlappar för att få en nyare modell?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
var länge sugen på IronMike's R1a men han har ju tydligen redan sålt den tyvärr. Finns inte en chans att man betalar mer än 65 för något som är 04 eller äldre.

Att du inte köpte min 02 då? Hade den ute på 57 för 4 veckor sen.

Köper folk modell efter vad premier kostar? är det inte värt att lägga några enstaka tusenlappar för att få en nyare modell?

Nej! Inte om det samtidigt blir några enstaka tusenlappar extra/ÅR sen

Nej! Inte om det samtidigt blir några enstaka tusenlappar extra/ÅR sen. Inköps priset är faktiskt av mindre betydelse, det är premien som ligger och tickar cashout sen.

Last edited:

IronMike

Guest
Inköps priset är faktiskt av mindre betydelse, det är premien som ligger och tickar cashout sen.

Så resonerar verkligen inte jag..

Jag kollar inte ens upp premie förrän jag har nya hojjen hemma. Sen tar jag billigaste premien. Vad för intresse är det man har, om något så trisst ska sabba ens hojval?! Har man inte råd med halv eller hel, fine, då får man väl välja en trafik.. Så gör jag.

Väljer ju inte en gammal modell bara för att ha råd med dyr försäkring :S

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Hojlös
Väljer ju inte en gammal modell bara för att ha råd med dyr försäkring :S

Nej, men man kan välja en äldre modell för att ha råd med en vettig premie!

Det är ju trots allt dessa djävla avskum till tjuvar som ställer till det mesta för halvförsäkringen. Hel dyr, för du kanar av själv för att du går på för hårt, det är OK. Du själv tar i och smäller, du betalar (och kollektivet får ta en liten smäll)... Helt OK. MEN, någon annan vill prova min hoj, fast jag låser in den i garage och trär på klass3 lås och gör vad jag kan för att få behålla den, hög premie och självrisk för det? Nej tack!

Tyvärr så är det nog så att det ligger många FB bakom detta, vet inte hur statestiken ser ut idag. men för ungefär 10 år sedan så blev väldigt många hojar stulna på hösten. Ursäkta mig, men jag VILL inte betala för alla IDIOTER som köper på sig leksaker dom inte har råd med och är tvungna att "få stulna" efter säsongsslut.

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Hoj
VFR 800 ABS -02
Att du inte köpte min 02 då? Hade den ute på 57 för 4 veckor sen.
Läs igen. ;-) Har inte pengarna i hand ännu, de kommer först om ~3 veckor. :) Hade gärna slängt ett öga på din, även om jag säkert hade prutat en del.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Tack för input, lite förvånad är jag över att ni tycker det är för mycket info i annonsen, själv vill jag gärna veta så mycket som möjligt innan jag tar kontakt.

Gillar själv inte alls annonser som bara säger "X säljes, kostar Y, bra skick, ring för mer info", men men, det visar hur olika vi är :)

/Danne

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Sålde en för 5 min sedan....

...englandsimport, 6200 mil, helt original i riktigt, riktigt bra skick.

Begärde 30k, fick 30k :)

Bifogat

• gixxer 1986 1 mkt mindre.JPG
    gixxer 1986 1 mkt mindre.JPG
    75.2 KB · Visningar: 52

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad tyckter du om hondan, har inte kört dem direkt men kanske dax att prova på dem, bara varit insnöad på retta..

Den är grym och smidig, på Sviestads långa raka vill den bakhjula på 3:an. Det är ju lite mer hästar att hålla reda på, det är ju skönt och så är den så distinkt och svarar på allt, den är rikigt skön.

Sen tror jag att betalar mer för motsvarande R1:a faktiskt, åt minstånde när jag kollade priser i vintras.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
själv vill jag gärna veta så mycket som möjligt innan jag tar kontakt.

/Danne
Håller fullt med dig där. Ju mer relevant info i annonsen desto bättre, under förutsättning att den är vettigt strukturerad. Jag tror de flesta håller med om det.

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
dyrt...hade varit ok om det var en R1-03 du ska nog ner till 55 iallafall
sålde min r6-03 fast med 2200mil slipon miniblink mm för 52000kr i februari
Låter som ett mer rimligt pris enligt mig också... Varför ska man alltid falla för hojar som är för dyra? :mad:

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Hoj
XB12R
Jag håller på att försöka sälja min nu.

Säger bara Blocket i ett nötskal, idiotmail av folk som inte ens sett hojen och prutar 20-30.000 kr det första de gör.

Var en kille som mailade mig, -jag bjuder 65.000 kr för din hoj.

Ehh, nej sade jag. Men jag kan släppa den vid snabb affär för 70.000 kr. Min hoj ligger mellan 80-90.000 kr begagnad. Då får man till svar - Nej, det har jag inte råd med!

Men köp då för fan en annan hoj tänkte jag skriva. Och sådär har det hållt på. Rätt less på folk utan pengar som hör av sig. Och provkörning utan kulor är faktiskt ingen idé hos mig. Vet man vad man letar efter och ser att hojen är tokfräsch då behöver man inte åka runt och kolla på andra hojar. Först då kan man provköra när nästan köpet är genom.

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Jag köpte min FZ6-05 för 55k, sålde för 54k i februari. La på några tusenlappar och köpte en R6 -05 med 750 mil på mätare för 69 inkl slipon, depåstöd och fick med ett presentkort på Claessons på 2500:- inte dyrt inte billigt utan ungefär vad jag ville betala.

Säker många som tycker priset var lite dyrt, men jag ville ha en sån hoj... och då köper man istället för att gå runt och vänta på "rätt" pris hela tiden... då sitter man där i november igen utan hoj.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
tänkte fråga vad ni hade gett för min hoj, gixxer 1000 03 med 1700mil på mätaren, normalskick å jag e 4e ägaren i sverige då.jag å ägaren innan har inte varit ute med den mer än 2 gånger.helvit å den har vart omkull en gång. tänkte bara fråga vad ni tyckte den var värd för mckort lär jag fan inte få iår.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...