Behörighet B men inte A

infreeze

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Hoj
har ingen :(
Tjena

Har en fråga bara.

Om man har körkort och för behörighet B och någongång lånar en tung mc ifrån en polare t.ex. och blir tagen för vi säger fortkörning 20 km fortare än skylten säger. Vad händer då jag kan anta att jag inte får lov och ta mc-körkort på säkert några år men vad händer med behörigheten B ?

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Du åker dit för olovlig körning, indragen behörighet och feta böter.

38.gif

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
infreeze skrev:
Tjena

Har en fråga bara.

Om man har körkort och för behörighet B och någongång lånar en tung mc ifrån en polare t.ex. och blir tagen för vi säger fortkörning 20 km fortare än skylten säger. Vad händer då jag kan anta att jag inte får lov och ta mc-körkort på säkert några år men vad händer med behörigheten B ?

Då är det bara att hälsa hem..... :fyllisar

infreeze

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Hoj
har ingen :(
morlock skrev:

38.gif

okej så jag förlorar även min behörighet för B också, skrev det igen för och se om det var det du menade

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
infreeze skrev:
okej så jag förlorar även min behörighet för B också, skrev det igen för och se om det var det du menade
Du blir av med alla behörigheter. Man kan inte bara bli av med den ena.

Du skrev ju att du bara hade behörighet för B, inte för A.

38.gif
<-- Dagens smilie

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
morlock skrev:

38.gif

har du fakta på det????? böter på 600 spänn blir det, men inte indraget B kort! inte förrän brottet klassas som grovt (i samband med vårdslöshet tex) eller upprepas för 3:e gången då det automatiskt blir grov förseelse! det är iaf dom uppgifter jag har fått... jag kan ha fel...

CHROLO kanske kan berätta hur det ligger till?

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
nada
infreeze skrev:
Tjena

Har en fråga bara.

Säg att du har alla behörigheterna, att du dessutom har flygcertifikat etc och du blir tagen för exempelvis rattfylla, då åker ALLA behörigheterna direkt om du åker dit.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Om din kompis lånar ut hojen till dig fast han vet att du inte har A-kort så kommer han med största sannorlikhet bli av med sitt körkort. Dessutom gäller inte försäkringen om du kör hojen utan körkort. Lite för mycket att riskera bara för att man inte orkar ta körkort?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
OLJEKYLD GSXR skrev:
Om din kompis lånar ut hojen till dig fast han vet att du inte har A-kort så kommer han med största sannorlikhet bli av med sitt körkort. Dessutom gäller inte försäkringen om du kör hojen utan körkort. Lite för mycket att riskera bara för att man inte orkar ta körkort?

Det där om att ägaren av hojen torskar sitt kort han jag oxå hört, stämmer verkligen det? Det låter ju helt orimmligt, vem ska bevisa att han visste om person A har körkort eller inte?

Trafikförsäkringen gäller även om man saknar körkort vid olyckan, likaså stöldförsäkringen.

38.gif

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
Men antagligen kör du så bra ändå, utan utbildning, så du blir ändå inte stoppad!!

nej du, vad sägs om att ge fan i att köra mc på samma vägar som jag och min familj färdas på tills du har ett A-kort..?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Victor skrev:
Det där om att ägaren av hojen torskar sitt kort han jag oxå hört, stämmer verkligen det? Det låter ju helt orimmligt, vem ska bevisa att han visste om person A har körkort eller inte?

Trafikförsäkringen gäller även om man saknar körkort vid olyckan, likaså stöldförsäkringen.

Man har en viss skyldighet att ingripa om man vet att en brott ska begås. Om jag tex säger åt min bästa polare att jag tänker rånmörda nästa pers vi möter på cykelbanan och han glatt lånar ut sin kniv så åker han på samma straff.
Däremot har jag aldrig hört talas om medhjälp till olovlig körning. Men det torde vara ganska idiotiskt att låna ut sin hoj till nån man vet inte har körkort!

Ja, varför skulle stöldförsäkringen sluta gälla om man inte har körkort?! :va

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Lt Jake skrev:
Men antagligen kör du så bra ändå, utan utbildning, så du blir ändå inte stoppad!!

nej du, vad sägs om att ge fan i att köra mc på samma vägar som jag och min familj färdas på tills du har ett A-kort..?

Håller med, det skulle vara betydligt hårdare straff på folk som kör omkring utan rätt körkort!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Förutom böter och ev indraget körkort osv. bör man kanske ta med i beräkningen att om man inte har kort så har man inte heller någon vana att köra tung mc på väg och därmed riskerar att missbedöma en kurva och/eller sin hastighet vilket kan resultera i en vurpa och ond bråd död.
-Antingen för sig själv eller för andra som står i vägen.

Om man har kört cross eller moped sedan barnsben räknas inte, det är inte alls samma sak.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
du får böter o blir troligen av med kortet, kan inte tänka mig att det blir länge om du inte gör något mer dumt...
försäkringar gäller självklart!

kör du ihjäl någon på flit kan du få fängelse oxå, men inte pga olovliga körningen

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
infreeze skrev:
Tjena

Har en fråga bara.

Frågan är väl vad du har på en hoj att göra om du inte har hojkort...???? :va :va :fatta! Ta A-kort eller håll dig till bilen, det är mitt råd

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Du åker givetvis dit, det är samma som att köra helt utan körkort, så bered dig på att bli av med B-kortet.

Lägg av med att köra utan behörighet, många av alla som dog förra året saknade ju behörighet, varför tror alla att hoj det är det bara att sätta sig på så kan man köra, det är som att cykla.
Fattar de inte att det är förbannat farligt att sitta på en 2 hjuling och kunna åka 200 knyck, jag begriper inte det hela.
Sen ser man inlägg om folk som kört rakt fram i kurvorna trots att de tagit körkortet, hur ska då inte en utan A-kort kunna överaskas?
Och kom inte dragandes med det där om lite crossåkning och mopedåkning.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Lt Jake skrev:

:fakta

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...