Ja fast inte i rätt TDC. Det här var visst lurigare än jag först trodde.Men vevaxeln står väl redan i TDC? Låt den stå kvar där och vänd bara kamaxlarna rätt.

Ja fast inte i rätt TDC. Det här var visst lurigare än jag först trodde.Men vevaxeln står väl redan i TDC? Låt den stå kvar där och vänd bara kamaxlarna rätt.
Jag läste fel....., fattade det som att han hade ställt vevaxeln fel och måste justera - bra att du kollade. Med veven i TDC (märket) så måste kammarna läggas in så att märkningen på dem hamnar rätt. Så går det med för liten skärm o för stor textMen vevaxeln står väl redan i TDC? Låt den stå kvar där och vänd bara kamaxlarna rätt.
Jo vevaxeln står i TDC med markeringen synlig i det lilla hålet på generatorkåpan. Eftersom kamaxlarna låg upp och ner i förhållande till hur de ska ligga vid återmonteringen så uppfattade jag det som att jag borde ha vridit vevaxeln ett varv till för att få kamaxlarna i rätt läge. Detta visste jag inte om utan var nöjd när markeringen visade sig i hålet. Med reservation att jag uppfattat det fel. Enda sättet att lära sig detta är ju att vrida runt vevaxeln och studera hur det ser ut. Dock vågar jag inte det för närvarande då jag inte vet helt säkert om jag vågar montera kamaxlarna enligt manualen.Jag läste fel....., fattade det som att han hade ställt vevaxeln fel och måste justera - bra att du kollade. Med veven i TDC (märket) så måste kammarna läggas in så att märkningen på dem hamnar rätt. Så går det med för liten skärm o för stor text
F-n det blir rörigt. Vevaxeln har väl bara en märkning? Snurras den ett varv till märket kommer fram igen så har kolvarna återtagit sina positioner. Eller har den två märkningar för ventiljusteringläge?
(nu går jag o lägger mig - kollar upp tråden imorgon igen)
Det blev fel, glöm detta.Jo vevaxeln står i TDC med markeringen synlig i det lilla hålet på generatorkåpan. Eftersom kamaxlarna låg upp och ner i förhållande till hur de ska ligga vid återmonteringen så uppfattade jag det som att jag borde ha vridit vevaxeln ett varv till för att få kamaxlarna i rätt läge. Detta visste jag inte om utan var nöjd när markeringen visade sig i hålet. Med reservation att jag uppfattat det fel. Enda sättet att lära sig detta är ju att vrida runt vevaxeln och studera hur det ser ut. Dock vågar jag inte det för närvarande då jag inte vet helt säkert om jag vågar montera kamaxlarna enligt manualen.
Det finns två markeringar på hjulet, den ena visar TDC och den andra den position som vevaxeln ska ha vid ventilspelskontroll.
Jo vevaxeln står i TDC med markeringen synlig i det lilla hålet på generatorkåpan. Eftersom kamaxlarna låg upp och ner i förhållande till hur de ska ligga vid återmonteringen så uppfattade jag det som att jag borde ha vridit vevaxeln ett varv till för att få kamaxlarna i rätt läge. Detta visste jag inte om utan var nöjd när markeringen visade sig i hålet. Med reservation att jag uppfattat det fel. Enda sättet att lära sig detta är ju att vrida runt vevaxeln och studera hur det ser ut. Dock vågar jag inte det för närvarande då jag inte vet helt säkert om jag vågar montera kamaxlarna enligt manualen.
Det finns två markeringar på hjulet, den ena visar TDC och den andra den position som vevaxeln ska ha vid ventilspelskontroll.
Ja fast inte i rätt TDC. Det här var visst lurigare än jag först trodde.Jag testar att ringa Mascot imorgon och ser vad de tror om detta. Återkommer efteråt i tråden. Tack alla för att ni tagit er tid att hjälpa en vilsen mekaniker. ?
Läser i den här tråden
inlägg # 23Behöver hjälp vid montering av kamaxlar.
Men vevaxeln står väl redan i TDC? Låt den stå kvar där och vänd bara kamaxlarna rätt. Ja fast inte i rätt TDC. Det här var visst lurigare än jag först trodde. ☹️ Jag testar att ringa Mascot imorgon och ser vad de tror om detta. Återkommer efteråt i tråden. Tack alla för att ni tagit er tid att...www.sporthoj.com
Och förstår inte.
Kan man på en MT09 kontrollera ventilspelet för alla 3 cylindrarna vid ett läge på vevaxeln ?
Jag totalt okunnig så jag ställer frågan...
Kan man på MT09 (3 cylindrar/3 kolvar) kontrollera ventilspelet vid
citat från #23 : "den position som vevaxeln ska ha vid ventilspelskontroll" slut citat
Jag tycker det borde var 3 olika lägen för alla tre kolvarna rör sig väl inte parallellt.
Men vad vet jag ????
Det kanske inte är så noga, ventilspelskontroll fodrar inte att kolvarna är i TDC, bara att ventilerna är stängda och då kan man klara sig med ett läge på MT09 ?
För kolvarna är förskjutna till exempel 90 grader mellan varandra ?
KOLV ETT 90 grader efter TDC, Kolv TVÅ i TDC #, Kolv TRE 90 grader före TDC ?
Och alla ventiler är stängda ?
# med Rätt TDC och motorn igång har tändstiftet några grader tidigare tänt bensinluft över kolv TVÅ.
Menar du att balansaxelns rotation är beroende av att kamaxlarna är monterade? Min plan är att snurra vevaxeln ett varv utan att kamaxlarna är monterade. Givet att jag håller kamkedjan sträckt. Är det riskfyllt ur ett balansaxelperspektiv menar du?Jo, jag vet att det inte är en 4 i MT09:an - men både MT07/09 och R1 ser ut att ha balansaxlar på de filmer jag kollat på YT - och drevstorleken ser ut att vara liknande
Nej, det jag menar är att balansaxelns rotation är samma som vevaxelns - då behöver du inte rotera något. Bara lägga i kammarna rätt när vevaxeln står i monteringsläge. Om balansaxeln hade roterat samma som kamaxlarna så hade det varit trixigare. Så om veven står i TDC, lägg i kammarna i rätt position (det verkar som du har någon form av instruktion, vad är det för något, servicehandbok, Youtube eller annat?)Menar du att balansaxelns rotation är beroende av att kamaxlarna är monterade? Min plan är att snurra vevaxeln ett varv utan att kamaxlarna är monterade. Givet att jag håller kamkedjan sträckt. Är det riskfyllt ur ett balansaxelperspektiv menar du?
Aha, då är jag med på vad du menar. Japp, jag har en servicemanual. Lite trixigt eftersom den är på engelska. Just fackuttryck är ju lurigt när det inte är svenska.Nej, det jag menar är att balansaxelns rotation är samma som vevaxelns - då behöver du inte rotera något. Bara lägga i kammarna rätt när vevaxeln står i monteringsläge. Om balansaxeln hade roterat samma som kamaxlarna så hade det varit trixigare. Så om veven står i TDC, lägg i kammarna i rätt position (det verkar som du har någon form av instruktion, vad är det för något, servicehandbok, Youtube eller annat?)
Utifrån filmen om MT09 som du bifogade ovan så är det väl så att kolvarna står i exakt samma position vid varje varv? I så fall borde det ju funka som du (och någon annan i tråden) sagt att man bara kan lägga i kamaxlarna rätt nu och sedan tuta och köra. Alltså så borde jag inte behöva rotera ett extra varv för att komma i rätt läge då det läget kommer att vara exakt samma läge som jag redan har. Är detta rätt uppfattat?Om du vill så kan du PM:a mig (eller maila - PM:a så får du mailadressen) bild o text från manualen så kan jag översätta. Är det bilder ur manualen med så är det bra för då kan jag koppla ihop vad f-n de menar. Är rätt haj på detta eftersom jag jobbat inom fordonsindustrin - har lite tid över också (pensionär)
Utifrån filmen om MT09 som du bifogade ovan så är det väl så att kolvarna står i exakt samma position vid varje varv? I så fall borde det ju funka som du (och någon annan i tråden) sagt att man bara kan lägga i kamaxlarna rätt nu och sedan tuta och köra. Alltså så borde jag inte behöva rotera ett extra varv för att komma i rätt läge då det läget kommer att vara exakt samma läge som jag redan har. Är detta rätt uppfattat?
Nu komplicerar du det ännu mer, men visst har du rättRent mekaniskt funkar det väl, men sen är ju frågan hur insprutning och tändning styrs. Sitter givaren på insugskamaxeln är det nog okej, men sitter den på vevaxeln kanske det blir fel.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |