Läser i den här tråden
Men vevaxeln står väl redan i TDC? Låt den stå kvar där och vänd bara kamaxlarna rätt. Ja fast inte i rätt TDC. Det här var visst lurigare än jag först trodde. ☹️ Jag testar att ringa Mascot imorgon och ser vad de tror om detta. Återkommer efteråt i tråden. Tack alla för att ni tagit er tid att...
www.sporthoj.com
inlägg # 23
Och förstår inte.
Kan man på en MT09 kontrollera ventilspelet för alla 3 cylindrarna vid ett läge på vevaxeln ?
Jag totalt okunnig så jag ställer frågan...
Kan man på MT09 (3 cylindrar/3 kolvar) kontrollera ventilspelet vid
citat från #23 : "den position som vevaxeln ska ha vid ventilspelskontroll" slut citat
Jag tycker det borde var 3 olika lägen för alla tre kolvarna rör sig väl inte parallellt.
Men vad vet jag ????
Det kanske inte är så noga, ventilspelskontroll fodrar inte att kolvarna är i TDC, bara att ventilerna är stängda och då kan man klara sig med ett läge på MT09 ?
För kolvarna är förskjutna till exempel 90 grader mellan varandra ?
KOLV ETT 90 grader efter TDC, Kolv TVÅ i TDC #, Kolv TRE 90 grader före TDC ?
Och alla ventiler är stängda ?
# med Rätt TDC och motorn igång har tändstiftet några grader tidigare tänt bensinluft över kolv TVÅ.