bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu komplicerar du det ännu mer, men visst har du rätt
Ursäkta om vi spårar ur lite men förklara gärna för jag kan som inte få ihop det, veven snurrar två varv då kammarna snurrar ett varv. Monterar man ihop motorn efter märkningarna kan det väl inte bli fel, eller?
Vevaxelns nock (eller vad det nu heter I moderna saker) kommer ju att passera vevaxelns givare, pickup två gånger under dessa två varv så hur fasen kan det bli fel då? Hur ska motorstyrningen veta på vilket varv veven är? Jag förmodar att det krävs en kamaxelgivare som eventuellt tillsammans med vevaxelgivaren kan få ECU:n att ränka ut i vilket läge motorn befinner sig och sen justera tändning, insprutning och sånt efter det.
Jag har bara hållit på med en, två och fyrcylindriga motorer av lite äldre snitt och så stötstångs V8r med brytarspetsar. Därför är jag som nyfiken på det hela.