Man får nog anse att det är tillräckligt bra på en standardmotor.
Är man riktigt nördig och vill hitta den sista hästkraften i motorn kan man modifiera kugghjulet så det blir justerbart och använda indikatorklocka för att få inställnmingen perfekt.
Men du är tillräckligt nära för att det ska vara bra.
Det är nog sant att det är tillräckligt bra på en standardmotor. Jag följde ju servicemanualen till punkt och pricka efter att jag felaktigt plockat bort kamaxlarna vid fel varv. Det diffar som sagt ett par millimeter på den ena. Med hänsyn till kuggarna på kamaxeldreven gick det alltså inte att få mer noggrannhet än så. Den tidigare inställningen med en kugge åt andra hållet inbillar jag mig möjligen kan ha orsakat det slitage som föranlett att jag behövde shimsa samtliga exhaust-ventiler. Rätta mig gärna om detta antagande är orimligt.
I alla fall tänkte jag ge en statusuppdatering kring hur det hela har gått. Jag stämde av min kamaxelinställning med Yamaha-verkstaden som tyckte att det lät rimligt, givet att de inte kunde ta något ansvar. Nu i helgen har jag då monterat tillbaka ventilkåpan mfl. delar och igår kväll startade jag hojen i samband med gasspjällsjusteringen som stod på tur. Beredde mig på värsta kraschen i motorn men den gick igång på första "kicken" och snurrade på. Först hade jag glömt att koppla in ECU:n och då gick bara startmotorn. Då lät det precis som det skulle så jag tänkte att jag kör.
Dock får jag nog säga att jag lyssnat med extremt kritiska öron och tycker det slamrar och tickar något fruktansvärt. Nu är ju inte crossplanemotorn till MT09 någon tyst maskin utan den slamrar och tickar även normalt. Jag brukar ju inte lyssna särskilt mycket på den utan kör ju alltid med öronproppar och hjälm vilket gör att jag bara hör ett skönt sjungande ljud.
Så här i efterhand inser jag ju att jag borde ha provlyssnat ordentligt innan jag plockade isär motorn. Dock, efter att ha kört den på tomgång en stund ikväll igen och även revvat några rejäla varvningar så tror jag nog ändå att den är som den ska. Den tystnar betydligt så fort jag lägger i en växel vilket den brukar göra. Däremot ryker det ganska mycket från avgasröret innan den blir varm. Har för mig att den gjort så även tidigare och nu är det dessutom runt 9 grader i garaget så det kanske är kondens eller något. Röken är i alla fall vit och slutar så snart tempen går upp en bit.
Igår fick jag i samband med gasspjällsjusteringen intrycket av att gasen hängde kvar ett ögonblick efter att jag släppt gasrullen men det kan ju ha berott på att jag av slarv hängde min Carbtune på gashandtaget eller att det var en viss fördröjning på kvicksilverstaplarna vilket förvirrade min hjärna på så sätt att jag misstog mig som att gasen inte släppte direkt. Idag kände och hörde jag inga sådana tendenser. Nästa steg blir att provköra hojen någon torr och fin dag.
Tack alla för input!