Behöver råd gällande visir

HelenG

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2024
Hoj
Kawasaki Z650 ninja
Hej!

Hur gör ni som har mörka visir på kvällen? Har köpt en hjälm med mörkt visir och tycker att man ser så jäkla dåligt på kvällarna. Och nej, ett klart visir inte aktuellt 😎
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ñu kör jag fotokromatiskt visir själv som alltså bara är mörkt när det är soligt/ljust men det som folk med mörka visor brukar gör är att antingen köra med öppet visir på kvällen eller ha med ett extra klart visir.

Var precis en annan tråd här från en dude som ville ha en hjälm med mörkt yttre visor och nedfällbart klart inre visir men det hjälper ju inte dig som redan har en hjälm.
 

HelenG

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2024
Hoj
Kawasaki Z650 ninja
Ñu kör jag fotokromatiskt visir själv som alltså bara är mörkt när det är soligt/ljust men det som folk med mörka visor brukar gör är att antingen köra med öppet visir på kvällen eller ha med ett extra klart visir.

Var precis en annan tråd här från en dude som ville ha en hjälm med mörkt yttre visor och nedfällbart klart inre visir men det hjälper ju inte dig som redan har en hjälm.
Toppen. Ska kika på det. Letar även rätt på den andra tråden och ser om jag kan hitta något matnyttigt där, tack 😊
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har med mig ett klart visir i stället när jag vet att jag kommer köra i mörker, stannar och byter när det behövs.
Annars har jag ett par hjämar med inbyggt solvisir som kan fällas ner vid behov. Och pendlingshjälmen är en såndär apful äventyrshjälp med keps, men jävlar vad det är skönt när man pendlar 10 mil i motljus enkel väg. Båda hållen.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tycker egentligen bara det är på sensommaren och hösten som det riskerar att bli för mörkt innan man kommit hem. Förr hade jag ofta med mig ett extra ljust visir (eller bytte till det från början) för sådana situationer. Har tvingats köra hem i mörker och duggregn med öppet visir några gånger och det är inte trevligt.

Numera har jag en hjälm med fotokromatiskt visir jag kan använda i de lägena. Finns det inte sådana att köpa till den hjälm man har kan ett alternativ vara ett fotokromatiskt pinlock-visir som man fäster på insidan av det ljusa visiret.

Annars kan ju ett alternativ vara att ha med sig ett par gula eller transparenta skyddsglasögon som man tar på sig om det skulle råka bli mörkt och man måste ta sig hem med öppet visir. Då slipper man iaf få alla insekter i ögonen. https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsglasogon/skyddsglasogon-gula-2000051158
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Och pendlingshjälmen är en såndär apful äventyrshjälp med keps, men jävlar vad det är skönt när man pendlar 10 mil i motljus enkel väg. Båda hållen.

Keps.

Känslan när man kört hela natten, och solen kommer upp över horisonten och avslöjar att visiret blivit fullsmetat med klägg - sänk huvudet någon centimeter, låt skärmen skugga siktlinjen genom visiret och kör vidare som inget hänt.

Priceless.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Med förra hjälmen så hade jag ett klart och ett mörkt visir och om jag visste med mig att jag skulle åka hem efter det mörknat så hade jag med mig det klara visiret och bytte. Alternativt köra med klart visir och ett par solglasögon som gick in i hjälmen.
För köra med mörkt visir på kvällen är inte speciellt kul. I synnerhet inte om det regnar vilket sväljer en hel del ljus.
Numera har jag en hjälm med klart visir och ett nedfällbart solvisir integrerat i hjälmen så det är bara att fälla ned eller upp det efter behov.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Kör med pinlock, finns i allt från klart, gult, orange och olika mörka och kan enkelt tas med. Kör man gult så känns det som en film från Mexico...oklart om just det är bra.
 

Bifogat

  • Pinlock gult arai.jpeg
    Pinlock gult arai.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 15

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Har blått spegelvisir men kör inte på kvällen pga vilt och lågt stående sol både för mig och mottrafikanterna. Skulle jag ändå göra det byter jag till klart visir.

Är glasögonbärare så slipade solglasögon är ett alternativ men jag tycker att det blir vilsammare mörker med ett mörkt visir än klart. Vet jag att jag måste köra i mörker kan jag byta till det klara visiret och ha med mig vanliga glajjor och slipade solglajjor.

Köra med helt öppet visir i mer än stadstrafik är helt uteslutet. Inte kul att få in större skräp, insekter eller småfåglar i högre fart - då blir man ju i princip tillfälligt blind - har tyvärr provat det men på cykel och då gick det inte ens fort.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Klara skyddsglasögon under, bara att öppna visiret. Eller klart visir och solbrillor under...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hej!

Hur gör ni som har mörka visir på kvällen? Har köpt en hjälm med mörkt visir och tycker att man ser så jäkla dåligt på kvällarna. Och nej, ett klart visir inte aktuellt 😎
Varför är ett klart visir inte aktuellt? Det förstår jag inte.

Jag har ett klart visir med en 2 cm bred tejp i överkant. Funkar när solen bländar. Man vinklar ner huvudet en aning. Stör inte alls, hjälper mycket.
Jag ville inte ha solvisir senast jag bytte hjälm. Hittade ingen utan som passade så de blev en med. Jäklar vad skönt det är. Ibland är det jobbigt ljus ute. Klar skillnad när man fäller solvisiret. Att köra i 50 och nedåt med visir uppe och solvisir nere. Det fläktar skönt men skyddar ändå mot flygfän och skit.
Annars åker jag med bägge visiren nere och då skyddas solvisiret mot insekter. Solvisiret behöver sällan göras rent.
Knappen för att fälla och spaken för att lyfta upp solvisiret sitter på vänster sida. En del har en spak uppepå hjälmen. Verkar sämre.

Nu kanske det inte finns tunnlar där ni åker med solvisir slår solglasögon och mörka visir.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Varför är ett klart visir inte aktuellt? Det förstår jag inte.

Jag har ett klart visir med en 2 cm bred tejp i överkant. Funkar när solen bländar. Man vinklar ner huvudet en aning. Stör inte alls, hjälper mycket.
Jag ville inte ha solvisir senast jag bytte hjälm. Hittade ingen utan som passade så de blev en med. Jäklar vad skönt det är. Ibland är det jobbigt ljus ute. Klar skillnad när man fäller solvisiret. Att köra i 50 och nedåt med visir uppe och solvisir nere. Det fläktar skönt men skyddar ändå mot flygfän och skit.
Annars åker jag med bägge visiren nere och då skyddas solvisiret mot insekter. Solvisiret behöver sällan göras rent.
Knappen för att fälla och spaken för att lyfta upp solvisiret sitter på vänster sida. En del har en spak uppepå hjälmen. Verkar sämre.

Nu kanske det inte finns tunnlar där ni åker med solvisir slår solglasögon och mörka visir.
Förstod det på TS svar tidigare att det helt och hållet är en utseendefråga. Genomsnittsanvändaren på gubbhoj.com tänker nog lite annorlunda dock.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Förstod det på TS svar tidigare att det helt och hållet är en utseendefråga. Genomsnittsanvändaren på gubbhoj.com tänker nog lite annorlunda dock.
Jag tänkte det och skrev Fåfänga? Men raderade det.
Här i Stockholm ser jag ofta tjejer med solglasögon trots att det är mulet eller att solen gått ner. Kanske samma där.
De har gärna solglasögon i bil också. Det har jag aldrig behövt.
I båt däremot är det ett måste eftersom man inte ser i solglittret annars.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top