Behöver tips på Supermontard

Bombis

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
Nu: Honda CBR 1000RR - Fireblade (2006), GRC kopia (minimotor) Förr: KTM 625 -04'a, RD 350
Behöver tips på Supermotard

Tjena gubbs. Tänkte köpa mig en motard men kan ingenting (än) om dessa lekmaskiner och hade uppskattat tips på en/flera modeller som hade passat mig :)

Lite krav:
Underhållning/service: Hört att man behöver underhålla montard extremt mycket men att det varierar mycket på modeller. Så en modell med så lite service/underhåll som möjligt.

Pris: Upp till ca 60000 kr
Körning: För att leka med, bakhjulsåka :yoparty

Tips: Modell + årsmodell

Mvh //Anders
 
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
För de pengarna får du en KTM 660 årsmodell 2004, med akrapovic helsystem

Service vart 250 mil, ventiler, olja,filter, stift, etc kostar drygt 1500 på verkstad men kan göras själv.

Mycket roligt motard... :tummenupp
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
kom på du kanske är ute efter en KTM 640 då har du serviceintervaller vart 500 mil dock är denna maskin slö och tråkig jämfört med KTM 660

Jag har haft dåda modellerna, KTM 660 är helt klart värd den extra servicen
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
640 kan tyckas vara slö jämfört med 660.

Men om den är tråkigare beror ju lite på vad man förväntar sig och skall ha den till.

660 är iofs slö jämfört med en R1:a så allt är relativt.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Bombis skrev:
Tjena gubbs. Tänkte köpa mig en montard men kan ingenting (än) om dessa lekmaskiner och hade uppskattat tips på en/flera modeller som hade passat mig :)

Lite krav:
Underhållning/service: Hört att man behöver underhålla montard extremt mycket men att det varierar mycket på modeller. Så en modell med så lite service/underhåll som möjligt.

Pris: Upp till ca 60000 kr
Körning: För att leka med, bakhjulsåka :yoparty

Tips: Modell + årsmodell

Mvh //Anders

Jag får säga att jag är jättenöjd med min 660, dock är jag mindre nöjd med serviceintervallen. Om man servar själv e det ju skit samma, men om vill ha kvar garantin i 6mån så är man ju tvungen att lämna in, och om då servicen kostar 2500kr så blir det ju 10spänn/mil i bara servicekostnad :kocko
Men man får väl betala och se glad ut, sedan när garantin gått ut så servar man själv.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Mingves skrev:
Jag får säga att jag är jättenöjd med min 660, dock är jag mindre nöjd med serviceintervallen. Om man servar själv e det ju skit samma, men om vill ha kvar garantin i 6mån så är man ju tvungen att lämna in, och om då servicen kostar 2500kr så blir det ju 10spänn/mil i bara servicekostnad :kocko
Men man får väl betala och se glad ut, sedan när garantin gått ut så servar man själv.

Vart kostar det 2500 kr för en service? Känn dig blåst, och sök upp ny verkstad...
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Mr R skrev:
Vart kostar det 2500 kr för en service? Känn dig blåst, och sök upp ny verkstad...
Bike THN tar detta :huvet De är inte kloka, för att byta olja och ställa ventiler....de e dumma i huvet. För 30 min med jobb...
 

Bombis

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
Nu: Honda CBR 1000RR - Fireblade (2006), GRC kopia (minimotor) Förr: KTM 625 -04'a, RD 350
Mr R skrev:
kom på du kanske är ute efter en KTM 640 då har du serviceintervaller vart 500 mil dock är denna maskin slö och tråkig jämfört med KTM 660

Jag har haft dåda modellerna, KTM 660 är helt klart värd den extra servicen
Alright, KTM säger ni. Hur mycket slöare är 640 modellen? Svårt att få upp på bakhjulet?

Förresten, finns det några andra märken/modeller som man slipper underhålla mycket eller är KTM den som är bäst på detta?

Om jag skulle göra servicen själv på t.ex KTM 660, vad går ungefär materialet på? Är det ingen mer service än var 250'e mil på 660? Låter helt okej isåfall.

Tack för tipsen så länge :bow
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Bombis skrev:
Alright, KTM säger ni. Hur mycket slöare är 640 modellen? Svårt att få upp på bakhjulet?

Förresten, finns det några andra märken/modeller som man slipper underhålla mycket eller är KTM den som är bäst på detta?

Och sorry för felstavningen, Supermotard heter det ja :)

Om jag skulle göra servicen själv på t.ex KTM 660, vad går ungefär materialet på? Är det ingen mer service än var 250'e mil på 660? Låter helt okej isåfall.

Tack för tipsen så länge :bow
En 640 som man lagt ner lite pengar på kan gå jävligt bra. Tm-40 förgasare och KTM's supermoto ljuddämpare (=ca 6000kr) gör stor skillnad. fick ut 50hk o 60 nm på bakhjulet. hängde med crf 450 och husa 650 ganska bra. Nackdelen e ju att den e ganska tung. Jag var o provkörde en 525:a för ett tag sen o den kändes nästan lite slö. var helt original med alla strypningar borta. men sen var den välldigt skön o köra. inte så hård o obekväm som crf.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
chukabowa skrev:
En 640 som man lagt ner lite pengar på kan gå jävligt bra. Tm-40 förgasare och KTM's supermoto ljuddämpare (=ca 6000kr) gör stor skillnad. fick ut 50hk o 60 nm på bakhjulet. hängde med crf 450 och husa 650 ganska bra. Nackdelen e ju att den e ganska tung. Jag var o provkörde en 525:a för ett tag sen o den kändes nästan lite slö. var helt original med alla strypningar borta. men sen var den välldigt skön o köra. inte så hård o obekväm som crf.
missa o skriva att det va på en -02:a .. inte med "high flow" toppen
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Vad skiljer mellan icke high flow och high flow?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
chukabowa skrev:
En 640 som man lagt ner lite pengar på kan gå jävligt bra. Tm-40 förgasare och KTM's supermoto ljuddämpare (=ca 6000kr) gör stor skillnad. fick ut 50hk o 60 nm på bakhjulet. hängde med crf 450 och husa 650 ganska bra. Nackdelen e ju att den e ganska tung. Jag var o provkörde en 525:a för ett tag sen o den kändes nästan lite slö. var helt original med alla strypningar borta. men sen var den välldigt skön o köra. inte så hård o obekväm som crf.


Intressant.

Har min Duke inne på bäkning idag med TMR41 och Sebring helsystem,skall bli skoj och se vad det ger,väntar mig inga hissnade siffror men något liknade hade varit skoj.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Långa farbron skrev:
Intressant.

Har min Duke inne på bäkning idag med TMR41 och Sebring helsystem,skall bli skoj och se vad det ger,väntar mig inga hissnade siffror men något liknade hade varit skoj.
ja nått liknande lär du får... förmodligen lite mer ju. störe fugge ger ,som jag har fattat det, lite mer på topp men lite mindre bottenvrid. o helsystem e ju bättre än slip-on. 55+ hk kanske ca 60 nm skulle jag tro. sen e det viktigt o öpna upp luftburken ordentligt. jag hade bara tagit bort överdelen o då fick den inte tillräckligt på höga varv. avhjälptes med en metal sida med galler på. Du får gärna berätta vad resultatet blev. o gärna bild på "effekt-kvittot".
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
chukabowa skrev:
ja nått liknande lär du får... förmodligen lite mer ju. störe fugge ger ,som jag har fattat det, lite mer på topp men lite mindre bottenvrid. o helsystem e ju bättre än slip-on. 55+ hk kanske ca 60 nm skulle jag tro. sen e det viktigt o öpna upp luftburken ordentligt. jag hade bara tagit bort överdelen o då fick den inte tillräckligt på höga varv. avhjälptes med en metal sida med galler på. Du får gärna berätta vad resultatet blev. o gärna bild på "effekt-kvittot".


Udda,till mig sa han tvärt om den får för mycket luft sätt på locket.


Den gav "bara" 48,95 hk och 58,36 nm i vrid.

Skulle gissa på att det är nog helsystemet som spökar då det inte var riktigt tätt och då ger det säkert felaktiga siffror.

Har tyvärr ingen scanner.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Långa farbron skrev:
Udda,till mig sa han tvärt om den får för mycket luft sätt på locket.


Den gav "bara" 48,95 hk och 58,36 nm i vrid.

Skulle gissa på att det är nog helsystemet som spökar då det inte var riktigt tätt och då ger det säkert felaktiga siffror.

Har tyvärr ingen scanner.
locket ska du ha på.. för mycket luft kan man väll inte få. Sätt i större munstycke istället. ju mer luft/bensin blandning ju mer effekt. testa o sätt i större munstycke. du borde ju få minst lika mycket effekt som jag hade på min. nu e jag inten expert men det e så jag har uppfattat det.
 

Bifogat

  • kurva.JPG
    kurva.JPG
    53.6 KB · Visningar: 132

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
chukabowa skrev:
locket ska du ha på.. för mycket luft kan man väll inte få. Sätt i större munstycke istället. ju mer luft/bensin blandning ju mer effekt. testa o sätt i större munstycke. du borde ju få minst lika mycket effekt som jag hade på min. nu e jag inten expert men det e så jag har uppfattat det.


Skall börja med att fixa ett lock (då det inte var något med när jag köpte den) sen skall systemet tätas upp för ärligare avgasvärden.

Just nu sitter det ett 210 munstycke i vilket var det största han hade,den går dock fortfarande snålt enl pappret.

Så jag sätter min tilltro till locket :)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top