Behöver verkligen råd av er killar!

vtec4me

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
SWE
Hoj
Honda CBR
Hej alihopa!

Som sagt jag behöver råd av er och jag vet att jag har kommit till rätt ställe! Jag har alltid älskat MC men nu för första gånger jag känner att jag är mogen att få köra dem.Tidigare jag fick inte tå MC körkort av min fru tyvärr, hon tyckte att jag kör alldeles galet.

Det är så här,jag är en kille på 36år och har kännt suget att få köpa mig en MC. Det var 20år sen när jag körde sista gången MC.Nu funderar jag jätte stark att tå MC körkort och köpa mig MC.
Har idag varit hos MC försäljare och kollade upp hur mycket skulle jag få rabbat att beställa en ny Honda CBR600RR,han sa 5% och jag kunde få rabbat på uttrusning med.(Vet på bilar att man får mer men MC jag vet ej,vad tycker ni???)
Jag själv tycker att 600cc är mer än logom för mig,MC potencial kommer jag aldrig att kunna utnyttja troligtvis.Mitt ändamål är att ha lite kul på 2 hjul vid sidan av min riktiga hobby,bankörning på 4hjul.
Brukar lägga väldigt mycket tid och pengar på mina bilar och jag älskar att köra bil men nu känner jag att jag skulle vilja prova på något nytt.

Vad tycker ni ska jag först ta körkort och köpa mig MC eller ska jag först köpa MC och sen ta körkort(tänker att det är alltid lätare att körkort när man vet att MC väntar i garaget?)
Tycker ni att CBR600RR är för mycket för en nybörjare?(när man läser tester den verkar vara lätt att hantera(själv vet jag ej)???
Någon annan MC vill jag inte ha,CBR1000RR jag känner att jag inte klarar av och naken hoj är väldigt snygga med men jag vill ha lite sportigare utseendet.
Jag är så himla förvirrad vet ej i vilket ände man ska börja och vad man ska tänka på,det är helt nytt område för mig,men jag vill lära mig naturligtvis.
Jag hoppas verkligen att jag får väldigt goda råd av er?!?!

Tack på förhand!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har inte köpt nån av hojarna, men om du är orolig för att du inte klarar av liters hojen så klarar du nog inte av 600 heller. Dom skillnaderna som är dom emellan utmärker sig inte så värst mycket förrän man pressar.

Ta kortet, köp en hoj som du känner du behärskar, skaffa erfarenhet, kliv upp till nyare "hårdare" hoj.

Men eftersom du kör en hel del bil så bör du ju ha kunskaper om kurvtagning, bromsning osv, så du kanske har förstånd, självbevarelsedrift nog för att hantera en "ny" hoj med massa pulver.

Lycka till o välkommen :tummen upp
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Om du har nån att övningsköra med skulle jag köpt hoj direkt. Färre körlektioner brukar det bli och man bli lite mer motiverad att ta kortet som sagt.

600 funkar nog skitbra men 1000 kubikare som förstahoj går det med. Det är högernäven som bestämmer farten. :va
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
En 600 är inte direkt snällare än en 1000..nästan mer svårtkörd i vissa situationer skulle jag vilja säga.
Dessutom är det klart bäst att ta kortet först, sedan köpa MC.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
En tanke, tog mer än en dag för mig o lära mig o köra bil. Även efter att jag fått kortet så dingade jag in i stolpar, o andra udda missöden.

Den första vurpan med mc e inte ovanligtvis lågfarts/på parkeringen. Och med en ny orepad cykel så svider det värre än på en lite mer "använd".

Visst kan du köra med huvet o högernäven, men e inte fel o lära sig på en 600 för o sedan pressa vidare på en litershoj om det är vad du vill göra. Särskilt om du tar en cykel med ett par år på nacken, lite billigare o som redan har ett gäng mindre smårepor, då är den lilla cyklen mer lätthanterlig.
 
Last edited:

Klottat2much

Gillar bara grymma kurvor
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Kalmar
Hoj
2001, HONDA, VTR 1000 SP-1
Skönt att fler tar steget till tvåhjulsrullande. För det första tycker jag att din längd och vikt är en viktig faktor. Ska du bara åka på fritiden eller ska du även bajka till jobbet och därmed pendla? Ska du slänga på frugan på en tur då och då så bör man nog tänka på om hon också är smidig, stor eller liten. Sen skulle jag inte köpt någon nyare hoj direkt. Gör alla misstagen på något som inte köstar så mö.

Ska du åka själv hade jag nog inlett med en billig hoj att äga
suz SV 650, låter dessutom gött.

Ska du slänga på bönan och köra längre sträckor kanske en goding som
Suz RF 900 hade fungerat

Vill du ha en sportig hoj som är bra på det mesta så skulle jag nog sneglat
på en Kawa ZX7-R. Grym, snygg och tidlös.

Du kommer förmodligen själv veta vad du vill ha som nästa hoj när du själv ägt nåt.

Lycka till:tummenupp
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
min polare...

...köpte hoj först!
Han kan då övningsköra med mig, samt så är han ju "tvungen" att ta kortet. han köpte en BMW F800ST vilket inte är en värsting racehoj men med hyfsad prestanda för en första cykel och billig att försäkra (typ 2500:) per år. Växer han sedan ur den så kan han ju byta upp sig!
Ang. kubik så spelar det idag nog mindre roll. Många 600:eek:r piskar nog min 1200cc upp till hundra!!!???
Men när man börjar köra cykel kanske man uppskattar lättkördhet mer än hur den går och beter sig vid extrem körning.
Jag vet ju inte vad du prioriterar på din första cykel, och beroende på vem du frågar, ang. vilken som är den bästa nybörjarhojen får du nästan lika många svar.
Mitt råd, fundera ut vad som är viktigt för dig och ställ frågor om det du kom fram till. Läs även allt du kommer över i MC tidningar och här på forumet så kommer du snart att ha en bild av vad du ska köpa. ;) Lycka till!
:yoparty
/j
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Jag kan ju bara säga hur jag gjorde.. Jag köpte min hoj först, en Suzuki GSX750F-92a i januari förra året, som jag övningskörde och körde upp på. Funkade skitbra, och mitt kort kostade bara 3300:-.. tog nämligen 2 lektioner på skola för att kolla hur jag låg till, sen va det bara att ta det i början på juni.. dock tröttnade jag tidigt på den hojjen, så det blev en Suzuki RF900R-95a på höstkanten förra året. Jag kände ganska tidigt på säsongen att jag ville ha lite mer pulver i hojjen.

Men det kändes det skönt att träna och köra första säsongen på en hoj som jag inte behövde vara jätterädd om...
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Skit i rabbat från säljaren på mc-kläder billigare att beställa från tyskland typ halva priset. Eftersom du är gammal och fet och vill kunna gasa upp skiten på slangen så föreslår jag nya zx10r -08, roligare med bottenvrid på gatan så slipper du växla konstant.
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
köp inget gammalt as som tar glädjen från körningen om du har råd att köpa nyare... Montera lite kraschpuckar för mindre klantigheter eller sätt kraschkåpor... Men köp en hoj du vill ha och har råd att äga så blir nog allt bra... Sen går det ju alltid att byta till en 1000cc sen när/om du blir less på att varva...:tummenupp

Sen att du inte "fick" ta körkort för din fru lämnar jag åt övriga att kommentera...:eek:
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Hejsan,

Jag tycker du ska lyssna på din fru. Jag menar, det är ju faktiskt dem som vet bäst. Kanske bottnar det också i att du funderar på att köpa mc före själva körtkortsprocessen, vilket naturligtvis vore väldigt olyckligt. Jag tycker nog att man bör ha haft mc-körkort några år innan man tar klivet in i mc-världen. Glöm inte bort att de flesta av oss har spenderat många månader som åskådare vid SMCs övningar för att på så sätt lära sig vad mc-körning handlar om – innan själva mc-köpet äger rum.

Sedan var det det här med motorvolymen; man börjar inte med 600 cc. De första två åren bör man öva upp sin körförmåga på en lättkörd cykel. Ett bra val kan vara en skoter från exempelvis Yamaha och deras X-City 250 eller en begagnad 125. Kombinera det med manövreringskurser, så ska du se att du blir en säker förare och så småning om, långsamt kan växa in i ett mc-köp.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Hejsan,

Jag tycker du ska lyssna på din fru. Jag menar, det är ju faktiskt dem som vet bäst. Kanske bottnar det också i att du funderar på att köpa mc före själva körtkortsprocessen, vilket naturligtvis vore väldigt olyckligt. Jag tycker nog att man bör ha haft mc-körkort några år innan man tar klivet in i mc-världen. Glöm inte bort att de flesta av oss har spenderat många månader som åskådare vid SMCs övningar för att på så sätt lära sig vad mc-körning handlar om – innan själva mc-köpet äger rum.

Sedan var det det här med motorvolymen; man börjar inte med 600 cc. De första två åren bör man öva upp sin körförmåga på en lättkörd cykel. Ett bra val kan vara en skoter från exempelvis Yamaha och deras X-City 250 eller en begagnad 125. Kombinera det med manövreringskurser, så ska du se att du blir en säker förare och så småning om, långsamt kan växa in i ett mc-köp.

:rofl :rofl :rofl

När du ändå har slagit fast att det är hon som vet bäst och bestämmer, så kanske man skulle tipsa om den enda blaskan han i så fall lär få prenumera på med :)
 

Bifogat

  • marriedmensmagazine.jpg
    marriedmensmagazine.jpg
    76.3 KB · Visningar: 176
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hejsan,

Jag tycker du ska lyssna på din fru. Jag menar, det är ju faktiskt dem som vet bäst. Kanske bottnar det också i att du funderar på att köpa mc före själva körtkortsprocessen, vilket naturligtvis vore väldigt olyckligt. Jag tycker nog att man bör ha haft mc-körkort några år innan man tar klivet in i mc-världen. Glöm inte bort att de flesta av oss har spenderat många månader som åskådare vid SMCs övningar för att på så sätt lära sig vad mc-körning handlar om – innan själva mc-köpet äger rum.

Sedan var det det här med motorvolymen; man börjar inte med 600 cc. De första två åren bör man öva upp sin körförmåga på en lättkörd cykel. Ett bra val kan vara en skoter från exempelvis Yamaha och deras X-City 250 eller en begagnad 125. Kombinera det med manövreringskurser, så ska du se att du blir en säker förare och så småning om, långsamt kan växa in i ett mc-köp.


:rofl Olsson!! Vem annars! :rofl

Hur är det med helmut och skyddskläder fressten? Skall man uppträda i dom några månader före första övningslektionen? :va
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
:rofl Olsson!! Vem annars! :rofl

Hur är det med helmut och skyddskläder fressten? Skall man uppträda i dom några månader före första övningslektionen? :va

Se o lär av mig.
Man köper sin mc-utrustning sen tar man det säkraste man har hemma som låter o sätter igång o övar o vänjer kroppen vid det hela.
Detta tar vanligtvis inte längre än en vinter beroende på val av "fordon", bäst och snabbast går det om man har exempelvis en dammsugare att sitta på, men även en hårt blåsande hårtork i kombination med en stol fungerar.
 

axelsson_vpg

Guest
Skit i rabbat från säljaren på mc-kläder billigare att beställa från tyskland typ halva priset. Eftersom du är gammal och fet och vill kunna gasa upp skiten på slangen så föreslår jag nya zx10r -08, roligare med bottenvrid på gatan så slipper du växla konstant.


hahaha fan va kul :tummenupp
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Va????

Hejsan,
Jag tycker du ska lyssna på din fru. Jag menar, det är ju faktiskt dem som vet bäst.
Va!? Min sambo tycker att man ska köra MC!!! :yoparty :tuttar

Jag tycker nog att man bör ha haft mc-körkort några år innan man tar klivet in i mc-världen.
Va!?? Hur länge hade du kort innan du tog "klivet in i Mc världen"?
Menar du att han ska hinna rama in kortet och hänga det på väggen innan han skaffar båge??? :huvet

Glöm inte bort att de flesta av oss har spenderat många månader som åskådare vid SMCs övningar för att på så sätt lära sig vad mc-körning handlar om – innan själva mc-köpet äger rum.
Återigen, VA!!!?? :confused:

Ett bra val kan vara en skoter från exempelvis Yamaha och deras X-City 250 eller en begagnad 125. Kombinera det med manövreringskurser, så ska du se att du blir en säker förare och så småning om, långsamt kan växa in i ett mc-köp.

Har du hunnit växa in i 125 stadiet själv? Hur ska du hinna med Sporthoj innan det är dags att växa in i Permobil stadiet???

Nä! köp en riktig båge och lev livet innan det är dags för permobil!
/j

jag tror jag gick på den!!! :D
 
Last edited:

IronMike

Guest
vtec4me:

Tyvärr är inte alla seriösa med sina svar ibland.. Många tycker att dom vet bäst, utan erfarenhet osv. Ofta spårar det ur till vad som kallas "OT"-offtopic, du kanske hänger på zatzy om du kör bil, därav någon förkunskap av hur ett forum kan spåra ur....

MEN, iallafall:

Tänkte försöka svara seriöst till skillnad från många ovan, som snackar skit i en tråd startad av en kille som skriver sin första post på sidan (vilket jag tycker är lite lågt...)

Man kan ha delade åsikter om vad som är bäst eller mest lätthanterligt. De flesta anser att sina egna hojjar är bäst.

Själv har jag haft både 600 & 1000cc, cbr, R1, gsxr även Aprilia mille (twin...). Kört gata & bana med olika kubik mm.

Enl mitt tycke så finns det inget rätt eller fel ang val av första hoj. Är man försiktig så spelar 600 eller 1000 ingen roll. Visst når du högre fart kvickar på en 1000 rakt fram, men hur kul är det? Det handlar om landsväg, med enstaka rakor. Skillnader på pappret blir obefintliga, och vad allt handlar om är drivers skills...

Men jag skulle personligen säga att karraktären hos nyare 600-r hojjar, passar på bana. En 1000cc är som en stor stark björn, lugn, men vill det till så kan du gasa helvete! Det är skönt att kunna göra omkörningar eller ligga på låga varvtal och ha bra vrid med en 1000cc hoj... En 600 måste du hela tiden hålla på högvarv för att använda ordentligt.

I vårt kära land är folk dock besatta av kubik. Men om jag var nybörjare skulle jag aldrig köpa en nyare 600 idag, snarare tvärtom. Börja med 1000cc, och gå ner på 600 kubik när du blir duktig på att hantera cykeln, för att plocka de där sista 0,5 sec på vissa kurviga partier. Om du förstår vad jag menar.. Allt handlar om körskicklighet. De flesta här skulle åka lika fort med en ducati monster 600 kubik som en honda cbr 1000rr.

98% av hojval idag på gatan = image...

Att en tidning säger "cbr 600rr - lättkörd..." betyder inte lättkörd för nybörjare om man vill utnyttja den maximalt. Om jag va du skulle jag gå på 1000 kubik, eller lära sig grunder på en effektsvagare cykel..
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top