Tyvärr är inte alla seriösa med sina svar ibland.. Många tycker att dom vet bäst, utan erfarenhet osv. Ofta spårar det ur till vad som kallas "OT"-offtopic, du kanske hänger på zatzy om du kör bil, därav någon förkunskap av hur ett forum kan spåra ur....
MEN, iallafall:
Tänkte försöka svara seriöst till skillnad från många ovan, som snackar skit i en tråd startad av en kille som skriver sin första post på sidan (vilket jag tycker är lite lågt...)
Man kan ha delade åsikter om vad som är bäst eller mest lätthanterligt. De flesta anser att sina egna hojjar är bäst.
Själv har jag haft både 600 & 1000cc, cbr, R1, gsxr även Aprilia mille (twin...). Kört gata & bana med olika kubik mm.
Enl mitt tycke så finns det inget rätt eller fel ang val av första hoj. Är man försiktig så spelar 600 eller 1000 ingen roll. Visst når du högre fart kvickar på en 1000 rakt fram, men hur kul är det? Det handlar om landsväg, med enstaka rakor. Skillnader på pappret blir obefintliga, och vad allt handlar om är drivers skills...
Men jag skulle personligen säga att karraktären hos nyare 600-r hojjar, passar på bana. En 1000cc är som en stor stark björn, lugn, men vill det till så kan du gasa helvete! Det är skönt att kunna göra omkörningar eller ligga på låga varvtal och ha bra vrid med en 1000cc hoj... En 600 måste du hela tiden hålla på högvarv för att använda ordentligt.
I vårt kära land är folk dock besatta av kubik. Men om jag var nybörjare skulle jag aldrig köpa en nyare 600 idag, snarare tvärtom. Börja med 1000cc, och gå ner på 600 kubik när du blir duktig på att hantera cykeln, för att plocka de där sista 0,5 sec på vissa kurviga partier. Om du förstår vad jag menar.. Allt handlar om körskicklighet. De flesta här skulle åka lika fort med en ducati monster 600 kubik som en honda cbr 1000rr.
98% av hojval idag på gatan = image...
Att en tidning säger "cbr 600rr - lättkörd..." betyder inte lättkörd för nybörjare om man vill utnyttja den maximalt. Om jag va du skulle jag gå på 1000 kubik, eller lära sig grunder på en effektsvagare cykel..
Hej Allihopa!
Tack för alla svar,verkligen suvärent av er att ni tog er tid att hjälpa till!
Jag hänger verkligen inte på ZATZY! Det ända stället som jag hänger på är Rejsa och Hondaklubben(kör Honda).Jag har kört bil i snart 18 år kan köra fort bådde på gatan och på banan,men erfarenhet av MC det har jag inte och darför jag vänder mig till er som har det,och jag har fullt respekt för.
Någon frågade om jag var gammal och fett
? Jag är relativt gammal 36år ;-) men inte fett,jag är 186cm lång och väger 83kg och är vältränad ;-).
Mitt syfte med MC är att jag vill ha lite roligt på två hjul och uppleva den frihets känsla och det kan man inte uppleva med en bil(Cab) tycker jag.Jag tänker inte köra på banan med den,det gör jag med min bil(till sommarn åker jag till Nurburgring att köra).Tror inte att min fru vill hänga med på MC(99,9% vill inte)
Frugan definitivt bestämmer inte över mig,hon vill bara inte att barnen ska vara utan far och jag förstår henne med tanke hur har jag kört bil när jag var yngre(något lugnare nu
).Hon är orolig nu med naturligtvis.
Har en bäste vän som bor i USA som köpte en Suzuki gsx-r 1000cc innan han tog MC kort och har aldrig kört MC förrut.Han övade med den i väldigt låg fart varje dag tills han fick lite känslan.Han tog ju kortet som kostade löliga 30 dolar.Det räckte ju för honom att viasa att han kan växla,svänga och bromsa.
Nu har han köpt en hayabusa men fort kör han aldrig,han glider för det mesta,han har betydligt lugnare temperament än mig.
Jag blir inte mer klokare efter att jag har lästa alla dessa inlägg,måste läsa dem en gång till!!! Visste faktiskt inte att det var lättare att köra en 1000cc än 600cc???Jag tänkte mest på vikt som med bilar,lättare bil med bra chassi dessto lättare att ta sig runt banan och roligare att köra naturligtvis.
Visst jag kan köpa mig en ny 125cc och övningsköra ett tag så att jag bli varm i kläderna.
Att man måste varva Mc det har jag ingeting emot med tanke att jag har kört Hondas prestanda bilar i snart 10 år som varvas ordentligt jämfört med andra biltilverkare.
Som jag sa förrut jag vill ha ett sporthoj som har bra chassi och som är lättkörd om det är en 600cc eller 1000cc det kvittar ju(vilka av dem två är lättare att köra vet jag ej). Vill helst ha Honda eller Yamaha pga att vi har verkstad här i stan.
Stort tack ännu en gång till alla för hjälpen!!!