pHil.
Guest
50cc fooor life !!!!!!!!
Vill åter igen slå ett slag för skogshoj som förstahoj.
Förstår inte oron vissa har av 1000-kubikare. Det är ni själva som styr kraften...så länge ni själva har kontrollen över högra handleden det vill säga. Ofta ångrar man sig ifall man köper en 600-kubiks sporthoj efter några månader. Man blir snabbt van med kraften o förmågan att utnyttja den. Köpte R1 -02 som första hoj...blev less efter 2 månader då den reagerade slött på gasen (som sagt...man blir van) o köpte en K7 istället. Mycket vll ha mer.
Mitt råd..köp en 1000-kubikare på en gång.
Köpte R1 -02 som första hoj...blev less efter 2 månader då den reagerade slött på gasen (som sagt...man blir van) o köpte en K7 istället. Mycket vll ha mer.
Du får börja svänga mer.
Varför svänga när man lättare når toppfarten på raksträckor
Finns flera aspekter och orsaker till att det är en generell uppfattning. NÄR jag som förare känner för att gasa på ordentligt, vilket vi alla nog gör ibland, infinner sig följande fråga:
1.) Kommer jag snabbare (kortare tid & kortare vägsträcka) upp i hastighet med 180 hk än med 120?
Svaret är givet!
OM jag nu gör en missbedömning, vi gör alla misstag, blir konsekvenserna större om jag kommer in mot kurvan i 40km/h högre hastighet än vad jag klarar av?
Svaret är givet!
Alltså:
OM jag gör ett misstag/missbedömning tex. på grund av oerfarenhet blir konsekvenserna större/värre = farligare med 180hk än 120hk! Således torde det vara farligare att köra hoj med högt vikt/effekt tal (skit i kubiken).
Nybörjare/oerfarna bör vi med lite erfarenhet rekommendera något som är mer lättkört en 180hk/180kg eftersom vi värnar om våra medmänniskor och är man oerfaren är risken större att göra misstag (logisk resonemang).
Sedan finns andra aspekter så som kostnaderna för däckslitage eftersom man ANVÄNDER effekten (dvs. MER effekt än på hoj med lägre effekt) och självklart också försäkringsfrågan. Hög vikt/effekt-förhållande är generellt dyrare att försäkra.
Mvh!
// Niklas
Mer adrenalin eftersom det är svårare att hålla samma hastighet i kurvor!
// Niklas
Förstår inte ditt resonemang....varför skulle man komma in i en kurva 40 km/h fortare bara för att man har fler hästar. De extra kilometrarna kan man lika gärna ligga i på en hoj med 120 hk. Såvida du inte påstår att en rookie skulle göra det dumma misstaget att toppa hojen i 300 (vilket en 120 hk hoj inte kan utan toppar kanske 265) och tror sedan att han kan ta en hårnålskurva. O sådan extrem skillnad i acceleration är det inte mellan säg en gsx600r och en gsx1000r.
Sedan är försäkringsfrågan en helt annan grej....men det beror ju bara på vad man har råd med
Mer adrenalin? ..Kanske beror på att dina hojar inte kan åka tillräckligt fort Ta ironin man kommer med..med smula salt tack. Herregud, klart det är trevligt att svänga
En 600cc är alldeles för mycket att börja med. Man måste ta det stegvis. Börja med att åka på pakethållaren på nån kompis cykel. När du vant dig vid att åka på två hjul så köper du din egen cykel. Men ta för fan inte en dyr mountainbike med stötdämpare direkt bara för att den är häftig. Köp en gammal damcykel så du inte behöver gråta blod ifall du repar den (för du kommer ramla i början).
När du sen efter några års övning lärt dig behärska damcykeln så kan du montera en motorsågsmotor på den. Gasa inte satan nu direkt bara för att du är upphetsad över att slippa trampa själv, utan ta det försiktigt och vänj dig vid effekten. Gå sen vidare till en EU-moppe. Nu börjar det bli farligt. Såna här monster kan komma upp hiskeliga hastigheter, 50 km/h under gynnsamma förhållanden och kraftig nedförsbacke.
Nästa steg är att ta körkort för lätt motorcykel. När du klarat det tänker du förmodligen "Nu jävlar ska här köpas 125:a! VRROOOOM VRROOOM!!.". FEL FEL FEL! Du är långt ifrån mogen för att ge dig ut på vägarna med en sån än. Sätt upp kortet på väggen och varje gång du passerar det upprepar du för dig själv "Jag ska bli en mogen och respektfull trafikant". Detta bör du göra i minst två år innan du ens funderar på att köpa en hoj.
Ok, nu har du 125:an. Återigen, vänj dig vid effekten innan du börjar gasa. Den är livsfarlig. Upprepa samma procedur som med cykeln och moppen. Därefter tar du mellankort, rama in kortet några år och sen köp en 400. Minst 40 år gammal ska den vara. Om man gör fel kan en nyare en sån här atombomb till hoj nämligen sprängas i luften direkt man vrider på nyckeln.
Nu är det dags att börja träna på bana. Stå i depån ett tag och se hur dom stora killarna gör. Låt en av dessa veteraner ta dig under sina vingar. Hård träning väntar dig och för att rensa ditt sinne bör du börja med att baka bullar och hämta tofflorna åt din sensei, sen kan du tvätta hans hoj. Wax on, wax off. När han anser att du är mogen ger du dig ut på banan. Träna stenhårt tills knäskrapen sitter perfekt.
Sen kan du skaffa en 600cc. Ännu snabbare och ännu farligare. Träna, träna, träna. För att nå nästa nivå räcker det inte längre med knäskrap, nu ska hela huvudet ta i asfalten i kurvorna. Du ska kunna köra hela banan runt på bakhjulet sittandes baklänges, du ska vara så vältränad att du kan stoppa in armen i hjulet medans det snurrar på full gas utan att göra dig illa, du ska dricka bensin och spotta eld, du ska bli en ninja på två hjul. Därefter tar du A-kortet.
Nu äntligen! 1000cc. Så vacker och så dödlig. Lacken är av gift, lysena skjuter laser, fotpinnarna är av rakblad och ett svampmoln av brinnande samurajsvärd som tar död på allt djurliv inom 5 mils radie kommer ut ur avgasröret när motorn går igång. Det är viktigt att du ser till att ha tillstånd från militären innan du startar den. 20 år har nu gått sen du började med damcykeln, men nu är du äntligen en fullfjädrat motorcyklist och har gått samma hårda väg som alla vi andra har vandrat. Var hälsad, hojbroder och välkommen till kollektivet!
Det där lät lite för jobbigt, va? Såna svar får alla nybörjare här. Mitt seriösa tips är köp den hoj du vill ha och börja med den. Det är inte kul att börja med nåt gammalt järnstaket om man egentligen vill ha en sporthoj. Det är många som börjar med 600cc och 1000cc. Jag gick själv direkt från cross till R1:a och lever än (fast nu kör jag cross igen). Provkör några hojar och köp en som känns bra. Tar du det bara lugnt i början så går det nog bra. Känner du att du inte klarar av att ta det lugnt så ta den långa vägen jag beskrev ovan. Lycka till.
Under förutsättning att man har grusvägar i närheten ja...
En offroadhoj är lika trist på landsväg som en sporthoj är på en crossbana "nästan" Iaf om man har skogsdäcken på...
Hejsan,
Jag tycker du ska lyssna på din fru. Jag menar, det är ju faktiskt dem som vet bäst. Kanske bottnar det också i att du funderar på att köpa mc före själva körtkortsprocessen, vilket naturligtvis vore väldigt olyckligt. Jag tycker nog att man bör ha haft mc-körkort några år innan man tar klivet in i mc-världen. Glöm inte bort att de flesta av oss har spenderat många månader som åskådare vid SMCs övningar för att på så sätt lära sig vad mc-körning handlar om – innan själva mc-köpet äger rum.
Sedan var det det här med motorvolymen; man börjar inte med 600 cc. De första två åren bör man öva upp sin körförmåga på en lättkörd cykel. Ett bra val kan vara en skoter från exempelvis Yamaha och deras X-City 250 eller en begagnad 125. Kombinera det med manövreringskurser, så ska du se att du blir en säker förare och så småning om, långsamt kan växa in i ett mc-köp.
Mitt störsa intresse har alltid varit bilar men jag har alltid älskat MC och alla som kör dem jag har beundrat. Men verkligen jag har inte känt mig mogen tidigare med körning och temperament förran nu! Så jag tycker det är aldrig försent att prova på nytt och börja njuta fullt ut?!
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |