Behöver verkligen råd av er killar!

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Köp en hoj som du tycker är snygg och sitter bra på. Skit i kubik, allt är kul i början och 600 räcker gott och väl hur man än vänder på saken. Dessutom är det kul att byta hoj. :)

Nytt eller lite äldre är mest en pengafråga, man vill ju gärna slippa sälja sina barn om man råkar lägga sin nya hoj pga nybörjarklantighet.
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Vill åter igen slå ett slag för skogshoj som förstahoj.

Under förutsättning att man har grusvägar i närheten ja...

En offroadhoj är lika trist på landsväg som en sporthoj är på en crossbana "nästan" :D Iaf om man har skogsdäcken på...
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Förstår inte oron vissa har av 1000-kubikare. Det är ni själva som styr kraften...så länge ni själva har kontrollen över högra handleden det vill säga. Ofta ångrar man sig ifall man köper en 600-kubiks sporthoj efter några månader. Man blir snabbt van med kraften o förmågan att utnyttja den. Köpte R1 -02 som första hoj...blev less efter 2 månader då den reagerade slött på gasen (som sagt...man blir van) o köpte en K7 istället. Mycket vll ha mer.

Mitt råd..köp en 1000-kubikare på en gång.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Personligen tror jag att det kan vara bra att ha lite personlig mognad och trafikerfarenhet bakom sig när man kör motorcykel. Själv hade jag haft mitt B kort några år innan jag slutligen bestämde mig för att det skulle vara roligt att prova något nytt. Jag avvaktade med att köpa motorcykel under två säsonger. Hade möjlighet att låna en BMW F650 under tiden som jag höll igång mina färdigheter med. Tillslut köpte jag min 748R som jag fortfarande har i min ägo. Handen på hjärtat så finns det nog lämpligare motorcyklar att börja med än en sporthoj. Själv tror jag egentligen att en Ducati Monster, Honda Hornet eller dyl hade varit betydligt bättre introduktion till motorcykelkörning. Problemet är inte effekten, det kan vem som helst med lite överlevnadsinstinkter hantera. Det är mycket lättare att kontrollera en Monster i de flesta normala trafiksituationer. Man har en gynnsammare försäkringspremie. En sporthoj inbjuder till en helt annan körning. Dess fokus är mycket smalare. Försäkringspremierna är höga. Du förstår nog vart jag vill komma.

Önskar dig i alla fall lycka till och hoppas det jag skrivit givit dig några saker att tänka på.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Förstår inte oron vissa har av 1000-kubikare. Det är ni själva som styr kraften...så länge ni själva har kontrollen över högra handleden det vill säga. Ofta ångrar man sig ifall man köper en 600-kubiks sporthoj efter några månader. Man blir snabbt van med kraften o förmågan att utnyttja den. Köpte R1 -02 som första hoj...blev less efter 2 månader då den reagerade slött på gasen (som sagt...man blir van) o köpte en K7 istället. Mycket vll ha mer.

Mitt råd..köp en 1000-kubikare på en gång.

Finns flera aspekter och orsaker till att det är en generell uppfattning. NÄR jag som förare känner för att gasa på ordentligt, vilket vi alla nog gör ibland, infinner sig följande fråga:

1.) Kommer jag snabbare (kortare tid & kortare vägsträcka) upp i hastighet med 180 hk än med 120?

Svaret är givet!

OM jag nu gör en missbedömning, vi gör alla misstag, blir konsekvenserna större om jag kommer in mot kurvan i 40km/h högre hastighet än vad jag klarar av?

Svaret är givet!

Alltså:
OM jag gör ett misstag/missbedömning tex. på grund av oerfarenhet blir konsekvenserna större/värre = farligare med 180hk än 120hk! Således torde det vara farligare att köra hoj med högt vikt/effekt tal (skit i kubiken).

Nybörjare/oerfarna bör vi med lite erfarenhet rekommendera något som är mer lättkört en 180hk/180kg eftersom vi värnar om våra medmänniskor och är man oerfaren är risken större att göra misstag (logisk resonemang).

Sedan finns andra aspekter så som kostnaderna för däckslitage eftersom man ANVÄNDER effekten (dvs. MER effekt än på hoj med lägre effekt) och självklart också försäkringsfrågan. Hög vikt/effekt-förhållande är generellt dyrare att försäkra.

Mvh!
// Niklas
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Själv föll jag för grupptrycket och tjackade en 929rr som första hoj, hade funderat på något mer offroad/touring först men blev utbuad av polarna så då blev det sportis iaf... Ångrar mig inte, körde farsans Varadero och jämförde med min, slutsats: köp sporthoj!! =) :tummenupp
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Du borde testköra hojen innan du slår till iaf, det har hänt mycket med hojarna de senaste åren. Det är rätt bra mos i de flesta ny maskiner :rolleyes:
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tipsa någon annan om hoj är jävligt svårt. Vi värderar olika kvalitéer helt enkelt.

Själv diggar jag sporthojar, men prioriterade bort det pga olika faktorer. Rimmar exempelvis inte bra med att åka bekvämt på landsväg där jag åker till 98%. Försäkring en annan, etc. Kanske blir en längre fram.

När det gäller köpa hoj innan eller efter kort. Ja, det beror ju också på hur du resonerar. Ta kortet på den tilltänkta hojen, eller ha hojvalet framför dej som en morot? För min egen del ville jag ha det kvar som en morot att bli klar och kunna prova lite olika hojar innan köp....
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
förvirrad?

jag tycker du ska suga lite till på ditt MC intresse, kanske 36år till. då vet du att du vill ha en vulcan och fransjacka, frun har redan dragit med en yngre modell och du kan dra runt på hojträffer för blåhåriga.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Finns flera aspekter och orsaker till att det är en generell uppfattning. NÄR jag som förare känner för att gasa på ordentligt, vilket vi alla nog gör ibland, infinner sig följande fråga:

1.) Kommer jag snabbare (kortare tid & kortare vägsträcka) upp i hastighet med 180 hk än med 120?

Svaret är givet!

OM jag nu gör en missbedömning, vi gör alla misstag, blir konsekvenserna större om jag kommer in mot kurvan i 40km/h högre hastighet än vad jag klarar av?

Svaret är givet!

Alltså:
OM jag gör ett misstag/missbedömning tex. på grund av oerfarenhet blir konsekvenserna större/värre = farligare med 180hk än 120hk! Således torde det vara farligare att köra hoj med högt vikt/effekt tal (skit i kubiken).

Nybörjare/oerfarna bör vi med lite erfarenhet rekommendera något som är mer lättkört en 180hk/180kg eftersom vi värnar om våra medmänniskor och är man oerfaren är risken större att göra misstag (logisk resonemang).

Sedan finns andra aspekter så som kostnaderna för däckslitage eftersom man ANVÄNDER effekten (dvs. MER effekt än på hoj med lägre effekt) och självklart också försäkringsfrågan. Hög vikt/effekt-förhållande är generellt dyrare att försäkra.

Mvh!
// Niklas


Förstår inte ditt resonemang....varför skulle man komma in i en kurva 40 km/h fortare bara för att man har fler hästar. De extra kilometrarna kan man lika gärna ligga i på en hoj med 120 hk. Såvida du inte påstår att en rookie skulle göra det dumma misstaget att toppa hojen i 300 (vilket en 120 hk hoj inte kan utan toppar kanske 265) och tror sedan att han kan ta en hårnålskurva. O sådan extrem skillnad i acceleration är det inte mellan säg en gsx600r och en gsx1000r.

Sedan är försäkringsfrågan en helt annan grej....men det beror ju bara på vad man har råd med

Mer adrenalin eftersom det är svårare att hålla samma hastighet i kurvor! :yoparty :D

// Niklas

Mer adrenalin? ..Kanske beror på att dina hojar inte kan åka tillräckligt fort :D Ta ironin man kommer med..med smula salt tack. Herregud, klart det är trevligt att svänga :yoparty
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Förstår inte ditt resonemang....varför skulle man komma in i en kurva 40 km/h fortare bara för att man har fler hästar. De extra kilometrarna kan man lika gärna ligga i på en hoj med 120 hk. Såvida du inte påstår att en rookie skulle göra det dumma misstaget att toppa hojen i 300 (vilket en 120 hk hoj inte kan utan toppar kanske 265) och tror sedan att han kan ta en hårnålskurva. O sådan extrem skillnad i acceleration är det inte mellan säg en gsx600r och en gsx1000r.

Vikt effekt förhållandet avgör vilken acceleration som är möjlig, om vi förbiser väggrepp som parameter. Dvs. 180 hk vs. 100hk eller 120 hk eller 90hk eller vad man nu väljer som första hojmodell med nytaget körkort kommer snabbare upp i hastighet. Och eftersom vi inte är mer än människor gör vi missbedömningar vad gäller ALLT så även vilken sträcka jag behöver för att komma ner i den hastighet JAG klarar av att ta kurvan med. Om jag då valt att acc. så mycket hojen klarar, oavsett om jag hinner nå toppfart eller ej, KOMMER jag att ha högre sluthastighet innan jag anser att jag måste bromsa.

Låt oss då säga, som exempel, att polaren, som kör framför mig, accar max med sin lika starka maskin MEN han har kunskap vida överstigande min och börjar bromsa i FÖR HONOM lagom hastighet. Jag som ligger bakom och acc. lika hårt och NÄSTAN lika länge riskerar att nå en hastighet som vida överstiger min förmåga = jag skrämmer mig själv. En skrämd förare riskerar att inte bromsa lika effektivt som en som INTE är skrämd.

Kort och gott: du kommer med 180hk upp i högre hastighet på kortare sträcka och tid vilket gör att du snabbare måste börja slå av på gasen alt. bromsa.

Jag vet inte om jag lyckats förklara vad jag menar men överdriv det hela så kanske det blir lättare att förstå.

Låt oss säga att jag har en förmåga att klara av att ta en kurva (kurva nr. 2)med en ingångshastighet av 70 km/h och avståndet mellan kurva nr. 1 -> 2 gör att jag med en GP-hoj hinner upp i 180 km/h medan jag med en "sur" 400cc hoj från 80-talet hinner upp i 100 km/h. Vilken hoj är störst risk att jag "gasar på mig" med GP-hojen eller 400:an?


Sedan är försäkringsfrågan en helt annan grej....men det beror ju bara på vad man har råd med

Japp, och om man inte kört hoj tidigare och inte VET att man kommer ha detta som sitt största intresse OCH är normalinkomsttagare så KAN det ju vara vettigt att börja testa en/två säsonger innan man kanske lägger mer pengar än man egentligen hade tänkt (som många av oss kanske gör :yoparty )

Således var det enbart ett gott råd. Tag det för vad det är. Vilken ekonomi trådskaparen har vet ju inte jag lika lite som jag vet hans förmåga att göra mer eller mindre mogna beslut vilket OCKSÅ påverkar vilket råd om hoj jag/du/andra bör ge...om något!


Mer adrenalin? ..Kanske beror på att dina hojar inte kan åka tillräckligt fort :D Ta ironin man kommer med..med smula salt tack. Herregud, klart det är trevligt att svänga :yoparty


It´s cool man! :tummenupp

Mina hojar GÅR inte fort nog! Gör din/dina det? :D
Man skall ALDRIG vara nöjd! Finns ALLTID något som INTE kan bli bättre/mer effekt/bättre väghållning/fräckare design/coolare lack osv. Jag nöjd (med materiella ting)?... never!!! :D

// Niklas
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
En 600cc är alldeles för mycket att börja med. Man måste ta det stegvis. Börja med att åka på pakethållaren på nån kompis cykel. När du vant dig vid att åka på två hjul så köper du din egen cykel. Men ta för fan inte en dyr mountainbike med stötdämpare direkt bara för att den är häftig. Köp en gammal damcykel så du inte behöver gråta blod ifall du repar den (för du kommer ramla i början).

När du sen efter några års övning lärt dig behärska damcykeln så kan du montera en motorsågsmotor på den. Gasa inte satan nu direkt bara för att du är upphetsad över att slippa trampa själv, utan ta det försiktigt och vänj dig vid effekten. Gå sen vidare till en EU-moppe. Nu börjar det bli farligt. Såna här monster kan komma upp hiskeliga hastigheter, 50 km/h under gynnsamma förhållanden och kraftig nedförsbacke.

Nästa steg är att ta körkort för lätt motorcykel. När du klarat det tänker du förmodligen "Nu jävlar ska här köpas 125:a! VRROOOOM VRROOOM!!.". FEL FEL FEL! Du är långt ifrån mogen för att ge dig ut på vägarna med en sån än. Sätt upp kortet på väggen och varje gång du passerar det upprepar du för dig själv "Jag ska bli en mogen och respektfull trafikant". Detta bör du göra i minst två år innan du ens funderar på att köpa en hoj.

Ok, nu har du 125:an. Återigen, vänj dig vid effekten innan du börjar gasa. Den är livsfarlig. Upprepa samma procedur som med cykeln och moppen. Därefter tar du mellankort, rama in kortet några år och sen köp en 400. Minst 40 år gammal ska den vara. Om man gör fel kan en nyare sån här atombomb till hoj nämligen sprängas i luften direkt man vrider på nyckeln.

Nu är det dags att börja träna på bana. Stå i depån ett tag och se hur dom stora killarna gör. Låt en av dessa veteraner ta dig under sina vingar. Hård träning väntar dig och för att rensa ditt sinne bör du börja med att baka bullar och hämta tofflorna åt din sensei, sen kan du tvätta hans hoj. Wax on, wax off. När han anser att du är mogen ger du dig ut på banan. Träna stenhårt tills knäskrapen sitter perfekt.

Sen kan du skaffa en 600cc. Ännu snabbare och ännu farligare. Träna, träna, träna. För att nå nästa nivå räcker det inte längre med knäskrap, nu ska hela huvudet ta i asfalten i kurvorna. Du ska kunna köra hela banan runt på bakhjulet sittandes baklänges, du ska vara så vältränad att du kan stoppa in armen i hjulet medans det snurrar på full gas utan att göra dig illa, du ska dricka bensin och spotta eld, du ska bli en ninja på två hjul. Därefter tar du A-kortet.

Nu äntligen! 1000cc. Så vacker och så dödlig. Lacken är av gift, lysena skjuter laser, fotpinnarna är av rakblad och ett svampmoln av brinnande samurajsvärd som tar död på allt djurliv inom 5 mils radie kommer ut ur avgasröret när motorn går igång. Det är viktigt att du ser till att ha tillstånd från militären innan du startar den. 20 år har nu gått sen du började med damcykeln, men nu är du äntligen en fullfjädrat motorcyklist och har gått samma hårda väg som alla vi andra har vandrat. Var hälsad, hojbroder och välkommen till kollektivet!


Det där lät lite för jobbigt, va? Såna svar får alla nybörjare här. Mitt seriösa tips är köp den hoj du vill ha och börja med den. Det är inte kul att börja med nåt gammalt järnstaket om man egentligen vill ha en sporthoj. Det är många som börjar med 600cc och 1000cc. Jag gick själv direkt från cross till R1:a och lever än (fast nu kör jag cross igen). Provkör några hojar och köp en som känns bra. Tar du det bara lugnt i början så går det nog bra. Känner du att du inte klarar av att ta det lugnt så ta den långa vägen jag beskrev ovan. Lycka till.
 
Last edited:

vtec4me

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
SWE
Hoj
Honda CBR
En 600cc är alldeles för mycket att börja med. Man måste ta det stegvis. Börja med att åka på pakethållaren på nån kompis cykel. När du vant dig vid att åka på två hjul så köper du din egen cykel. Men ta för fan inte en dyr mountainbike med stötdämpare direkt bara för att den är häftig. Köp en gammal damcykel så du inte behöver gråta blod ifall du repar den (för du kommer ramla i början).

När du sen efter några års övning lärt dig behärska damcykeln så kan du montera en motorsågsmotor på den. Gasa inte satan nu direkt bara för att du är upphetsad över att slippa trampa själv, utan ta det försiktigt och vänj dig vid effekten. Gå sen vidare till en EU-moppe. Nu börjar det bli farligt. Såna här monster kan komma upp hiskeliga hastigheter, 50 km/h under gynnsamma förhållanden och kraftig nedförsbacke.

Nästa steg är att ta körkort för lätt motorcykel. När du klarat det tänker du förmodligen "Nu jävlar ska här köpas 125:a! VRROOOOM VRROOOM!!.". FEL FEL FEL! Du är långt ifrån mogen för att ge dig ut på vägarna med en sån än. Sätt upp kortet på väggen och varje gång du passerar det upprepar du för dig själv "Jag ska bli en mogen och respektfull trafikant". Detta bör du göra i minst två år innan du ens funderar på att köpa en hoj.

Ok, nu har du 125:an. Återigen, vänj dig vid effekten innan du börjar gasa. Den är livsfarlig. Upprepa samma procedur som med cykeln och moppen. Därefter tar du mellankort, rama in kortet några år och sen köp en 400. Minst 40 år gammal ska den vara. Om man gör fel kan en nyare en sån här atombomb till hoj nämligen sprängas i luften direkt man vrider på nyckeln.

Nu är det dags att börja träna på bana. Stå i depån ett tag och se hur dom stora killarna gör. Låt en av dessa veteraner ta dig under sina vingar. Hård träning väntar dig och för att rensa ditt sinne bör du börja med att baka bullar och hämta tofflorna åt din sensei, sen kan du tvätta hans hoj. Wax on, wax off. När han anser att du är mogen ger du dig ut på banan. Träna stenhårt tills knäskrapen sitter perfekt.

Sen kan du skaffa en 600cc. Ännu snabbare och ännu farligare. Träna, träna, träna. För att nå nästa nivå räcker det inte längre med knäskrap, nu ska hela huvudet ta i asfalten i kurvorna. Du ska kunna köra hela banan runt på bakhjulet sittandes baklänges, du ska vara så vältränad att du kan stoppa in armen i hjulet medans det snurrar på full gas utan att göra dig illa, du ska dricka bensin och spotta eld, du ska bli en ninja på två hjul. Därefter tar du A-kortet.

Nu äntligen! 1000cc. Så vacker och så dödlig. Lacken är av gift, lysena skjuter laser, fotpinnarna är av rakblad och ett svampmoln av brinnande samurajsvärd som tar död på allt djurliv inom 5 mils radie kommer ut ur avgasröret när motorn går igång. Det är viktigt att du ser till att ha tillstånd från militären innan du startar den. 20 år har nu gått sen du började med damcykeln, men nu är du äntligen en fullfjädrat motorcyklist och har gått samma hårda väg som alla vi andra har vandrat. Var hälsad, hojbroder och välkommen till kollektivet!


Det där lät lite för jobbigt, va? Såna svar får alla nybörjare här. Mitt seriösa tips är köp den hoj du vill ha och börja med den. Det är inte kul att börja med nåt gammalt järnstaket om man egentligen vill ha en sporthoj. Det är många som börjar med 600cc och 1000cc. Jag gick själv direkt från cross till R1:a och lever än (fast nu kör jag cross igen). Provkör några hojar och köp en som känns bra. Tar du det bara lugnt i början så går det nog bra. Känner du att du inte klarar av att ta det lugnt så ta den långa vägen jag beskrev ovan. Lycka till.

Ha ha ha ha jag knäckte mig av skratt när jag läste din inlägg:Bugar !!!!

Du har faktiskt rätt i alla avseendet,så skulle man börjat verkligen!

Mitt störsa intresse har alltid varit bilar men jag har alltid älskat MC och alla som kör dem jag har beundrat. Men verkligen jag har inte känt mig mogen tidigare med körning och temperament förran nu! Så jag tycker det är aldrig försent att prova på nytt och börja njuta fullt ut?!

Jag har bestämmt mig,jag kommer att köpa mig hoj som jag gillar om det blir en 600cc eller 1000cc det får vi se jag har inte brottom.
MC intresse kommer jag har vid sidan av min bil intresse och några fråga det om jag har råd med att köpa mig MC och betala dyra försäkringar?
Visst det har jag annars hade jag inte kommit på en sånt tanke att skaffa mig MC.
Tack för alla goda råd grabbar och tjejer!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Under förutsättning att man har grusvägar i närheten ja...

En offroadhoj är lika trist på landsväg som en sporthoj är på en crossbana "nästan" :D Iaf om man har skogsdäcken på...

Var bor man om det inte finns grusväg i närheten?
Vad är "närheten"?
Om du med "landsväg" menar större 90 och 110 vägar, så kan jag bara hålla med.
Men det gäller sporthojen med.
Spänningen med att pressa en sporthoj på 90väg tycker jag ligger mer i olycksrisken än utmaningen.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hejsan,

Jag tycker du ska lyssna på din fru. Jag menar, det är ju faktiskt dem som vet bäst. Kanske bottnar det också i att du funderar på att köpa mc före själva körtkortsprocessen, vilket naturligtvis vore väldigt olyckligt. Jag tycker nog att man bör ha haft mc-körkort några år innan man tar klivet in i mc-världen. Glöm inte bort att de flesta av oss har spenderat många månader som åskådare vid SMCs övningar för att på så sätt lära sig vad mc-körning handlar om – innan själva mc-köpet äger rum.

Sedan var det det här med motorvolymen; man börjar inte med 600 cc. De första två åren bör man öva upp sin körförmåga på en lättkörd cykel. Ett bra val kan vara en skoter från exempelvis Yamaha och deras X-City 250 eller en begagnad 125. Kombinera det med manövreringskurser, så ska du se att du blir en säker förare och så småning om, långsamt kan växa in i ett mc-köp.

Gissar att du är ironisk....

Åker killen banracing med bil så har han förmodligen en bra känsla för vad som händer om han åker för fort.

Klart han ska ha en sporthoj på minst 600 cc..
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Mitt störsa intresse har alltid varit bilar men jag har alltid älskat MC och alla som kör dem jag har beundrat. Men verkligen jag har inte känt mig mogen tidigare med körning och temperament förran nu! Så jag tycker det är aldrig försent att prova på nytt och börja njuta fullt ut?!

jag fattar inte en sak, vad ska du ha hojen till?

1. ska du köra bana?
2. ska du köra till korvmojjen?
3. ska du smiska E4:an?
4. ska du smiska kurvig landsväg?
5. ska du busa i stan?
6. ska du åka runt med polare till nå't fik en gång i veckan

min första hoj var en cbr 600 -91 med 105HK som jag köpte innan jag hade kortet, jag trodde att jag det skulle vara lagom att börja men den tröttnade jag på efter ett par månader, orkade inte ligga och yla på maxvarv hela tiden för att den skulle röra på sig. Inget vrid där inte

bytte till GSXR 750 med 135HK, ryckig som :mad: men bättre skjut i och lite vrid iaf. tills jag började köra ihop med nå'n som kan smiska småväg. Han körde Firestorm, och jag hade inte en suck om jag inte låg igen på maxvarv och ylade, och då var 750:n nästan farligt hetsig om det svängde mycket.
Jag kontrade med en GSXR1000 med 170HK. 7th Heaven:yoparty vrid i massor och hysterisk effekt den kunde man ligga på en lagom växel med utan att tappa kraft och var det rakor så kunde det gå fort på nolltid. Och när det regnade spann den både rakt fram och i kurvorna om man drog på, otäckt:gnissla Det var inte så skönt att köra långa sträckor precis, stela knän och trötta armar på guppiga småvägar gjorde att jag tröttnade på den

och bytte till motard. Skojjigt, hela tiden men det var inte heller helt rätt, vibrerade så fingrarna somnade och träsmak i arselet efter 3 mil

såå..........jag bytte till SV1000 med 120HK :) Först, besvikelse! 1000cc men inte fanns det mycket likheter med GSXR 1000 i övrigt, sämre drag på topp, sämre fjädring å så men sen, när jag började köra den lite mer, ahhh.. en trevlig hoj, drar från botten och lättkörd för att den inte är så hysterisk när man varvar den. Sedan kom klimax, byggde om den till fighter med "vanligt" styre så man sitter lite mer normalt och hjälp vilken skillnad, helt plötsligt så växte hornen ut i pannan igen och fegränderna på däcken var ett minne blott utan att man ansträngde sig. Kontroll, så känns det:tummenupp

såååå, vad vill jag förmedla till dig då?

Innan du köper hoj så prova dig hellre fram med en snällare hoj, gärna en twin om du vill ha vrid. Om jag skulle göra om samma resa idag så skulle jag välja en naken bushoj som första hoj, finns massor av sånna, SuperDuke, Tuono, SV 1000, (twinnar) eller FZ1, Z1000, CB1000R (R4:eek:r)
Ingen r600:a dom är inte bra till något annat än extrem bankörning.

......men visst ser dom klart coola ut vid korvmojjen..........:D
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top