Belöning 10'000 kr

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag håller med alla, att den borde ju inte vara värdelös på grund av skadorna den fått. Dock är jag just nu lite för klen för att ta kampen med försäkringsbolaget. Önskar bara att hojen dyker upp så jag kan sälja den och allt blir frid och fröjd ...

Samla åtminstone kraft att författa ett mail eller skriv ett brev till försäkringsbolaget där du säger att du inte nöjer dig med det beskedet utan tänker gå vidare om de står fast vid beskedet. Det är knappast så att du behöver koppla in en jurist i nuläget. Försäkringsbolaget känner dig på pulsen. Se till att sätta processen i rullning åtminstone. Jag har oerhört svårt att tro att de kan komma undan med 0 kr i ersättning. Motorcykeln var inte helt värdelös om den inte var i beståndsdelar där allt var sönder. Har oerhört svårt att tro att så var fallet. Den stora kostnaden hade varit att återställa hojen, men det var ju aldrig aktuellt.

Se det de gav dig som ett erbjudande, som du vänligt men bestämt tackar nej till. Låt dem prova saken igen och var inte rädd för att sätta hårt mot hårt. Det här är en taktik försäkringsbolagen använder sig av.

Hoppas att det ordnar sig för dig. Beklagar att du ska gå igenom det här när du dessutom försöker rehabilitera dig efter olyckan.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Låter ju helt sjukt det här, med försäkringsbolaget etc... Hoppas verkligen det löser sig och du får ut nått av hojen.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Snabba bud från försäkringsbolaget med tanke på att du anmälde den stulen i lördags, får besked om 0:- kr tidigt måndag morgon. Låter ändå alltför konstigt med 0 i ersättning

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Samla åtminstone kraft att författa ett mail eller skriv ett brev till försäkringsbolaget där du säger att du inte nöjer dig med det beskedet utan tänker gå vidare om de står fast vid beskedet. Det är knappast så att du behöver koppla in en jurist i nuläget. Försäkringsbolaget känner dig på pulsen. Se till att sätta processen i rullning åtminstone. Jag har oerhört svårt att tro att de kan komma undan med 0 kr i ersättning. Motorcykeln var inte helt värdelös om den inte var i beståndsdelar där allt var sönder. Har oerhört svårt att tro att så var fallet. Den stora kostnaden hade varit att återställa hojen, men det var ju aldrig aktuellt.

Se det de gav dig som ett erbjudande, som du vänligt men bestämt tackar nej till. Låt dem prova saken igen och var inte rädd för att sätta hårt mot hårt. Det här är en taktik försäkringsbolagen använder sig av.

Hoppas att det ordnar sig för dig. Beklagar att du ska gå igenom det här när du dessutom försöker rehabilitera dig efter olyckan.

Instämmer helt i Harmonn Rabbs inlägg. STÅ PÅ DIG. Trots jag förstår din besvärliga situation.
Jag såg ett sånt här fall på TV. Efter en lastbil kört in i ett hus och gjort det obeboeligt, el och vatten förstört erbjuder Skandia 200k kr. Marknadsvärdet på huset på orten. Men när det hamnar i TV så är det ett missförstånd. Husägarinnan får ett nytt hus på tomten. Enligt försäkringsavtalet. Vilket kostade ca 1000k kr.

Det är ju faktiskt 60k kr. Självklart är det en förhandlingsfråga. Du hade 3 köpare. Fråga dem var de hade varit beredda betala? För dina 60k kr är ju som alltid ett bud. Även om när jag sänkte priset på en moped 10% lägre än alla liknande mopeder efter inte sålt den på 14 dagar, då ringde en man direkt och sa. Sänk den inte. Jag tar den på måndag om du inte blir av med den idag söndag. Och köparen på söndag hade med alla pengarna kontant och färdigskrivet kvitto med annonspriset, bara för mig att signera.

Tre frågor
Vilket försäkringsbolag är det?
Vad slog du huvudet i?
Vilken hjälm hade du?

för normalt med hjälm brukar man ju klara sig.

Jag har slutat med huvudet mot ett träd, efter en lowsider men svimmade bara av ca 15 sekunder. Enligt en dam som såg det.
Ingen hjärnskakning.
Å andra sidan blev en kollega med skidhjälm påkörd i backen och fick en svår hjärnskakning.
Så jag hade kanske tur, låg hastighet ca 30km/h när bakhjulet släppte, och gled kanske 10meter på betongen innan jag träffade trädet med huvudet.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Verkar som man helt slutat med det:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5401638&postcount=5705

Inlösen = skrotning om jag förstått rätt.

Nope, det där stämmer inte.
Gick själv omkull i våras och vet med säkerhet att den hojen löstes och den rullar nu på gatan.
När jag pratade med försäkringsbolaget om lösen så fick jag också frågan om det var ok att de sålde denna vidare och att det då fanns risk att jag skulle se den i trafiken igen.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nope, det där stämmer inte.
Gick själv omkull i våras och vet med säkerhet att den hojen löstes och den rullar nu på gatan.
När jag pratade med försäkringsbolaget om lösen så fick jag också frågan om det var ok att de sålde denna vidare och att det då fanns risk att jag skulle se den i trafiken igen.

Så mycket för den uppgörelsen :D

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Snabba bud från försäkringsbolaget med tanke på att du anmälde den stulen i lördags, får besked om 0:- kr tidigt måndag morgon. Låter ändå alltför konstigt med 0 i ersättning

Han sade ungefär: "Ja om motorcykeln var så pass skadad att den skulle lösas in vid helförsäkring så utgår ingen ersättning vid stöld. Och det var den ju."

Nu har jag då inte sagt ett ord om hur skadad motorcykeln var och att jag faktiskt har ett helt nytt kåpset till den liggande hemma, så den stora kostnaden för reparation redan är täckt. Men han babblade på så rutinerat och övertalande att jag inte fick luft att säga någonting och sen var samtalet över.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Tre frågor
Vilket försäkringsbolag är det?
Vad slog du huvudet i?
Vilken hjälm hade du?

Folksam.

Hjälmen var en Suomy. Jag slog i huvudet flera gånger, först gjorde jag ett dyk ner i marken och kunde inte ta emot mig med händerna utan landade rakt på huvudet. Sedan tumlade jag runt en massa varv för att slutligen ta stopp i ett dike. Jag vet inte vilken av alla smällarna som orsakade hjärnskakningen.

Hur kan försäkringsbolaget veta att den var vurpad?

Jag ringde och anmälde det efter vurpan. Detta för att "man ska göra så"™, men framförallt för att jag kanske skulle kunna få bestående men och då måste det vara anmält till försäkringsbolaget. Då visste jag ju inte att den skulle bli stulen och att försäkringsbolaget skulle börja jävlas på grund av det.

Det är bara att hoppas på att den dyker upp antar jag.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Han sade ungefär: "Ja om motorcykeln var så pass skadad att den skulle lösas in vid helförsäkring så utgår ingen ersättning vid stöld. Och det var den ju."

Nu har jag då inte sagt ett ord om hur skadad motorcykeln var och att jag faktiskt har ett helt nytt kåpset till den liggande hemma, så den stora kostnaden för reparation redan är täckt. Men han babblade på så rutinerat och övertalande att jag inte fick luft att säga någonting och sen var samtalet över.

Om de inte har sett motorcykeln i fråga och du inte sagt att den var så pass skadad att den skulle lösas in. Då tycker jag att ditt försäkringsbolag tagit förhastade slutsatser. På dem igen bara! Be att få tala med en riktig handledare under en vardag. Den du talat med måste varit en helgvikarie. Han har säkert suttit och läst något innantill och dragit sina slutsatser efter det. Säkert inte ens en skadereglerare utan bara någon som tar emot anmälningar.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Han sade ungefär: "Ja om motorcykeln var så pass skadad att den skulle lösas in vid helförsäkring så utgår ingen ersättning vid stöld.
.....inte sagt ett ord om hur skadad motorcykeln var
Och FB har varken sett eller besiktigat den? :va
Så om du säger att en fotpinne och en backspegel var repiga
borde väl ditt vittnesmål väga tyngst i och med att du till
skillnad från FB faktiskt sett skadorna med egna ögon.

Sedan om du kanske sagt till FB att den inte var körbar eller
så är inte det lika med inlösen vid helförsäkring utan kan lika
gärna vara att kopplingsgreppet var av.

Det är bara att hoppas på att den dyker upp antar jag.
Absolut inte, drömma funkar till 99% inte i denna situation.
Finns det ingen stridbar typ här med jurist/pittbullkompetens som
kan driva ärendet åt dig? Som får 10% av vad du till slut får från FB?

win win? :tummenupp

/e

kal_erixon

Guest
Jag fick en ZX7R stulen efter en krasch i somras. bågen var halvförsäkrad hos Folksam. Efter att inte varit nöjd med Folksams första bud på 8.000kr för bågen fick jag med hjälp av en oberoende värderingsman att höja ersättningen till åtminstone 12.000kr
(bågen köptes 2009 för 33.000kr)

Vid en halvförsäkring vill de räkna med bågens begagnatvärde minus originaldelar och reparationskostnader för att få hojen återställd i det skick den var i innan krasch. Vad cykeln skulle vara värd i delar eller marknadsvärde verkar de skita i.

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell

Var hojen körbar eller är den hämtad med skåpbil? Tänker mest på hur själva stölden kan ha gått till..

Jag ska spana kring några kända platser på södra sidan där stulna hojar ibland dyker upp så får vi se om det kan ge någonting..

jetson

Guest
Jag tror han på Folksam drog en fuling, dom får nog bonus för alla dom lyckas vägra ersättning utan strid. Om dom verkligen nekar ersättning borde vi samla ihop ett gäng sporthojare och protestera utanför folksam (typ dumpa gödsel utanför deras kontor osv.)

TS: Hoppas lyckan vänder..

Last edited:

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Och FB har varken sett eller besiktigat den? :va
Så om du säger att en fotpinne och en backspegel var repiga
borde väl ditt vittnesmål väga tyngst i och med att du till
skillnad från FB faktiskt sett skadorna med egna ögon.

Sedan om du kanske sagt till FB att den inte var körbar eller
så är inte det lika med inlösen vid helförsäkring utan kan lika
gärna vara att kopplingsgreppet var av.
/e

bara så att du vet, smartskaft, så läser försäkringsbolagen ganska frekvent på det här forumet och OM nu gegga skulle köra någon slags "förfinad version" av händelsen så har du precis sumpat det för honom.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Folksams utredningsinspektörer läser alla forum dagligen och försöker med alla knep att få det att framstå som ett FB.

De tar till alla medel tyvärr även om de blir överbevisade.

Åter till ämnet Lider med dig Gegga. Lyssna inte på idioterna som försöker få det att framstå som något annat än stöld. Varför i helvete skulle Gegga ens yppa om att hojen varit smälld om det rörde sig om ett FB. Finns så mycket tragiska lik här på SH som njuter av andras lidande:huvet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det där är en 1098 S-motor + att den finns i fel del av landet.

Kanske inte så smidigt att "tipsa" om random annonser med Ducati-delar helt publikt. Har funnits andra trådar där oskyldiga pekats ut, ingen höjdare.

Andra gången länken dyker upp i tråden. Jag rapporterade inlägget ifall du inte redan gjort det. Försvinner nog strax förhoppningsvis.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring