Bemötande när man kör hoj i Italien vs. Sverige

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Var precis nere i norra Italien, där jag hyrde en hoj och gick en MC-kurs i Dolomiterna. Körde ca 100 mil, både i bergen och i trakterna nordväst om Venedig, och fick bekanta mig med den italienska trafiken för första gången.

Något jag reflekterade över var hur annorlunda man bemöttes som motorcyklist på vägarna. Hade våndats lite över den hetsiga och täta trafiken där nere, men nu i efterhand kan jag konstatera att jag definitivt föredrar och känner mig tryggare att köra i Italien jämfört med Sverige.

Visst, tempot var högt och trafiken tät på de smala vägarna genom samhällen och på landsbygden, men allt flöt ändå så oerhört mycket bättre än hemma.

Vägarna var i bra skick och varenda litet gupp eller vägskada var utmärkt med varningsskylt. Hotellet jag bodde på välkomnade varmt motorcyklister, hade garage, tvätt- och mekmöjligheter om man så ville.

De Italienska bilisterna kändes mycket mer förutsägbara, inte som de lynniga älgarna till bilister i Sverige, vilka man gärna håller på många armlängders avstånd. När man som MC ville köra om hade de koll, höll åt sidan och underlättade. I städernas köer och vid trafikljusen närmast förväntades man glida förbi och bilisterna underlättade. Det var som att de tänkte: "bra, där kommer en motorcyklist - honom släpper jag förbi, så frigör vi plats i kön och alla kommer fram snabbare". Man tog sig fram snabbt, säkert och effektivt.

Och så är man tillbaka i Sverige - landet där bilister och motorcyklister inte är medtrafikanter utan mottrafikanter. Landet där en omkörning tas som något personligt och där den som ligger först i kön tar sig friheten att bestämma takten för alla andra genom att köra långsamt och sen inte underlätta, eller till och med blockera, för de som vill köra om. Landet där människor som aldrig någonsin skulle våga konfrontera någon annan öga mot öga plötsligt, och i skydd av sin säkra familjebil, kan brista ut i värsta sortens road rage när någon inte håller sin plats i kön. Landet där väghållarna över huvud taget inte har tänkt tanken att det finns tvåhjuliga fordon, utan skiter i att reparera allvarliga vägskador, häller ut grus på vägarna och låter bli att skylta om allvarliga faror för motorcyklister - samtidigt som de i sin falska trygghetsnarkomani steg för steg sänker hastighetsgränserna ner mot 0.

Dagen efter att jag kom hem från min resa illustrerades detta tydligt när jag inför ett rödljus långsamt gled förbi en familjefar i sin V70, på vänster sida och utan att korsa några heldragna linjer. Det var som om jag hade knipsat av den arme mannens könsorgan - djävulen vaknade till liv därinne i volvokombin. "DU SKA DÖÖÖÖÖ" tycktes han signalera med sitt högröda ansikte. Det blev grönt ljus, jag glider iväg, ser hur mannen försöker accelerera så gott det nu går bakom mig. När vägen delar sig och jag lugnt viker av åt vänster hör jag ett vrål (som av en mycket liten dieselmotor nära varvstoppet) och ser hur Volvon passerar mig i full karriär och viker av åt höger. Jag trodde nästan hisingstraktorn, fullastad med barnstolar och matkassar, skulle välta när den for in i den skarpa högerböjen med den ursinnige familjefadern bakom spakarna. Suck...

Sverige är inte som Italien.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Plus 1 på den.

Svenskar suger i trafiken och borde lära sig att koppla av mer!
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Sverige är dock världens mest trafiksäkra land :fakta
Kanske det borde vara med här, för din text får det att låta tvärtom
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Det är väl det inrotade kösystemet som ställer till det. Svenskar är världsbäst på att köa, och tränger sig någon före, då jääääävlar! :mad:

Sen har dom väl bättre koll på motorcyklar/mopeder i Italien/Frankrike/Spanien där man kan köra större delen av året och där det är ett betydligt vanligare färdmedel än i kombibilarnas förlovade land.
 

moltospazioso

Same shit different day
Gick med
14 Feb 2009
Ort
3:e våning
Hoj
Ducati SS 1000 DS
Låter som en trevlig resa.
Kan bara hålla med om dina iakttagelser, jag har kört lastbil på italien i några år.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Enligt vems statistik? Sveriges?

Man bör inte glömma i diskussionen att det i Sverige finns en biltäthet på 464,85 bilar per 1000 invånare och Italien 600,93. Baserat på att vi är ca 9 miljoner invånare och Italienarna är ca 61 miljoner vilket borgar för mer olyckstillbud så tar jag den statistiken med en nypa salt...

Statistik har ju inte heller något att göra med rent beteende vilket är kass i Sverige.
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Det finns en väldigt stor skillnad mellan Sverige och Italien. Mentaliteten där nere är helt enkelt: han ser ut att ha mer bråttom än mig då släpper vi förbi honom. Jobbar där nere en hel del och kör iofs bara bil men bara man visar att man vill fram så underlättar de direkt att komma förbi. Samma när man ska ut från nån korsning, är man "tydlig" att man tränger sig lämnar de plats direkt.

Tar ett tag att vänja sig bara. Här hemma är alla poliser närde kör och de har rätt och så är det bara.

Men det händer ändå en hel del olyckor med motorcyklar där som här, fortfarande finns det idioter med körkort :fyllisar
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, den stora skillnaden verkar vara att i Italien bryr man sig inte så mycket om lagar och regler men agerar pragmatiskt och hjälps åt för att alla skall ta sig fram. I Sverige förlitar vi oss på att politikerna har stiftat de lagar som behövs för att skydda oss från allt ont och framhåller gärna att vi är bäst i världen, samtidigt som vi slutar tänka själva. Sen agerar folk som hobbypoliser för att upprätthålla lag och ordning, oavsett om det är det mest effektiva och trafiksäkra i den aktuella situationen eller ej. En motorcyklist är per definition redan kriminell genom sin blotta uppenbarelse och skall därför tillrättavisas, tycks många tycka.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Intressant läsning! jag kan med mina erfarenheter av POLEN säga att det är liknande som Italien. I alla fall om man jämför med Sverige, De är lätta att läsa av vad det tänker göra samt oftast ger de gott om plats så att man kan lane-splitta. väldigt ofta jag kör mellan bilarna nu istället för att ligga bakom, det flyter riktigt bra för MC här, bilarna må stå stilla ibland men de släpper så gott som alltid fram mc, i Sverige upplever jag att man är som K*K-huvuden vad det gäller att släppa fram oss, alla vill leka polis...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det där med svenskar och köer är för övrigt intressant. Om en bil kör långsamt i Sverige bildas det per automatik en kö, där bilarna bakom ligger mycket nära och förväntas köra om i turordning (om de nu ens gör det). Kommer man ikapp en sådan kö kan en omkörning bli mycket riskfylld då bilarna inte gärna öppnar en lucka i kön utan du måste passera alla och med risk för att någon före i kön bryter sig ut och påbörjar en omkörning. I många andra länder håller folk avstånden bättre i en sådan situation och lägger sig inte nära bilen framför förrän det är dags att köra om, vilket också blir en tydlig signal. Det går snabbt och smidigt att passera en bil i taget.
 

Panucci

Mr
Gick med
27 Oct 2008
Ort
Solna
Hoj
Ja
Är du inte lite väl hård i kritiken? Upplever det som väldigt sällsynt att någon faktiskt aktivt försöker blockera en.... Visst händer det men anser stor majoritet förefaller likgiltig alt. agerar konstruktivt.... Är det en Göteborgsgrej månne? :)

Men visst, de har ett annat flyt där nere, fast känner mig nog inte säkrare...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Exakt vart fan kör ni egentligen? I stockholm har det mer eller mindre aldrig varit problem att köra hoj och jag får mer tumme-upp innefrån vindrutan än sura kukhuvuden som blockar vägen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Naturligtvis förekommer detta dåliga beteende inte hela tiden, det finns trots allt även svenska bilister som underlättar. Sen handlar det ju inte bara om att aktivt blockera, utan också om att man har rätt så dålig uppmärksamhet i kombination med att man agerar oförutsägbart. Detta i kombination med att svensken i många sammanhang tror sig veta bäst, vill hävda sin rätt och blir irriterade helt i onödan är det som gör det riskfyllt.

Som sagt, de flesta gånger gör bilisterna inget alls, man passerar utan att ens reflektera över deras beteende, men det förekommer tillräckligt ofta för att jag i Sverige är väldigt försiktig vid tätare trafik och vid omkörningar - jag har sett allt för många exempel som visar på hur ouppmärksamt och i vissa fall till och med medvetet riskskapande som vissa bilister agerar för att inse att riskerna kan bli allt för höga. I det läget försöker jag snarare läsa situationen, försäkra mig om att jag har blivit sedd, men i övrigt ligga lågt, ge bilisterna extra stort "vingelutrymme" och hålla mig borta från situationer där en bilist kan uppfatta det som att jag tagit dennes plats i kön osv.

Det är där jag ser skillnaden. I Italien känns trafiken mer som ett "organiskt" system, med ett visst mått av anarki, men där folk har en bra förmåga att anpassa sig, vilket ger bra flyt. I Sverige agerar många mer utifrån vad de tycker är rätt och fel (med betoning på tycker - inte nödvändigtvis det som står i lagboken), vilket gör att det blir ett mer regelstyrt beteende där sådant som faller utanför ramarna (väglusar, motorcyklar som kör om m.m. ) lättare leder till konflikter.
 
Last edited by a moderator:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Motorcyklister får dåligt rykte här i Sverige .Kan ju vara en sak som gör bilister sura på oss.Om en cyklist cyklar på en stillastående mc så blir det stora rubriker Mc-olycka
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, att motorcyklister i Sverige tycks dras med ett envist dåligt rykte skulle kunna vara en del av förklaringen. Varifrån detta dåliga rykte kommer ifrån ursprungligen vågar jag inte spekulera i, men journalister m.fl. tycks ju bidra till att spä på detta så att motorcyklister ses som en udda och lite extra politiskt inkorrekt grupp snarare än som vilken sorts trafikant som helst. Självklart bidrar den korta säsongen till detta som någon varit inne på tidigare.

Nu raljerar jag lite, men ett inte helt osannolikt exempel på scenario kanske kan vara att någon i fikarummet tar upp att "nu har en motorcyklist kört ihjäl sig igen, det såg jag på Aftonbladet" och sen fortsätter diskussionen i stil med "ja, de där monstermaskinerna"... "blev omkörd av en igår"... "livsfarligt, borde förbjudas"... osv. När man som motorcyklist sen möter den stressade mannen i Volvon på väg hem från jobbet är man så att säga redan skyldig tills motsatsen är bevisad. Krydda detta med lite svensk avundsjuka, missunnsamhet och att man gärna vill vara paragrafryttare och hobbypolis trots att man själv inte kan/följer lagen så krävs det inte mycket av en motorcyklist för att uppfattas som provocerande av bilisten.

En italienare skulle, gissar jag, inte agera med samma kollektiva långsinthet mot motorcyklister, än mindre ägna energi åt att beklaga sig över dem vid fikabordet, utan istället agera mer avslappnat i trafiken, måhända med lite emozione inblandat här och där, men då mer som en "intensiv diskussion i trafiken" snarare än ett "blame game".
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Endast i Rom kör det dagligen 600.000 tvåhjulingar in och ur stan.

Till sammanlikning är det 300.000 i trafik i hela Sveariket.

Kanske därför att man vett det kommer MCs överallt, hela tiden och därför ger plats
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, att motorcyklister är en så pass ovanlig grupp trafikanter på vägarna, dessutom bara under några månader per år, bidrar säkert till ouppmärksamhet och förutfattade meningar bland bilister om motorcyklister, lika väl som att tidningar ser det som något som sticker ut som en nyhet att skriva om.
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Åker ofta till Italien och tänker exakt samma sak varje gång jag är där! Sen är det alltid lika tråkigt att komma hem :huvet
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Håller med men jag upplevde att det inte bara gäller italien utan hela området kring alperna där jag körde förra året.
Det var ju regel att man som hoj körde och ställde sig längst fram vid alla rödljus och bilköer och inte en enda gång på de 300 milen jag körde var det någon som reagerade negativt.

Några få gånger ställde jag mig snällt i kön bara för att bli omkörd av ett dussin hojar och sedan undanvinkad av bilister som tyckte jag skulle flytta på mig :gnissla
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Håller med men jag upplevde att det inte bara gäller italien utan hela området kring alperna där jag körde förra året.
Det var ju regel att man som hoj körde och ställde sig längst fram vid alla rödljus och bilköer och inte en enda gång på de 300 milen jag körde var det någon som reagerade negativt.

Några få gånger ställde jag mig snällt i kön bara för att bli omkörd av ett dussin hojar och sedan undanvinkad av bilister som tyckte jag skulle flytta på mig :gnissla

De e typ samma Här i polen! de blir nästan arga på en om man kör lagligt, för då e man "I vägen" :va
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top