Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
vernesk skrev:2546480Jag har en gammal Kawasaki Z400 från 1983 det är så att jag har inte tidigare tankat den så jag vet inte om jag ska använda 95 eller 98 oktanig bensin vad skulle ni föredra?
Vad är det för skillnad på dessa 2?
vernesk skrev:2546480Jag har en gammal Kawasaki Z400 från 1983 det är så att jag har inte tidigare tankat den så jag vet inte om jag ska använda 95 eller 98 oktanig bensin vad skulle ni föredra?Jag har en Kawa från -86 som jag tankar med 95oktan. Den är iofs tre år "nyare" men det var rådet jag fick. Det ska nog gå bra med det billiga alternativet för dig med![]()
Är det verkligen så?Motorrad skrev:Enda skillnaden mellan 95 och 98 är lite högre energi-innehåll i 98:an samt att den tål högre kompression innan den självantänder.
sandstream skrev:2546621Är det verkligen så?
vernesk skrev:2546480Jag har en gammal Kawasaki Z400 från 1983 det är så att jag har inte tidigare tankat den så jag vet inte om jag ska använda 95 eller 98 oktanig bensin vad skulle ni föredra?
Vad är det för skillnad på dessa 2?
eV1Te skrev:2546648Nej, snarare tvärt om.
Dock kan man ha högre kompression med högre oktan vilken kan resultera i högre effekt än med lägre kompression och lägre oktan.
andersbrink skrev:2546775För att du ska vara ABSOLUT säker på att den inte knackar (så lätt) ska du köra på VP Race Fuels SV05. Kostar iofs lite drygt 50 kronor litern, men ska man ligga på topp så...
...annars duger 95 oktan.
Motorrad skrev:2546569Har du precis köpt den?
Enda skillnaden mellan 95 och 98 är lite högre energi-innehåll i 98:an samt att den tål högre kompression innan den självantänder.
Det säljs ingen blyhaltig bensin längre (även i de pumparna som inte är markerad blyfri). Eftersom det är en gammal motor kanske du behöver blyersättningstillsats i bensinen för att smörja ventilerna och dess säten.
andersbrink skrev:2546836Enligt flera insatta på ViBilägare ...det stämmer! :mad Det var nytt för mig! :) /J
Är etanol verkligen dyrare än bensin för bolagen???andersbrink skrev:2546836http://www.forarforeningen.com/vp.htm
Enligt flera insatta på ViBilägare så blandar de flesta bolagen in 5% etanol även i 98 oktan - allt för att maximera vinsten - då etanol är billigare än bensin.
Energiinnehållet skulle då bli större i 98 om man tar hänsyn till låginblandningen i 95. Om ingen låginblandning förekom i 95 så skulle det inte vara någon skillnad i energinnehåll. Dvs specifik vikt och värmevärde mm skulle vara detsamma för 95 som 98.sandstream skrev:2546887Men om 98 vore 98 och 95 vore 95, vilken skulle då innehålla mest energi?
Läs igen!RGV_250 skrev:2546902Är etanol verkligen dyrare än bensin för bolagen???![]()
Jörgen Karlsson skrev:2546908....Om ingen låginblandning förekom i 95 så skulle det inte vara någon skillnad i energinnehåll. Dvs specifik vikt och värmevärde mm skulle vara detsamma för 95 som 98.
MagnusK skrev:2546927Nja inte allt är samma. Spikningar är ju till viss del för snabb förbränning, ett bränsle med högre oktan har oftare långsammare förbränning dvs det släpper ut sin energi under en längre tidsenhet. Sen är ju vår definition av 95 olika i olika länder ron, mon eller pon (R+M/2) så det kan skilja ganska bra på 95 och 95.
Edit:
* MON - Motor Octane Number - uppmäts med en testmotor vid 900 varv/min.
* RON - Research Octane Number - uppmäts vid 600 varv/min, vilket oftast blir något högre jämfört med MON.
För handelsbensin i Sverige är det RON som används. I USA används däremot PON (Pump Octane Number)
Därav så är det mer oktan i 95 från staterna än från Sverige
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
Jörgen Karlsson skrev:2546954Vi måste nog ensa begreppen lite. Menar du med energiinnhåll detsamma som jag? Den vedertagna normen är just för energiinnehåll i Joule alt MJoule per Kg.
Ett bränsle med högre oktantal präglas främst av högre knacktålighet, att flamfronten propagerar väsentligt snabbare lägre oktantal när väl förbränningen är initierad är något du gärna får belägga med hänvisningar.
Riktigt stor skiljnad det i oktannormerna finner man ju annars mellan den för flygbensin och tex RON.
Mvh
J
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |