Bensin 95 eller 98 (HJÄLP)

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Jag har en gammal Kawasaki Z400 från 1983 det är så att jag har inte tidigare tankat den så jag vet inte om jag ska använda 95 eller 98 oktanig bensin vad skulle ni föredra?

Vad är det för skillnad på dessa 2?

vernesk skrev:
2546480 Jag har en gammal Kawasaki Z400 från 1983 det är så att jag har inte tidigare tankat den så jag vet inte om jag ska använda 95 eller 98 oktanig bensin vad skulle ni föredra?

Har du precis köpt den?

Enda skillnaden mellan 95 och 98 är lite högre energi-innehåll i 98:an samt att den tål högre kompression innan den självantänder.

Det säljs ingen blyhaltig bensin längre (även i de pumparna som inte är markerad blyfri). Eftersom det är en gammal motor kanske du behöver blyersättningstillsats i bensinen för att smörja ventilerna och dess säten.

vernesk skrev:
2546480 Jag har en gammal Kawasaki Z400 från 1983 det är så att jag har inte tidigare tankat den så jag vet inte om jag ska använda 95 eller 98 oktanig bensin vad skulle ni föredra?
Jag har en Kawa från -86 som jag tankar med 95oktan. Den är iofs tre år "nyare" men det var rådet jag fick. Det ska nog gå bra med det billiga alternativet för dig med :tummenupp

sverige är ett fritt land så bara och vraka o välja...
ingen större betydelse vad du tankar ...

Last edited:
Motorrad skrev:
Enda skillnaden mellan 95 och 98 är lite högre energi-innehåll i 98:an samt att den tål högre kompression innan den självantänder.
Är det verkligen så?

vernesk skrev:

Tror knappast du har tillräckligt hög kompression för att behöva tanka 98. Så tanka 95 och i fall (mot förmodan) motorn skulle börja knacka så är det bara tanka i 98.

För att du ska vara ABSOLUT säker på att den inte knackar (så lätt) ska du köra på VP Race Fuels SV05. Kostar iofs lite drygt 50 kronor litern, men ska man ligga på topp så...

...annars duger 95 oktan.

eV1Te skrev:
2546648 Nej, snarare tvärt om.

Dock kan man ha högre kompression med högre oktan vilken kan resultera i högre effekt än med lägre kompression och lägre oktan.

Det sista stycket håller jag naturligtvis med om, men ej det första. Detta pga av den sedan mer än 10 år genomförda låginblandning av 5% etanol i all 95 oktan.

Inte för att det lär märkas av föraren, men rätt ska vara rätt.

Mvh
J

andersbrink skrev:
2546775 För att du ska vara ABSOLUT säker på att den inte knackar (så lätt) ska du köra på VP Race Fuels SV05. Kostar iofs lite drygt 50 kronor litern, men ska man ligga på topp så...

...annars duger 95 oktan.

Det är den som har samma färg som vira blåtira va :dricka
Var inhandlar man denna exotiska vätska lämpligast ?

Motorrad skrev:
2546569 Har du precis köpt den?

Det säljs ingen blyhaltig bensin längre (även i de pumparna som inte är markerad blyfri). Eftersom det är en gammal motor kanske du behöver blyersättningstillsats i bensinen för att smörja ventilerna och dess säten.

Tror inte du behöver nån blyersättningsmedel i din hoj. Jag vet att i alla fall att Suzukis hojjar klarar blyfritt fr.o.m. -77 års modell.
95 oktan ska du ha.

Läste i någon tidigare tråd att 98 oktan ofta får stå längre i pumparna vilket kan göra den sämre än den billigare 95an.

Någon som vill utveckla ?

Men om 98 vore 98 och 95 vore 95, vilken skulle då innehålla mest energi?

sandstream skrev:
2546887 Men om 98 vore 98 och 95 vore 95, vilken skulle då innehålla mest energi?
Energiinnehållet skulle då bli större i 98 om man tar hänsyn till låginblandningen i 95. Om ingen låginblandning förekom i 95 så skulle det inte vara någon skillnad i energinnehåll. Dvs specifik vikt och värmevärde mm skulle vara detsamma för 95 som 98.

Mvh
J

RGV_250 skrev:
2546902 Är etanol verkligen dyrare än bensin för bolagen???:confused:
Läs igen! :)

Mvh
J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2546908....Om ingen låginblandning förekom i 95 så skulle det inte vara någon skillnad i energinnehåll. Dvs specifik vikt och värmevärde mm skulle vara detsamma för 95 som 98.

Nja inte allt är samma. Spikningar är ju till viss del för snabb förbränning, ett bränsle med högre oktan har oftare långsammare förbränning dvs det släpper ut sin energi under en längre tidsenhet. Sen är ju vår definition av 95 olika i olika länder ron, mon eller pon (R+M/2) så det kan skilja ganska bra på 95 och 95.

98RON (98 oktan handelsbensin) motsvarar ca 87MON

Edit:
* MON - Motor Octane Number - uppmäts med en testmotor vid 900 varv/min.

Anger bränslets knackningshållfastighet främst på höga varvtal. MON talet är ett mycket viktigt tal då detta provas under mer extrema förhållanden jämförelsevis med RON talet. Bland annat med högre insugs temperatur.

Därför är Mon-talet alltid lägre. Detta tal bör vara så högt som möjligt, främst på högvarviga 2-taktare.

* RON - Research Octane Number - uppmäts vid 600 varv/min, vilket oftast blir något högre jämfört med MON.

Anger bränslets knackningshållfastighet främst på låga varvtal dvs. vad bränslet tål i arbetstemperatur och tryck, högre tryck medför högre arbetstemperaturer och detta kräver bl.a. högre oktantal för att eliminera spikningar och detonationer. När du köper på macken är det Ron som nämns.

I USA används däremot PON (Pump Octane Number)

Därav så är det mer oktan i 95 från staterna än från Sverige

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

Last edited:
MagnusK skrev:
2546927 Nja inte allt är samma. Spikningar är ju till viss del för snabb förbränning, ett bränsle med högre oktan har oftare långsammare förbränning dvs det släpper ut sin energi under en längre tidsenhet. Sen är ju vår definition av 95 olika i olika länder ron, mon eller pon (R+M/2) så det kan skilja ganska bra på 95 och 95.

Edit:
* MON - Motor Octane Number - uppmäts med en testmotor vid 900 varv/min.
* RON - Research Octane Number - uppmäts vid 600 varv/min, vilket oftast blir något högre jämfört med MON.

För handelsbensin i Sverige är det RON som används. I USA används däremot PON (Pump Octane Number)

Därav så är det mer oktan i 95 från staterna än från Sverige

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

Vi måste nog ensa begreppen lite. Menar du med energiinnhåll detsamma som jag? Den vedertagna betydelsen av energiinnehåll är Joule (alt MJoule) per Kg.

Ett bränsle med högre oktantal präglas främst av högre knacktålighet, att flamfronten propagerar väsentligt snabbare i bränsle/luftblandning med lägre oktantal när väl förbränningen är initierad är något du gärna får belägga med hänvisningar till fakta.

Lsäet ditt klipp från Wiki:
Riktigt stor skillnad i oktannormerna finner man ju annars mellan den för flygbensin och tex RON om du kollar. "Avgas100" motsvara där ca 120 RON!

Mvh
J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2546954 Vi måste nog ensa begreppen lite. Menar du med energiinnhåll detsamma som jag? Den vedertagna normen är just för energiinnehåll i Joule alt MJoule per Kg.

Ett bränsle med högre oktantal präglas främst av högre knacktålighet, att flamfronten propagerar väsentligt snabbare lägre oktantal när väl förbränningen är initierad är något du gärna får belägga med hänvisningar.

Riktigt stor skiljnad det i oktannormerna finner man ju annars mellan den för flygbensin och tex RON.

Mvh
J

Jag svarade nog i all hast på 2 frågor samtidigt.

1. Skillnaden 95 / 98, och ja energiinnehållet är det samma men det är mer än just knackbeständigheten som skiljer.

2. De olika definitionerna av oktantal

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick