Ola_FZR skrev:Är det någon som kan komma med ett bra svar på varför hojar i allmänhet drar så mycke om man jämför med en bil med ungefär samma antal hästar??
Inte för att jag kör mindre för det;>
Niklasinorr skrev:Det som drar soppa är den effekt man utnyttjar, inte den effekt som är max i motorn. En hojmotor är ganska hårt trimmad med hög litereffekt medans en bilmotor är gjord för att vara ekonomisk. En hojmotor har ett högt effektöverskott vilket ger den enorma accelerationen jämfört med en bil plus att hojmotorn egentligen går ganska dåligt på låga varv, kamtiderna är inställda för ett visst volymbyte vid ett visst varvtal, säj 150 hk vid 10000 varv, då har samma kamtider en ganska dålig effekt vid 5000 varv, luften och soppan byts bara ut utan att alstra någon effekt.
Om du kör bana med en bil så kommer du att gasa ungefär lika mycket som normalsporthojsknutten gasar på gatan, då kommer bilen att dra 3 liter milen utan vidare eftersom man då utnyttjar effekten.
Yamaha håller på att exprimentera med en 800cc twin, turbodiesel, som lämnar ungefär 80 hästar. Den körs i en snöskoter (som ju som bekant har enorma effektförluster pga av gummimattan och variatorn) Den motorn drar bara ca 2 deciliter milen tack vare ett vridmoment och effektuttag som ligger rätt vad det gäller optimering av användningen...
...det där sista lät krångligt va?
Ola_FZR skrev:Mem om man åker med en bil och en hoj i säg 90 km/h borde väl hojen dra mindre,det borde väl gå åt mindre effekt att flytta 200 kg än 1000kg. men så är väl inte fallet?
Fast det med uppförbackar borde väl jämna ut sig det hojen vinner uppför förlorar den nerför? Men verkninggraden på en hoj som körs på landsväg måste vara ruskigt dåligt, med tanke på att en bil inte är så värst, om man jämför med en elmotor ex?Niklasinorr skrev:Nja, att hålla igång 1,5 ton bil på jämn väg i 90 är inte så tungt, då hjälper faktiskt vikten till, jmf med ett tåg, när du väl fått rull på skrotet så håller det nästan igång av sej själv...tills det kommer en backe då man måste gasa för att bibehålla farten och då sticker sopppa förbrukningen. På en hoj så kör man i regel på ett annat sätt, man ligger ju sällan i jämna 90 knutar, då hade man blivit omkörd hela tiden. På hoj så ligger man oftast i 130-140 knutar och accar förbi bilar, bromsar mycket, accar igen osv.
Visst drar en bil mer vid en viss fart men det är mindre skillnad än man tror, just på grund av att hojens motor är så trimmad plus att utväxlingen på hojen är gjord för att hojtidningarna skall få feta tider på fullgasacc på högsta växeln. Om man hade en R1:a med överväxel skulle den dra väldigt lite soppa, och ännu bättre om man trimmade den för mellanregistervrid istället för toppeffekt.
Rullen i botten!!!!!!!!!HanneZ skrev:Min GSXR600 -92 levde i ca 2 dygn, hann bara tanka en gång men då drog den 22 liter på 15 mil! U do the math!
/Hannes
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |