Bensin förbrukning för 600:or

BusNicke

Så har man blivit pappa igen....Junie!!
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
den e dessvärre såld...
Min CBR600 -96 drar 0.5l/mil.....men jag har en kompis som har en likandan fast -97 o hennes drar knappt liter milen säger hon...konstigt...måste köra med choken i kanske :tungan
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ola_FZR skrev:
Är det någon som kan komma med ett bra svar på varför hojar i allmänhet drar så mycke om man jämför med en bil med ungefär samma antal hästar??
Inte för att jag kör mindre för det;>

Det som drar soppa är den effekt man utnyttjar, inte den effekt som är max i motorn. En hojmotor är ganska hårt trimmad med hög litereffekt medans en bilmotor är gjord för att vara ekonomisk. En hojmotor har ett högt effektöverskott vilket ger den enorma accelerationen jämfört med en bil plus att hojmotorn egentligen går ganska dåligt på låga varv, kamtiderna är inställda för ett visst volymbyte vid ett visst varvtal, säj 150 hk vid 10000 varv, då har samma kamtider en ganska dålig effekt vid 5000 varv, luften och soppan byts bara ut utan att alstra någon effekt.
Om du kör bana med en bil så kommer du att gasa ungefär lika mycket som normalsporthojsknutten gasar på gatan, då kommer bilen att dra 3 liter milen utan vidare eftersom man då utnyttjar effekten.

Yamaha håller på att exprimentera med en 800cc twin, turbodiesel, som lämnar ungefär 80 hästar. Den körs i en snöskoter (som ju som bekant har enorma effektförluster pga av gummimattan och variatorn) Den motorn drar bara ca 2 deciliter milen tack vare ett vridmoment och effektuttag som ligger rätt vad det gäller optimering av användningen...

...det där sista lät krångligt va? :va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kalkylen ingen vill kännas vid:

En (mycket) grov kalkyl av en normal sporthojssommar:

Förutsättning: Ca 500 mil, nyare sporthoj

Värdeminskning 10000,-
En däcksomgång 4500,-
Försäkring 10000,-
Service 5000,-

Summa: ca 30 000,-/säsong

Delat med 500 mil är ca 60 kronor milen!!!
Tillkommer soppa för mellan 5-10 kronor per mil

Härom kan man ju tvista om man betalar si och så mycket för service, däck eller försäkring, somliga gör service själv men har kanske en mycket högre försäkring. Värdeminskningen blir högre ju dyrare hoj man har, däckskontot ökar betydligt om man kör bana osv. Om man dessutom lägger på ett drevpaket, ny hjälm, skinnställ, ev marksyning eller någon annan tyngre utgift så blir det ganska höga milkostnader, lätt bortåt 100 kr milen. Ovanstående kalkyl är nog egentligen ganska snäll;-)

Min poäng är att soppaförbrukningen bara är intressant ur touringperspektiv, hur långt man kan köra mellan tankningarna alltså inte totalekonomiskt. :brinnerup
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
Niklasinorr skrev:
Det som drar soppa är den effekt man utnyttjar, inte den effekt som är max i motorn. En hojmotor är ganska hårt trimmad med hög litereffekt medans en bilmotor är gjord för att vara ekonomisk. En hojmotor har ett högt effektöverskott vilket ger den enorma accelerationen jämfört med en bil plus att hojmotorn egentligen går ganska dåligt på låga varv, kamtiderna är inställda för ett visst volymbyte vid ett visst varvtal, säj 150 hk vid 10000 varv, då har samma kamtider en ganska dålig effekt vid 5000 varv, luften och soppan byts bara ut utan att alstra någon effekt.
Om du kör bana med en bil så kommer du att gasa ungefär lika mycket som normalsporthojsknutten gasar på gatan, då kommer bilen att dra 3 liter milen utan vidare eftersom man då utnyttjar effekten.

Yamaha håller på att exprimentera med en 800cc twin, turbodiesel, som lämnar ungefär 80 hästar. Den körs i en snöskoter (som ju som bekant har enorma effektförluster pga av gummimattan och variatorn) Den motorn drar bara ca 2 deciliter milen tack vare ett vridmoment och effektuttag som ligger rätt vad det gäller optimering av användningen...

...det där sista lät krångligt va? :va

Mem om man åker med en bil och en hoj i säg 90 km/h borde väl hojen dra mindre,det borde väl gå åt mindre effekt att flytta 200 kg än 1000kg. men så är väl inte fallet?
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
Min TT600 drar mellan 0.6 och 0.7 beroende på körning. Större skillnad än så har jag inte fått till.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ola_FZR skrev:
Mem om man åker med en bil och en hoj i säg 90 km/h borde väl hojen dra mindre,det borde väl gå åt mindre effekt att flytta 200 kg än 1000kg. men så är väl inte fallet?

Nja, att hålla igång 1,5 ton bil på jämn väg i 90 är inte så tungt, då hjälper faktiskt vikten till, jmf med ett tåg, när du väl fått rull på skrotet så håller det nästan igång av sej själv...tills det kommer en backe då man måste gasa för att bibehålla farten och då sticker sopppa förbrukningen. På en hoj så kör man i regel på ett annat sätt, man ligger ju sällan i jämna 90 knutar, då hade man blivit omkörd hela tiden. På hoj så ligger man oftast i 130-140 knutar och accar förbi bilar, bromsar mycket, accar igen osv.

Visst drar en bil mer vid en viss fart men det är mindre skillnad än man tror, just på grund av att hojens motor är så trimmad plus att utväxlingen på hojen är gjord för att hojtidningarna skall få feta tider på fullgasacc på högsta växeln. Om man hade en R1:a med överväxel skulle den dra väldigt lite soppa, och ännu bättre om man trimmade den för mellanregistervrid istället för toppeffekt.
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
Niklasinorr skrev:
Nja, att hålla igång 1,5 ton bil på jämn väg i 90 är inte så tungt, då hjälper faktiskt vikten till, jmf med ett tåg, när du väl fått rull på skrotet så håller det nästan igång av sej själv...tills det kommer en backe då man måste gasa för att bibehålla farten och då sticker sopppa förbrukningen. På en hoj så kör man i regel på ett annat sätt, man ligger ju sällan i jämna 90 knutar, då hade man blivit omkörd hela tiden. På hoj så ligger man oftast i 130-140 knutar och accar förbi bilar, bromsar mycket, accar igen osv.

Visst drar en bil mer vid en viss fart men det är mindre skillnad än man tror, just på grund av att hojens motor är så trimmad plus att utväxlingen på hojen är gjord för att hojtidningarna skall få feta tider på fullgasacc på högsta växeln. Om man hade en R1:a med överväxel skulle den dra väldigt lite soppa, och ännu bättre om man trimmade den för mellanregistervrid istället för toppeffekt.
Fast det med uppförbackar borde väl jämna ut sig det hojen vinner uppför förlorar den nerför? Men verkninggraden på en hoj som körs på landsväg måste vara ruskigt dåligt, med tanke på att en bil inte är så värst, om man jämför med en elmotor ex?
 

HanneZ

Guest
Min GSXR600 -92 levde i ca 2 dygn, hann bara tanka en gång men då drog den 22 liter på 15 mil! U do the math!

/Hannes
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
har en Triumph TT 600.
Den drar ca 0.75 l/mil med inte alltför aktiv körning, inte heller gubbkörning. Lagom aktiv körning liksom.
Har ett Wolf bolton rör samt K&N luftfilter. Vet inte hur pass mkt det har påverkat förbrukningen dock.
 

Pelleni

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
Numera bara trampcykel
Min CBR -01 har dragit allt från strax under 0,5/mil (i Norge med gumman på) till 1,25/mil (ville verkligen hinna ikapp bilen som körde om när jag vek in till macken...) Normal körning ligger den dock kring 0,9/mil
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top