Bensin kvalitè????

  • Thread starter Thread starter Davidk
  • Start date Start date
elwe skrev:
Har aldrig hört att turbulensen skulle vara så beroende av yttre omständigheter. Att det skulle skilja 10% på två konsekutiva förbränningscykler låter nästan otroligt.



Hmmm ... Hinner man värma den färska gasen vid ett så snabbt förlopp? Hur stor är temperaturskillnaden på cylindervägg, kolvkrona och topp vid topplast resp medelbelastning? De dynamiska effekterna är beroende av så många parametrar och det är svårt att veta vilka som i ett visst läge har si eller så stor inverkan.

En ottomotorsförbränningsförlopp är inte stabilt, och detta beror på antändningsförfarandet. Turbulens går idag inte att beräkna, exakt, det är ostabilt och turbulensen runt stiftet vid antändningen är boven till cykelvariationerna, i huvudsak.
Jag såg en simulering på en volvo motor, det maximala trycket varierade +-20%, helt normalt (då mättes kanske ett par hundra cykler, inte två st).



Yepp, man hinner värma gasen, eller rättare sagt den värms av sig själv...hehe...hade den inte gjort kallas processen kvasistatisk eller något, men ju fortare processen utförs desto mer värme frigörs. Visst tempskillnaderna spelar roll, men ju högre temp på cylindern desta mindre värmeöverföring. Skit samma, kompförhållandet är alltså beroende av varvtalet. Jag tror det är svårt att säga att det ena är rätt eller inte, men jag ska själv prova 98 på min mc till våren, och se om det blir någon skillnad. Märker man skillnad är det ju en skillnad! :D
 
dannew skrev:
Hur får du fram att blandningen blir 3% rikare? Jag ifrågasätter inte resultatet utan undrar bara hur man räknar fram det.

Jag räknade fel. (Oväntat? :hihi ) Ca 2% skall det vara och då får en backa en %enhet på sitt argument :näsblod

Stökiometrisk AFR:
Etanol = 9.0
Bensin98 = 14.7
Bensin95 = 14.7*0.95 + 9.0*0.05 = 14.415
Densitet, 98 = 741 kg/m3 (källa OKQ8)
Densitet, 95 = 735 kg/m3 (källa OKQ8)


Förhållandet mellan 14.415 & 14.7 ger en faktor på:
1.01977107180020811654526534859521 ---> Ca 1.97711 %


Förhållande densiteter.

741/735 = 1.00816326530612244897959183673469

1.97711 * 1.00816326530612244897959183673469

---> ca 2% rikare förbränning med 98 oktan mot 95
 
Last edited:
#Olsson# skrev:
Jag räknade fel. (Oväntat? :hihi ) Ca 2% skall det vara och då får en backa en %enhet på sitt argument :näsblod

Stökiometrisk AFR:
Etanol = 9.0
Bensin98 = 14.7
Bensin95 = 14.7*0.95 + 9.0*0.05 = 14.415
Densitet, 98 = 741 kg/m3 (källa OKQ8)
Densitet, 95 = 735 kg/m3 (källa OKQ8)


Förhållandet mellan 14.415 & 14.7 ger en faktor på:
1.01977107180020811654526534859521 ---> Ca 1.97711 %


Förhållande densiteter.

741/735 = 1.00816326530612244897959183673469

1.97711 * 1.00816326530612244897959183673469

---> ca 2% rikare förbränning vid 98 oktan mot 95


Är det verkligen andelen inblandad etanol som skiljer 95 från 98?
:va
 
Jag tror att han menar att 95 har 5% etanolinblandning, 98 har 0%.

Utöver det så består soppan mestadels av kolväten av ungefär samma längd som därför har samma luft/soppa tal 14.7 (däremot har dom olika form, därav olika oktan. 95 soppa som har 5% (högoktanig)etanol har mao ännu lägre oktaltal på kolväteinnehållert).
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top