Bensin kvalitè????

  • Thread starter Thread starter Davidk
  • Start date Start date
Att köra på 98-oktan bara för att man har skaffat slip-on skulle man ju kunna göra för att få lite marginal. Nu vet jag inte hur mycket ett slip-on ökar förbränningstemperaturen men troligtvis behöver man inte gå över till 98-oktan bara för att man har ett slip-on. Det som skulle hända är väl att man kommer närmare lambda 1 (hur mycket av bensinen som förbränns, 1=allt) vilket ju är bra eftersom det resulterar i mindre bränsleförbrukning. Kan ju också tillägga att det vid högre förbränningstemperatur bildas mer sot.

En motor anpassad för 98-oktan bör gå sämre och eventuellt knacka om den körs på 95-oktan. Antagligen så har tillverkaren lagt in en säkerhetsmarginal ändå men det är nog inget att rekomendera.



Well skrev:
Om jag inte har helt fel så kommer väl bensinen som man tankar på statoil från olja som har pumpats i nordsjön och dom flesta övriga bilag tar olja från opec-länderna...
På mitt studiebesök på Preemraff Gbg sa de att de tog sin olja från Nordsjön. De sa att alla på den svenska marknaden gör det. Oljan från Mellanöstern är tyngre och innehåller mer svavel.

#Olsson# skrev:
Ja, och att de kör med upp till 10% oxygenater, Etanol eller MTBE (heter det tror jag). En massa olika regler för olika stater, pluss federala regler, sommar-soppa och vinter-soppa osv. Kan inte vara lätt
Det är väl inget problem med Etanol, MTBE och oxygenater??
Vad jag har förstått så höjer de oktantalet och motverkar ju då knackningar.
87 verkar för övrigt vara ett väldigt lågt oktantal.


/paco
 
Paco skrev:
En motor anpassad för 98-oktan bör gå sämre och eventuellt knacka om den körs på 95-oktan. Antagligen så har tillverkaren lagt in en säkerhetsmarginal ändå men det är nog inget att rekomendera.

I instruktions boken till bilen står det att den bör köras på 98 oktan men att det går att köra på 92.. men jag märker skillnad i både brännsleförbrukning och laddtryck när jag kör 98 istället för 95 och bilen är original..
 
Cervantes skrev:
I instruktions boken till bilen står det att den bör köras på 98 oktan men att det går att köra på 92.. men jag märker skillnad i både brännsleförbrukning och laddtryck när jag kör 98 istället för 95 och bilen är original..

Det gör du för att 9-5:an är optimerad för 98 oktanig bensin. tankar du 95 så känner knacksensorn av det och drar ner laddtrycket och ställer tillbaka tändningen lite.
 
RedBaron skrev:
I USA kör de med AKI, inte RON, för att ange oktan. 87 AKI är ungefär 91 RON.

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

I USA kör de med (RON+MON)/2 på sina oktantal, dvs medelvärdet på AKI för RON och MON. Dvs både RON och MON är ett mått på Anti-Knock-Index mätt på två olika sätt. Resten (nästan) av världen kör med RON.

Regular i USA=87 M+R/2 = 91 RON
Premium i USA=91 M+R/2 = 95 RON
Super i USA=93 M+R/2 = 97 RON
 
Cervantes skrev:
I instruktions boken till bilen står det att den bör köras på 98 oktan men att det går att köra på 92.. men jag märker skillnad i både brännsleförbrukning och laddtryck när jag kör 98 istället för 95 och bilen är original..
Läs lite mer så ser du att det är just för turbobilar skillnaden är uppenbar.
 
andersbrink skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

I USA kör de med (RON+MON)/2 på sina oktantal, dvs medelvärdet på AKI för RON och MON. Dvs både RON och MON är ett mått på Anti-Knock-Index mätt på två olika sätt. Resten (nästan) av världen kör med RON.

Regular i USA=87 M+R/2 = 91 RON
Premium i USA=91 M+R/2 = 95 RON
Super i USA=93 M+R/2 = 97 RON
Det var ju det jag sade, fast med färre ord :tungan
 
Paco skrev:
Det är väl inget problem med Etanol, MTBE och oxygenater??
Vad jag har förstått så höjer de oktantalet och motverkar ju då knackningar.
87 verkar för övrigt vara ett väldigt lågt oktantal.
/paco

Inlägget var inget stöd för något argument eller så. Bara lite allmän-chatt liksom.

Jovisst oktanen ökar och lambda (edit)ökar. Vad som är värt mest ur knackrisk-synpunkt, när och varför - har jag inte en susning om.
 
Last edited:
Orka inte läsa allt i tråden men jag känner först & främst ordentlig skillnad på hojen mellan 95 & 98. Betydligt bättre vrid på lågvarv & går renare. Hann aldrig prova V-Powern dock. På bilen är det precis likadant. Alla moderna direktinsprutade motorer sug som turbo utvecklar mer effekt på 98 eller V-Power än 95. Tex VW & Audis FSI motorer kräver minst 98 för att ge max prestanda & när det gäller dom motorerna så blir bilen ordentligt mycke snålare att köra. Det är så stor skillnad på förbrukningen att det blir billigare att köra med 98 i tanken på dessa iallafall.
 
pjohan skrev:
Bolagen säljer soppa till varandra allt efter tillfällig tillgång och efterfråga. Enda undantaget jag känner till är Shells 99oktaniga (som i gengälld är fånigt dyr).

Hmm, efterfrågan. Klart mackar måste sälja bensin, det är ju det som leder till deras "verkliga" affärer. De tjänar nämligen PeNgAr på det folk köper I affären och inte utanför den.
 
Har svårt att tänka mig annat ang lagerstatus hos mackarna än att 98an och 95an har samma omsättning... dom lär ju fylla macken med så mycket 98 som går åt under "lagom tid" vilket säkert är mindre än 95an men tror inte soppan är äldre..
 
Cervantes skrev:
Har svårt att tänka mig annat ang lagerstatus hos mackarna än att 98an och 95an har samma omsättning... dom lär ju fylla macken med så mycket 98 som går åt under "lagom tid" vilket säkert är mindre än 95an men tror inte soppan är äldre..

Tror du på allvar att mackägarna betalar för extra leveranser för att deras 98 oktankunder ska få "den bästa soppan"?

Det är nog mer intressant att optimera fraktkostnader.
 
xyx skrev:
Tror du på allvar att mackägarna betalar för extra leveranser för att deras 98 oktankunder ska få "den bästa soppan"?

Det är nog mer intressant att optimera fraktkostnader.

Deras tankar med 98 är kanske mindre...
 
smacker skrev:
Orka inte läsa allt i tråden men jag känner först & främst ordentlig skillnad på hojen mellan 95 & 98....
Ta dig tid och läsa hela tråden för den går helt emot dina erfarenheter.

En rookie-fråga: Vad är egentligen "knacket" och vad gör knacksensorn?
 
sandstream skrev:
En rookie-fråga: Vad är egentligen "knacket" och vad gör knacksensorn?


Desto högre oktan desto "svårare" blir det för bensinen att antända. dv.s du kan ställa fram tändningen och/eller höja kompet. så häller du i 95-oktanigt i en motor som är optimerad för 98 så kommer bensinen att antända för tidigt, själva förbränningen (och kraftutvecklingen) börjar innan kolven har hunnit förbi ÖD och det blir ett sjuhelvetes tryck och påfrestningar på kolv, vevstake, lager m.m. det tar inte lång tid att döda en motor på det viset..
 
Varför inte 2 flugor i en smäll???

Konvertera till Etanol och höj kompen samt insprutningstrycket så får ni mer effekt,renare avgaser och bra mot miljön. Samt möjligheten att spara några kronor! :tummenupp :banana :yoparty
 
smacker skrev:
Orka inte läsa allt i tråden men jag känner först & främst ordentlig skillnad på hojen mellan 95 & 98. Betydligt bättre vrid på lågvarv & går renare. Hann aldrig prova V-Powern dock. På bilen är det precis likadant. Alla moderna direktinsprutade motorer sug som turbo utvecklar mer effekt på 98 eller V-Power än 95. Tex VW & Audis FSI motorer kräver minst 98 för att ge max prestanda & när det gäller dom motorerna så blir bilen ordentligt mycke snålare att köra. Det är så stor skillnad på förbrukningen att det blir billigare att köra med 98 i tanken på dessa iallafall.
Sorry, men det där går emot alla fysiska lagar ...
Placebon är däremot en underbar effekt :o) Kan få vem som helst att må bra :)
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top