#Olsson#
Ny medlem
Niklasinorr skrev:Jag försöker inte "såga" nånting..
Jag menade inte det, men när jag läser min egen text så ser jag att det nog ser ut som så. Sorry.
Natti natti.
Niklasinorr skrev:Jag försöker inte "såga" nånting..
#Olsson# skrev:Jag menade inte det, men när jag läser min egen text så ser jag att det nog ser ut som så. Sorry.
Natti natti.
På mitt studiebesök på Preemraff Gbg sa de att de tog sin olja från Nordsjön. De sa att alla på den svenska marknaden gör det. Oljan från Mellanöstern är tyngre och innehåller mer svavel.Well skrev:Om jag inte har helt fel så kommer väl bensinen som man tankar på statoil från olja som har pumpats i nordsjön och dom flesta övriga bilag tar olja från opec-länderna...
Det är väl inget problem med Etanol, MTBE och oxygenater??#Olsson# skrev:Ja, och att de kör med upp till 10% oxygenater, Etanol eller MTBE (heter det tror jag). En massa olika regler för olika stater, pluss federala regler, sommar-soppa och vinter-soppa osv. Kan inte vara lätt
Paco skrev:En motor anpassad för 98-oktan bör gå sämre och eventuellt knacka om den körs på 95-oktan. Antagligen så har tillverkaren lagt in en säkerhetsmarginal ändå men det är nog inget att rekomendera.
I USA kör de med AKI, inte RON, för att ange oktan. 87 AKI är ungefär 91 RON.Paco skrev:87 verkar för övrigt vara ett väldigt lågt oktantal.
Cervantes skrev:I instruktions boken till bilen står det att den bör köras på 98 oktan men att det går att köra på 92.. men jag märker skillnad i både brännsleförbrukning och laddtryck när jag kör 98 istället för 95 och bilen är original..
RedBaron skrev:I USA kör de med AKI, inte RON, för att ange oktan. 87 AKI är ungefär 91 RON.
Läs lite mer så ser du att det är just för turbobilar skillnaden är uppenbar.Cervantes skrev:I instruktions boken till bilen står det att den bör köras på 98 oktan men att det går att köra på 92.. men jag märker skillnad i både brännsleförbrukning och laddtryck när jag kör 98 istället för 95 och bilen är original..
Det var ju det jag sade, fast med färre ordandersbrink skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
I USA kör de med (RON+MON)/2 på sina oktantal, dvs medelvärdet på AKI för RON och MON. Dvs både RON och MON är ett mått på Anti-Knock-Index mätt på två olika sätt. Resten (nästan) av världen kör med RON.
Regular i USA=87 M+R/2 = 91 RON
Premium i USA=91 M+R/2 = 95 RON
Super i USA=93 M+R/2 = 97 RON
Paco skrev:Det är väl inget problem med Etanol, MTBE och oxygenater??
Vad jag har förstått så höjer de oktantalet och motverkar ju då knackningar.
87 verkar för övrigt vara ett väldigt lågt oktantal.
/paco
pjohan skrev:Bolagen säljer soppa till varandra allt efter tillfällig tillgång och efterfråga. Enda undantaget jag känner till är Shells 99oktaniga (som i gengälld är fånigt dyr).
Cervantes skrev:Har svårt att tänka mig annat ang lagerstatus hos mackarna än att 98an och 95an har samma omsättning... dom lär ju fylla macken med så mycket 98 som går åt under "lagom tid" vilket säkert är mindre än 95an men tror inte soppan är äldre..
xyx skrev:Tror du på allvar att mackägarna betalar för extra leveranser för att deras 98 oktankunder ska få "den bästa soppan"?
Det är nog mer intressant att optimera fraktkostnader.
Ta dig tid och läsa hela tråden för den går helt emot dina erfarenheter.smacker skrev:Orka inte läsa allt i tråden men jag känner först & främst ordentlig skillnad på hojen mellan 95 & 98....
sandstream skrev:En rookie-fråga: Vad är egentligen "knacket" och vad gör knacksensorn?
sandstream skrev:Ta dig tid och läsa hela tråden för den går helt emot dina erfarenheter.
Sorry, men det där går emot alla fysiska lagar ...smacker skrev:Orka inte läsa allt i tråden men jag känner först & främst ordentlig skillnad på hojen mellan 95 & 98. Betydligt bättre vrid på lågvarv & går renare. Hann aldrig prova V-Powern dock. På bilen är det precis likadant. Alla moderna direktinsprutade motorer sug som turbo utvecklar mer effekt på 98 eller V-Power än 95. Tex VW & Audis FSI motorer kräver minst 98 för att ge max prestanda & när det gäller dom motorerna så blir bilen ordentligt mycke snålare att köra. Det är så stor skillnad på förbrukningen att det blir billigare att köra med 98 i tanken på dessa iallafall.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |