Bensin kvalitè????

  • Thread starter Thread starter Davidk
  • Start date Start date
Är det bara oktan det gäller : kör på etanol. Oktantalet är 106.
Tyvärr är energiinnehållet mindre.
Att pytsa 98 eller nästan äkta Ferrari-99:a i en motor som kräver 95 kan ju den göra som bär på för fet portmonnä. För oss andra räcker det att följa tillverkarens rekommendationer. :tummenupp
 
a_xc skrev:
om du kört en gammal hederlig volvo hade du aldrig fått problem, så länge du häller i något brännbart gå¨r de åtminstånde 100.000 mil innan första problemet
Däcken tog slut låångt innan.......
 
Cervantes skrev:
i bilens manual står det dessutom att den vill ha -98 :tummenupp

Sant, samma på M3an ja hadde... Det är real power det¨ :Bugar inge tyrbo shit :hihi

Sen om det gör nån skillnad är ju en annan sak, men har man råd med de få extra ören det kostar så va spelar det för roll?

Bågen/ Bågarna har ja alltid tankat med 98 okt vet ej varför, men de går bra ändå :squid
 
Qwerty skrev:
Min bil manual säger att jag även kan råka tanka diesel så länge bilen går jämnt och bra, men bör fylla upp med rätt bränsle så fort tillfälle ges.


Vad fan har du för bil??? john deere eller hehe :D :hihi
 
Anderzzon skrev:
Bågarna har ja alltid tankat med 98 okt vet ej varför, men de går bra ändå
Du betalar extra för något, men vet inte varför? Ja jävlar! Visst att man kan vara dum i huvudet, men att erkänna det på ett hojforum det är fan obetalbart.

Själv eldar jag upp hundralappar, men jag vet å andra sidan varför jag gör det; det är för att rösterna i mitt huvud säger åt mig att göra det.
 
Davidk skrev:
Tjena det är så att jag alltid har kört på shell bensin men sen igår sneglade jag på jet macken här hemma och dem var 1 krona billigare per liter.
Jag tänkte bara höra hur kvalitèn är på jet bensinen???
nån som har lite koll på bensin marknaden????
Svaret är ganska enkelt likadan soppa men JET har inga bemannade stationer så därför kan dom ligga lite lägre i pris :tummenupp
 
sgtpepper skrev:
Själv eldar jag upp hundralappar, men jag vet å andra sidan varför jag gör det; det är för att rösterna i mitt huvud säger åt mig att göra det.

Haha ja det låter friskt :kocko Ja bjuder på de få hundra lappar det blir på en sommar :hihi
 
Jag har tankat diesel i en bensindriven bil. Den gick sådär. Men efter att ha slangat och fyllt på med vanlig bensin så gick den. Det låg kanske 10% diesel kvar i tanken då när jag fyllde på med bensin. Så jag tror inte att det är så noga.
Däremot gick dieselbilen sällsynt dåligt på bensin :pucko

Edit: Rolig kuriosa är att efter det lilla misstaget mitt i natten så ringde shell och frågade om bensinkortet var stulet.
 
Victor skrev:
Edit: Rolig kuriosa är att efter det lilla misstaget mitt i natten så ringde shell och frågade om bensinkortet var stulet.
Heter det fortfarande bensinkort när man tankar diesel? Sorry, har sett för mycket Brainiac på Discovery. :D
 
Jaha. Enu en bensin tråd. Bensin ikan man diskutera lika mycket som olja i mc världen. 95 oktanig bensin duger alldeles utmärkt. Alla företag handlar bensin på samma ställe tror jag. Va det i holland? Kolla o "bensintråden". Samma kvalitet är det då på alla företags bensin nu mera.

PS märks det att jag har drukit lite... Eller mycket :hihi ? :fyllisar
 
Nya hojen kommer bara få 98 okt eller V-Power !! :Bugar

Passerar numera en Shell mack både till och från hemmet !! :banana
 
Jonte*FZ6 skrev:
Nya hojen kommer bara få 98 okt eller V-Power !! :Bugar

Passerar numera en Shell mack både till och från hemmet !! :banana

Det finns ett uttryck på engelska som heter "hook, line and sinker", tror det kan passa här.
 
Jonte*FZ6 skrev:
Nya hojen kommer bara få 98 okt eller V-Power !! :Bugar

Passerar numera en Shell mack både till och från hemmet !! :banana
Varför ska den få 98/99 oktan?
Bevisligen gör det ju ingen nytta på en vanlig sugmotor utan man behöver en turbo med knacksensor, eller har jag förstått det fel?
 
sandstream skrev:
Varför ska den få 98/99 oktan?
Bevisligen gör det ju ingen nytta på en vanlig sugmotor utan man behöver en turbo med knacksensor, eller har jag förstått det fel?

Man kan hälla i mer soppa och luft med 98/99 oktan, och därigenom få mer effekt, som jag har fattat det. Och då krävs ju turbo/kompressor.
 
Hoztic skrev:
Man kan hälla i mer soppa och luft med 98/99 oktan, och därigenom få mer effekt, som jag har fattat det. Och då krävs ju turbo/kompressor.
Så har jag också förstått det men utan turbo/kompressor ger det i princip ingenting.
 
Äsch, jag har då aldrig märkt någon skillnad.. kört i perioder med 98 och andra perioder 95. Vettefan, känner ingen större skillad på dem.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top