Tja
Har precis avslutat mitt projektarbete om just bensin!
I detta arbete körde jag bl.a. bensin i en gaskromatograf dvs analyserade de olika ämnena i bensin. Jämförde bensin från tre olika bolag, Shell, Preem och Jet. Jag kom fram till att Jet-bensinen och Preem-bensinen är identiska och därmed med största sannolikhet kommer från samma raffinaderi. Shells däremot såg annorlunda ut. Detta kan mycket väl stämma då Preem och Shell har olika raffinaderier. Var även på studiebesök på Preemraff i Gbg och då sa dom att dom säljer bensin till andra bolag som saknar eget raffinaderi. I sverige finns endast Preem och Shell som har egna raff. Statoil raffinerar ju sin själva också men i Norge. Påståendet om att alla bolag köper sin soppa på samma ställe i Holland är altså helt fel. Möjligtvis köper de sin råolja där, för bensinen raffineras i Sverige.
Skillnaderna som jag upptäckte på bensinerna var i princip att Shell hade högre koncentartion på ämnena och något färre antal ämnen i bensinen. Preem hade fler olika ämnen med lägre koncentration. Vad som är bäst för motorn är dock mycket svårt att säga.
Om det ska göra någon som helst skillnad om du kör med 95-oktan eller 98-oktan måste du ändra kompressionen i motorn. Grejen med 98-oktanig bensin är som tidigare nämnt att den har högre förmåga att motstå självantändning och därmed knackning. Detta medför att den kan komprimeras mer och altså ge högre effekt. Det är detta som Saab utnyttjar när de utlovar 30 extra hästar när man kör på etanol i deras biopower motor. Etanolens oktantal är nämligen 104.
En sak som är säker är dock att bensin blir dålig om den är gammal. Detta därför att bensin är mycket lättflyktigt och gärna dunstar. Dunstar de lätta kolvätena så blir bensinens egenskaper mycket sämre. Det kan altså stämma att den 95-oktaniga bensinen håller högre kvalitet än den 98-oktaniga då den omsätts mer.
//paco
PS. Om någon vill veta mer om bensin så är det bara att pm:a mig `