#Olsson# skrev:
Jag gissar att gsxrpower avsåg marginal mot knack, vilket också är helt korrekt. Det får man.
Håller med om att oktantalet inte har att göra med om motorn går snålt eller fett(även om den går lite fetare på 98 än 95), men ökat oktantal påverkar läget så att du är längre från knack. Mager bränsleblandning(fram till ungefär lambda 1) gör motsatsen och att du hamnar närmare gränsen för knack. Om du är närmare p g a mager förbränning kan du kompensera avståndet genom att öka oktantalet.
Riktigt. Ingen av dessa påverkar kompet. Men kompressionen är bara en bidragande faktor. Väldigt stor, javisst(!), men om du inte tänder alls eller tänder väldigt sent så syns tydligt att den inte har all betydelse. Det är förbränningstryck och temp som styr, vilka är ett resultat av bl a kompression. Fuggar, slipon, helrör, pc, tändpunkt och varvtal etc påverkar även dem förbränningstrycket. Lite generellt kan man säga att det är trimningsgraden som påverkar oktanbehovet.
Helt riktigt! Med 98 får vi en bättre marginal mot knack men min poäng är att vi inte behöver det. Det finns teori och praktik.
I verkligheten, där vi igentligen inte trimmar våra hojar utan bara öppnar stalldörrarna så har åtminstone jag aldrig hittils varit med om att varken ett helsystem eller ännu mindre ett slipon får en hoj att börja knacka? Visst går vissa motorer ganska snålt från fabrik på grund av ljudkrav och miljötänk, och visst blir den ännu magrare med öppnare rör. Men du skall göra mycket med en modern motor om du skall skada den...
Alla mina hojar, och dom är många, har fått öppna pipor i olika grader, ingen av dom har gått dåligt och ingen av dom har vid senare kontroll i bänk varit helt ute och cyklat i lambda. Jag har provat vanligt munstycksbyte, Dynojetkit i alla dess former och på senare år Powercommander, i inget av fallen så har det gett sådär värst mycket, kanske lite bättre gassvar i vissa fall men inte i något fall så har det blivit den skillnad som det snackas om i MC-pressen, i dom flesta fallen så var det bortkastad tid och pengar.
Om man går över "öppna stalldörrarna" stadiet och börjar vässa på allvar med bland annat kammar (som jag utelämnade i min lista eftersom dom kan få förbränningstrycket att öka för mycket för 95-oktan) så måste man höja kompet för att få någon effekt att tala om, och med komphöjningen så får vi följdaktligen öka oktantalet.
Det hela diskussionen handlar om är ju att många tror att 98 är en "bättre" bensin än 95, vilket inte är fallet. Många tror ju också att man får mer effekt med 98, vilket inte är fallet (om man inte kör turbo med knacksensor)
Och vad det gäller Vpower så har jag fortfarande inte sett en enda bänkning som säjer att det skulle ge effekt (undantaget turbo), och så länge jag inte sett det så tror jag inte på det heller.
Om man vill slänga pengar på att köra med en soppa som motorn inte drar nytta av så är det helt okej, men i mina ögon finns det annat att lägga pengarna på, världen, speciellt MC-dito, är full av myter och teorier om allt möjligt, världen är också full av människor som gör saker som är helt uppåt väggarna, tvärtemot alla teorier...men av någon anledning så funkar det iallafall...precis som med humlor som inte kan flyga...