Bensin kvalitè????

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Paco skrev:
Jämförde bensin från tre olika bolag, Shell, Preem och Jet. Jag kom fram till att Jet-bensinen och Preem-bensinen är identiska och därmed med största sannolikhet kommer från samma raffinaderi. Shells däremot såg annorlunda ut.

Varierar nog lite var i landet man är. Många bolag delar depåer.
Kompis som kört tankbil levererade både till Shell och Preem på samma runda.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
#Olsson# skrev:
Nja. Behov av högre oktan kommer från en mängd samverkande källor. T ex tändning och fyllnadsgrad (som man i sig kan påverka på flera sätt) När förbränningstrycket ökas, så blir oktanbehovet oftast högre. T o m ett högflödande slip-on kan öka oktanbehov eftersom förbrännings-tempen gärna blir lite högre. Bestyckar man om till fetare så minskar behovet igen. Sist men inte minst, så påverkar självklart även kompressionen resultatet till en stor del, men det är absolut inget måste för att ha nytta av högre oktan.

Det har du rätt i. Uttryckte mig lite slarvigt men vad jag egentligen ville påpeka var att du på något sätt måste anpassa motorn till 98-oktan om den är tillverkad för 95-oktan. Det går ju att göra t.ex. genom att höja kompressionen eller förbränningstemperaturen. Med detta vill jag poängtera att alla som exempelvis skriver i sina annonser "har bara gått på 98-oktan" egentligen är ute och cyklar då detta ju inte är bättre eller skonsammare för motorn på något sätt om den är anpassad för 95-oktan.

/paco
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
I en vanlig bensintank så sjunker oktantalet med 1 oktan varannan vecka. Läst i någon gammal Mc-nytt...
 

gsxrpower

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Sverige
Hoj
GSX-R1000 K5
Paco skrev:
Det har du rätt i. Uttryckte mig lite slarvigt men vad jag egentligen ville påpeka var att du på något sätt måste anpassa motorn till 98-oktan om den är tillverkad för 95-oktan. Det går ju att göra t.ex. genom att höja kompressionen eller förbränningstemperaturen. Med detta vill jag poängtera att alla som exempelvis skriver i sina annonser "har bara gått på 98-oktan" egentligen är ute och cyklar då detta ju inte är bättre eller skonsammare för motorn på något sätt om den är anpassad för 95-oktan.

/paco

Kör man med tex slipon är det väl inte fel med 98-oktan för att få lite större marginaler om man inte mappat om?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Har du kollat på macken eller? Killen som bara tankar på OK/Q8 för att han vill ha svensk bensin. Allt kommer ju från samma ställe från början så jag tror inte ens en raketforskare som kör formel-1 på sin fritid märker nån skillnad på de olika mackarnas bensin.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
gsxrpower skrev:
Kör man med tex slipon är det väl inte fel med 98-oktan för att få lite större marginaler om man inte mappat om?

Marginal mot vaddå? Oktantalet har absolut ingenting med om motorn går snålt eller fett. Oktantalet skall bara ändras om man ändrar kompression (trycket) i motorn, dvs planar toppen, byter till tunnare topplockspackning, sätter på en turbo eller dylikt.... Inte slip-on, helrör, fuggar, Powercommander osv...inget av dessa påverkar kompet.
 

gsxrpower

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Sverige
Hoj
GSX-R1000 K5
Niklasinorr skrev:
Marginal mot vaddå? Oktantalet har absolut ingenting med om motorn går snålt eller fett. Oktantalet skall bara ändras om man ändrar kompression (trycket) i motorn, dvs planar toppen, byter till tunnare topplockspackning, sätter på en turbo eller dylikt.... Inte slip-on, helrör, fuggar, Powercommander osv...inget av dessa påverkar kompet.

Man klarar ju sig längre utan spikning med 98 om förbränningstempen skulle stiga.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Hur är det med jeepdunkar egentligen? är de så täta att inga ämnen dunstar under förvaring?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Niklasinorr skrev:
Marginal mot vaddå? Oktantalet har absolut ingenting med om motorn går snålt eller fett.
Jag gissar att gsxrpower avsåg marginal mot knack, vilket också är helt korrekt. Det får man.

Håller med om att oktantalet inte har att göra med om motorn går snålt eller fett(även om den går lite fetare på 98 än 95), men ökat oktantal påverkar läget så att du är längre från knack. Mager bränsleblandning(fram till ungefär lambda 1) gör motsatsen och att du hamnar närmare gränsen för knack. Om du är närmare p g a mager förbränning kan du kompensera avståndet genom att öka oktantalet.


Oktantalet skall bara ändras om man ändrar kompression (trycket) i motorn, dvs planar toppen, byter till tunnare topplockspackning, sätter på en turbo eller dylikt.... Inte slip-on, helrör, fuggar, Powercommander osv...inget av dessa påverkar kompet.
Riktigt. Ingen av dessa påverkar kompet. Men kompressionen är bara en bidragande faktor. Väldigt stor, javisst(!), men om du inte tänder alls eller tänder väldigt sent så syns tydligt att den inte har all betydelse. Det är förbränningstryck och temp som styr, vilka är ett resultat av bl a kompression. Fuggar, slipon, helrör, pc, tändpunkt och varvtal etc påverkar även dem förbränningstrycket. Lite generellt kan man säga att det är trimningsgraden som påverkar oktanbehovet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
#Olsson# skrev:
Jag gissar att gsxrpower avsåg marginal mot knack, vilket också är helt korrekt. Det får man.

Håller med om att oktantalet inte har att göra med om motorn går snålt eller fett(även om den går lite fetare på 98 än 95), men ökat oktantal påverkar läget så att du är längre från knack. Mager bränsleblandning(fram till ungefär lambda 1) gör motsatsen och att du hamnar närmare gränsen för knack. Om du är närmare p g a mager förbränning kan du kompensera avståndet genom att öka oktantalet.



Riktigt. Ingen av dessa påverkar kompet. Men kompressionen är bara en bidragande faktor. Väldigt stor, javisst(!), men om du inte tänder alls eller tänder väldigt sent så syns tydligt att den inte har all betydelse. Det är förbränningstryck och temp som styr, vilka är ett resultat av bl a kompression. Fuggar, slipon, helrör, pc, tändpunkt och varvtal etc påverkar även dem förbränningstrycket. Lite generellt kan man säga att det är trimningsgraden som påverkar oktanbehovet.

Helt riktigt! Med 98 får vi en bättre marginal mot knack men min poäng är att vi inte behöver det. Det finns teori och praktik.
I verkligheten, där vi igentligen inte trimmar våra hojar utan bara öppnar stalldörrarna så har åtminstone jag aldrig hittils varit med om att varken ett helsystem eller ännu mindre ett slipon får en hoj att börja knacka? Visst går vissa motorer ganska snålt från fabrik på grund av ljudkrav och miljötänk, och visst blir den ännu magrare med öppnare rör. Men du skall göra mycket med en modern motor om du skall skada den...

Alla mina hojar, och dom är många, har fått öppna pipor i olika grader, ingen av dom har gått dåligt och ingen av dom har vid senare kontroll i bänk varit helt ute och cyklat i lambda. Jag har provat vanligt munstycksbyte, Dynojetkit i alla dess former och på senare år Powercommander, i inget av fallen så har det gett sådär värst mycket, kanske lite bättre gassvar i vissa fall men inte i något fall så har det blivit den skillnad som det snackas om i MC-pressen, i dom flesta fallen så var det bortkastad tid och pengar.

Om man går över "öppna stalldörrarna" stadiet och börjar vässa på allvar med bland annat kammar (som jag utelämnade i min lista eftersom dom kan få förbränningstrycket att öka för mycket för 95-oktan) så måste man höja kompet för att få någon effekt att tala om, och med komphöjningen så får vi följdaktligen öka oktantalet.

Det hela diskussionen handlar om är ju att många tror att 98 är en "bättre" bensin än 95, vilket inte är fallet. Många tror ju också att man får mer effekt med 98, vilket inte är fallet (om man inte kör turbo med knacksensor)

Och vad det gäller Vpower så har jag fortfarande inte sett en enda bänkning som säjer att det skulle ge effekt (undantaget turbo), och så länge jag inte sett det så tror jag inte på det heller.

Om man vill slänga pengar på att köra med en soppa som motorn inte drar nytta av så är det helt okej, men i mina ögon finns det annat att lägga pengarna på, världen, speciellt MC-dito, är full av myter och teorier om allt möjligt, världen är också full av människor som gör saker som är helt uppåt väggarna, tvärtemot alla teorier...men av någon anledning så funkar det iallafall...precis som med humlor som inte kan flyga... :)
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
Paco skrev:
Det har du rätt i. Uttryckte mig lite slarvigt men vad jag egentligen ville påpeka var att du på något sätt måste anpassa motorn till 98-oktan om den är tillverkad för 95-oktan. Det går ju att göra t.ex. genom att höja kompressionen eller förbränningstemperaturen. Med detta vill jag poängtera att alla som exempelvis skriver i sina annonser "har bara gått på 98-oktan" egentligen är ute och cyklar då detta ju inte är bättre eller skonsammare för motorn på något sätt om den är anpassad för 95-oktan.

/paco

Om vi vänder på resonemanget; går en motor som är anpassad för 98 oktan sämre om den körs på 95 oktan? Har jag fattat det hela rätt då? :va

...det är ju lite olika bud kring hur det ligger till.
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Bearing skrev:
Hur är det med jeepdunkar egentligen? är de så täta att inga ämnen dunstar under förvaring?
Du har väl inte bensin i jeepdunkar till hojen? De rostar alltid (kanske tar några år) och under tiden får du skit i tanken varje gång du tankar. Så vida du inte alltid har dem fyllda till sista droppen, och det har du väl knappast.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Poppler skrev:
Du har väl inte bensin i jeepdunkar till hojen? De rostar alltid (kanske tar några år) och under tiden får du skit i tanken varje gång du tankar. Så vida du inte alltid har dem fyllda till sista droppen, och det har du väl knappast.
Det var förvaring av bränsle i jeepdunkar i allmänhet jag menade. Har inte använt jeepdunksbränsle till någon hoj ännu men till snöskoter och utombordare.

Det jag undrar är egentligen om dunkar är så täta att bensinen behåller sina beståndsdelar vid längre förvaring, eller om det alltid finns pyttesmå läckor som gör att de lättflyktiga beståndsdelarna läcker ut i samma (eller nästan samma) takt som ur en tank.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Bearing skrev:
Det var förvaring av bränsle i jeepdunkar i allmänhet jag menade. Har inte använt jeepdunksbränsle till någon hoj ännu men till snöskoter och utombordare.

Det jag undrar är egentligen om dunkar är så täta att bensinen behåller sina beståndsdelar vid längre förvaring, eller om det alltid finns pyttesmå läckor som gör att de lättflyktiga beståndsdelarna läcker ut i samma (eller nästan samma) takt som ur en tank.
Metall är tätt men plastdunkar läcker alltid, eller andas om man så vill, bränslet blir fortare sämre i en sån. Jeepdunkar brukar ha filter i slanganslutningen så större partiklar tas där, sedan har man ju filter i hojen också.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Niklasinorr skrev:

Jag försöker bara(så gott jag klarar) beskriva vilket håll det barkar när man drar i en viss tråd. Inte att rekommendera någon soppa, eller ha ytterligare åsikt om hur nära farorna man är eller vad man bör göra. Jag tror inte heller sannolikheten är stor att ett slip-on får en sporthoj att knacka. I alla fall inte vid normal användning. Samtidigt skriver Dynojet att vissa HD-modeller gärna har problem och pingar i mid west, tillsammans med hög ytter-temp. Då är det med orginalsystem och som bekant låg trimningsgrad. 2-taktare bränner hål i kolvar (även de med 20-25 hästar per 125cc). Så visst förekommer det haverier, även om du, jag, och väldigt få drabbas.

Att en "myt" existerar om att hög-oktan är "bättre" håller jag med om. Men att totalt såga den mer eller mindre per automatik känns fel och bildar en ny myt åt andra hållet liksom. I vissa fall är det logiskt och helt enligt vedertagen vetenskap.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Mycket teorier här så jag kommer med en praktisk tumregel: Så länge motorn inte knackar på 95 oktan så finns det ingen anledning att tanka 98. Knackar den inte så har man all "marginal" man behöver.

#Olsson# skrev:
...Samtidigt skriver Dynojet att vissa HD-modeller gärna har problem och pingar i mid west, tillsammans med hög ytter-temp. Då är det med orginalsystem och som bekant låg trimningsgrad...
Jag har till och från vistats på ett amerikanskt forum och genom det har jag förstått att bensinkvaliteten skiftar rejält över landet. I vissa områden har många som kör V-Twin (av alla fabrikat) problem med knackningar när de kör på 87 oktan (AKI). Att hojarna är magert ställda från fabrik pga avgasregler ökar problemet.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
RedBaron skrev:
Jag har till och från vistats på ett amerikanskt forum och genom det har jag förstått att bensinkvaliteten skiftar rejält över landet. I vissa områden har många som kör V-Twin (av alla fabrikat) problem med knackningar när de kör på 87 oktan (AKI). Att hojarna är magert ställda från fabrik pga avgasregler ökar problemet.

Ja, och att de kör med upp till 10% oxygenater, Etanol eller MTBE (heter det tror jag). En massa olika regler för olika stater, pluss federala regler, sommar-soppa och vinter-soppa osv. Kan inte vara lätt.

edit: Är det du som sussar på cruisern? :hihi
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
#Olsson# skrev:
Ja, och att de kör med upp till 10% oxygenater, Etanol eller MTBE (heter det tror jag). En massa olika regler för olika stater, pluss federala regler, sommar-soppa och vinter-soppa osv. Kan inte vara lätt.

edit: Är det du som sussar på cruisern? :hihi
MTBE it is.

Ja det är jag som tar en snabb powernap inför den dagens utmaning: jaga en Ducati med en ex GP-förare på skånska krokvägar. De extra vilan behövdes :)
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Om jag inte har helt fel så kommer väl bensinen som man tankar på statoil från olja som har pumpats i nordsjön och dom flesta övriga bilag tar olja från opec-länderna...

Sedan vad det gäller v-power så gör den bensinen ingen speciell skilnad på en vanlig bil nligt test...det är dock den enda bensin som är godkännd att tranka sin ferrari med (om man kollar i deras maualer) och om det är en gammal ferrari så står det att man endast ska tanka mensin från shell-stationer...men hur många av oss här kör ferrari och behöver tänka på det.

Som en liten övrig notis om att JET har billigare bensin så bör tilläggas att dom som BORDE ha den billigaste bensinen är statoil eftersom dom inte påverkas av oroligheter i mellanöstern...trots detta så brukar dom tillhöra dom dyraste att tanka hos.

Jag röstar för protester mot statoils bensinpriser...när dom sedan sänker blir det priskrig och dom övriga hänger med! :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
#Olsson# skrev:
Att en "myt" existerar om att hög-oktan är "bättre" håller jag med om. Men att totalt såga den mer eller mindre per automatik känns fel och bildar en ny myt åt andra hållet liksom. I vissa fall är det logiskt och helt enligt vedertagen vetenskap.

Jag försöker inte "såga" nånting, jag vill bara påpeka att det finns grader i h-vetet, jag håller med dej fullständigt men jag tycker att hela diskussionen ballade ur med att någon skulle köra 98 oktan för att han slänger på ett slipon. Det finns ingen som helst anledning till det. Det finns alltid en vetenskaplig förklaring, som är helt rätt i sak, sen finns det en verklighet som säjer att det oftast funkar alldeles utmärkt ändå. Jämför med oljediskussionerna eller att racingdäck inte funkar på gatan...eller att gatdäck inte funkar på banan, vilket ju i praktiken är precis lika felaktigt eftersom många bevisligen kör med Statoils billiga olja eller Rennsport på gatan.

Äh, vi lägger ner det här nu...jag skall gå och slagga, natti natti! :trött
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top