Bensin kvalitè????

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
#Olsson# skrev:
Jag menade inte det, men när jag läser min egen text så ser jag att det nog ser ut som så. :D Sorry.

Natti natti.

Det är helt lugnt! Vi kan fortsätta diskussionen på någon bana i sommar :tummenupp
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Att köra på 98-oktan bara för att man har skaffat slip-on skulle man ju kunna göra för att få lite marginal. Nu vet jag inte hur mycket ett slip-on ökar förbränningstemperaturen men troligtvis behöver man inte gå över till 98-oktan bara för att man har ett slip-on. Det som skulle hända är väl att man kommer närmare lambda 1 (hur mycket av bensinen som förbränns, 1=allt) vilket ju är bra eftersom det resulterar i mindre bränsleförbrukning. Kan ju också tillägga att det vid högre förbränningstemperatur bildas mer sot.

En motor anpassad för 98-oktan bör gå sämre och eventuellt knacka om den körs på 95-oktan. Antagligen så har tillverkaren lagt in en säkerhetsmarginal ändå men det är nog inget att rekomendera.



Well skrev:
Om jag inte har helt fel så kommer väl bensinen som man tankar på statoil från olja som har pumpats i nordsjön och dom flesta övriga bilag tar olja från opec-länderna...
På mitt studiebesök på Preemraff Gbg sa de att de tog sin olja från Nordsjön. De sa att alla på den svenska marknaden gör det. Oljan från Mellanöstern är tyngre och innehåller mer svavel.

#Olsson# skrev:
Ja, och att de kör med upp till 10% oxygenater, Etanol eller MTBE (heter det tror jag). En massa olika regler för olika stater, pluss federala regler, sommar-soppa och vinter-soppa osv. Kan inte vara lätt
Det är väl inget problem med Etanol, MTBE och oxygenater??
Vad jag har förstått så höjer de oktantalet och motverkar ju då knackningar.
87 verkar för övrigt vara ett väldigt lågt oktantal.


/paco
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Paco skrev:
En motor anpassad för 98-oktan bör gå sämre och eventuellt knacka om den körs på 95-oktan. Antagligen så har tillverkaren lagt in en säkerhetsmarginal ändå men det är nog inget att rekomendera.

I instruktions boken till bilen står det att den bör köras på 98 oktan men att det går att köra på 92.. men jag märker skillnad i både brännsleförbrukning och laddtryck när jag kör 98 istället för 95 och bilen är original..
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Paco skrev:
87 verkar för övrigt vara ett väldigt lågt oktantal.
I USA kör de med AKI, inte RON, för att ange oktan. 87 AKI är ungefär 91 RON.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Cervantes skrev:
I instruktions boken till bilen står det att den bör köras på 98 oktan men att det går att köra på 92.. men jag märker skillnad i både brännsleförbrukning och laddtryck när jag kör 98 istället för 95 och bilen är original..

Det gör du för att 9-5:an är optimerad för 98 oktanig bensin. tankar du 95 så känner knacksensorn av det och drar ner laddtrycket och ställer tillbaka tändningen lite.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RedBaron skrev:
I USA kör de med AKI, inte RON, för att ange oktan. 87 AKI är ungefär 91 RON.

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

I USA kör de med (RON+MON)/2 på sina oktantal, dvs medelvärdet på AKI för RON och MON. Dvs både RON och MON är ett mått på Anti-Knock-Index mätt på två olika sätt. Resten (nästan) av världen kör med RON.

Regular i USA=87 M+R/2 = 91 RON
Premium i USA=91 M+R/2 = 95 RON
Super i USA=93 M+R/2 = 97 RON
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Cervantes skrev:
I instruktions boken till bilen står det att den bör köras på 98 oktan men att det går att köra på 92.. men jag märker skillnad i både brännsleförbrukning och laddtryck när jag kör 98 istället för 95 och bilen är original..
Läs lite mer så ser du att det är just för turbobilar skillnaden är uppenbar.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
andersbrink skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

I USA kör de med (RON+MON)/2 på sina oktantal, dvs medelvärdet på AKI för RON och MON. Dvs både RON och MON är ett mått på Anti-Knock-Index mätt på två olika sätt. Resten (nästan) av världen kör med RON.

Regular i USA=87 M+R/2 = 91 RON
Premium i USA=91 M+R/2 = 95 RON
Super i USA=93 M+R/2 = 97 RON
Det var ju det jag sade, fast med färre ord :tungan
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Paco skrev:
Det är väl inget problem med Etanol, MTBE och oxygenater??
Vad jag har förstått så höjer de oktantalet och motverkar ju då knackningar.
87 verkar för övrigt vara ett väldigt lågt oktantal.
/paco

Inlägget var inget stöd för något argument eller så. Bara lite allmän-chatt liksom.

Jovisst oktanen ökar och lambda (edit)ökar. Vad som är värt mest ur knackrisk-synpunkt, när och varför - har jag inte en susning om.
 
Last edited:

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Orka inte läsa allt i tråden men jag känner först & främst ordentlig skillnad på hojen mellan 95 & 98. Betydligt bättre vrid på lågvarv & går renare. Hann aldrig prova V-Powern dock. På bilen är det precis likadant. Alla moderna direktinsprutade motorer sug som turbo utvecklar mer effekt på 98 eller V-Power än 95. Tex VW & Audis FSI motorer kräver minst 98 för att ge max prestanda & när det gäller dom motorerna så blir bilen ordentligt mycke snålare att köra. Det är så stor skillnad på förbrukningen att det blir billigare att köra med 98 i tanken på dessa iallafall.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
pjohan skrev:
Bolagen säljer soppa till varandra allt efter tillfällig tillgång och efterfråga. Enda undantaget jag känner till är Shells 99oktaniga (som i gengälld är fånigt dyr).

Hmm, efterfrågan. Klart mackar måste sälja bensin, det är ju det som leder till deras "verkliga" affärer. De tjänar nämligen PeNgAr på det folk köper I affären och inte utanför den.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har svårt att tänka mig annat ang lagerstatus hos mackarna än att 98an och 95an har samma omsättning... dom lär ju fylla macken med så mycket 98 som går åt under "lagom tid" vilket säkert är mindre än 95an men tror inte soppan är äldre..
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Cervantes skrev:
Har svårt att tänka mig annat ang lagerstatus hos mackarna än att 98an och 95an har samma omsättning... dom lär ju fylla macken med så mycket 98 som går åt under "lagom tid" vilket säkert är mindre än 95an men tror inte soppan är äldre..

Tror du på allvar att mackägarna betalar för extra leveranser för att deras 98 oktankunder ska få "den bästa soppan"?

Det är nog mer intressant att optimera fraktkostnader.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
xyx skrev:
Tror du på allvar att mackägarna betalar för extra leveranser för att deras 98 oktankunder ska få "den bästa soppan"?

Det är nog mer intressant att optimera fraktkostnader.

Deras tankar med 98 är kanske mindre...
 

sandstream

Guest
smacker skrev:
Orka inte läsa allt i tråden men jag känner först & främst ordentlig skillnad på hojen mellan 95 & 98....
Ta dig tid och läsa hela tråden för den går helt emot dina erfarenheter.

En rookie-fråga: Vad är egentligen "knacket" och vad gör knacksensorn?
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
sandstream skrev:
En rookie-fråga: Vad är egentligen "knacket" och vad gör knacksensorn?


Desto högre oktan desto "svårare" blir det för bensinen att antända. dv.s du kan ställa fram tändningen och/eller höja kompet. så häller du i 95-oktanigt i en motor som är optimerad för 98 så kommer bensinen att antända för tidigt, själva förbränningen (och kraftutvecklingen) börjar innan kolven har hunnit förbi ÖD och det blir ett sjuhelvetes tryck och påfrestningar på kolv, vevstake, lager m.m. det tar inte lång tid att döda en motor på det viset..
 

skorpionen

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
gävle
Hoj
kawasaki
Varför inte 2 flugor i en smäll???

Konvertera till Etanol och höj kompen samt insprutningstrycket så får ni mer effekt,renare avgaser och bra mot miljön. Samt möjligheten att spara några kronor! :tummenupp :banana :yoparty
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
smacker skrev:
Orka inte läsa allt i tråden men jag känner först & främst ordentlig skillnad på hojen mellan 95 & 98. Betydligt bättre vrid på lågvarv & går renare. Hann aldrig prova V-Powern dock. På bilen är det precis likadant. Alla moderna direktinsprutade motorer sug som turbo utvecklar mer effekt på 98 eller V-Power än 95. Tex VW & Audis FSI motorer kräver minst 98 för att ge max prestanda & när det gäller dom motorerna så blir bilen ordentligt mycke snålare att köra. Det är så stor skillnad på förbrukningen att det blir billigare att köra med 98 i tanken på dessa iallafall.
Sorry, men det där går emot alla fysiska lagar ...
Placebon är däremot en underbar effekt :eek:) Kan få vem som helst att må bra :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top