Bensin / Shell V-power

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle vilja köra på avgas bara för luktens skull...
Sen så mår ju motorn bra av lite bly, det går ju inte att förneka.
Man kanske får köpa sig en blytacka och ett rivjärn
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
AVGAS 100LL är blåfärgad och har högre ångtryck och är lite mer lättflyktig än vanlig macksoppa, sk MOGAS. Det är för att en flygmotor på hög höjd och vid extremt låg luft- och bränsletemp ska kunna gå på tomgång samt kunna återstartas. AVGAS 91 motsvarar ung -98 oktan MOGAS.

LL står för LOW LEAD men är missvisande, det är mellan 0.5-0.7 gram bly per liter, detta ansågs tydligen low lead någon gång för mycket länge sedan. :hihi Med dagens syn borde LL står för Loads of Lead.

/J


Du verkar ha koll på det här med soppa...

Jag körde RR i USA på 80:talet, min meck var noga med att alltid tanka via en plåtdunk märkt 104 oktan, köpt dyrt på en flygplats. (körde 600,750 & 1100cc)

Specialsoppa.. sa han och visst, hojen gick saatan så bra, placebo effekt eller inte...

Nackdelen var vid tankningen, där bränlset förångades i stora mängder och gav en huvudvärk som inte var från denna värld. (innan vi började med abc-filter för munnen) Körde ofta på en bana som låg mitt i öknen, så förångningen kan ha berott på värmen..

Bara undrar om du vet vad det kan ha varit för bränsle?
Har sedan dess fortsatt få dom där dj**la huvudvärkarna 1-2ggr/år..
//
Benny
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du verkar ha koll på det här med soppa...

Jag körde RR i USA på 80:talet, min meck var noga med att alltid tanka via en plåtdunk märkt 104 oktan, köpt dyrt på en flygplats. (körde 600,750 & 1100cc)

Specialsoppa.. sa han och visst, hojen gick saatan så bra, placebo effekt eller inte...

Nackdelen var vid tankningen, där bränlset förångades i stora mängder och gav en huvudvärk som inte var från denna värld. (innan vi började med abc-filter för munnen) Körde ofta på en bana som låg mitt i öknen, så förångningen kan ha berott på värmen..

Bara undrar om du vet vad det kan ha varit för bränsle?
Har sedan dess fortsatt få dom där dj**la huvudvärkarna 1-2ggr/år..
//
Benny

Jag tror att det kan ha varit AVGAS 100 LL du körde på.
Som jag skrev tidigare så har AVGAS 100LL (och 91LL) sitt oktantal mätt enligt MON (motorprovningsmetoden). Medan bensinmacksbränslets oktantal är angivet i RON (Research Octan Number). Ett givet ottomotorbränsle får som du minns ett oktantal enligt MON som ligger 8-10 enheter under RON. Eftersom AVGAS 100 Ska ha minst 99.5 MON enligt normen så motsvarar det alltså ca 108-110 oktan RON om det skulle säljas på macken.

Utöver det jag sade innan så finns det även en tredje beteckning som kallas antiknackindex eller Pump Octane Number, PON vilket beräknas med
(RON + MON)/2. Så om vi nu sätter in värdena för AVGAS100LL så får vi (108+100)/2=104 PON

Jag mekar ju och kör flygbensinmotorer i en gammal torpedbåt som körs på 100LL. Jag kan bekräfta att man får en huvudvärk liknande "dynamitskalle" av flygbensin om man drar i sig för mycket av det. :hihi

/J
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top