GSX-R-Mikko
Vill mycket, Kan inget...
Min hoj går på bensin. Blyfri 95 innehåller 95% bensin och 5% etanol. Blyfri 98 innehåller 98% bensin. Alltså får jag mer bensin/liter.
Insprutningen regleras av mc:ns chip som känner av hur mycket bensin som måste sprutas in. Förmodligen mer med 95 och mindre med 98...
Enligt Shell så har V-power renande egenskaper. Vad för tillsatser som ingår som gör den egenskapen framgår dock inte på deras hemsida.
91 oktan kan man tanka på alla mackar i Tyskland, 92 oktan på alla mackar i Danmark. I Danmark har V-power 97 oktan och i Tyskland 100 oktan!
Så flygbränsle på sisådär 110 oktan innehåller 110% bensin då??
Sant dock att all 95 innehåller 5% etanol men är även skillnad mellan "sommar och vinter" 95! Vad skillnaden är vet jag inte riktigt dock!
På tal om bränslen så innehåller nu Diesel 5% rapsolja (det e därför den numera ser pissgul ut och luktar jävel)
Effektskillnaden där skulle då oxå påverkas iom att du bara har 95% Diesel?
V-power blossades upp väldigt mycket och tro fan det, varför skulle du annars tanka bensin för ca 80 öre mer/liter jämfört med 95?!
ferspeedboy skrev:Har man en motorstarkare tex R1a -07a så skule den trivas med V-power o de skule även visas i bänk med ca några hk, allt mellan 5-15hk , men tar du en yamaha fzr 1000 89a så skule inte ens bänken märka av skildnaden.
Motorstarkare motorer märker skildnaden, medans motorsvagare e onödigt o köra de på, bätre o tanka 95an då ju
Dom jämförde även bensinen på en subari, den fick 35hk mera i bänk med v-power.
Mellan 5-15 hk? Lägg ner!
Last edited: