Bensin / Shell V-power

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kan du skaffa den soppan för 7 kronor/litern kan du väl vara så gullig att ordna några kubik åt mig!
känner säkert nån med en gammal 3-kubiks tank nånstans som jag kan dumpa det i!
2800 liter vill jag ha, så det garanterat får plats i cisternen!

De skule du allt tycka om, o när man fixsat 1 så måste man ficksa 100 gubbar till efteråt ju bara för ta man skule ficksa 1.

Sen tankar jag inte varje dag där, utan väldigt sällan, kör ju inte så mycke en, bygget e ju som sakt inte klart en, väntar forfarande på mina motordelar, sen blir de åka av :D hehehhe
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
De skule du allt tycka om, o när man fixsat 1 så måste man ficksa 100 gubbar till efteråt ju bara för ta man skule ficksa 1.

Sen tankar jag inte varje dag där, utan väldigt sällan, kör ju inte så mycke en, bygget e ju som sakt inte klart en, väntar forfarande på mina motordelar, sen blir de åka av :D hehehhe



Tror inte dom klagar om man beställer såpass stora kvantiteter!
Hur många andra skulle köpa närmare 3 kubik?
Fixa 1 ja sen kommer andra! men man ska kunna pröjsa skiten oxå!
Kika med dom och se!
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Besserwisservarning!!!



Vill helst inte blanda mig i denna tråd, men detta skalla bara redas ut.

Flygsoppa = Flygfotosken

Njae helt fel faktiskt. Eller egentligen en tolkningsfråga:

Flygsoppa = Slang typ. Som att kalla bensin för bilsoppa även fast bilar kan gå på diesel...


Flygsoppa = Flygbensin = s.k. 100LL (e.g. Avgas 100LL) = Flygbränsle (för flyg med kolvmotorer)
Den flygbensinen som nästan uteslutande används idag är AVGAS 100LL. Lite enkelt förklarat, 100-oktanig bensin för flygmotorer (där driftsäkerheten kommer främst). Det skiljer sig ganska mkt från vanlig handelsbensin. 100LL är exempelvis INTE blyfri utan innehåller ungefär ett halvt gram bly per liter för att motverka knackning/spikning.

Flygfotogen = Jetbränsle = Jet A1/A/B = Flygbränsle (för alla typer av flyg med turbinbaserade motorer)
Jet A1 är den vanligaste flygfotogenen och är ett mellanting mellan fotogen och diesel men har en förhållandevis låg flampunkt (20-30 grader?). Det är också en massa tillsatser, som motverkar bla korrosion/beläggningar/sot i motordelar.

Är ganska säker på att personen som kört sin bil på "flygsoppa" kört på Avgas.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

...
Flygsoppa = Flygbensin = s.k. 100LL (e.g. Avgas 100LL) = Flygbränsle (för flyg med kolvmotorer)
Den flygbensinen som nästan uteslutande används idag är AVGAS 100LL. Lite enkelt förklarat, 100-oktanig bensin för flygmotorer (där driftsäkerheten kommer främst). Det skiljer sig ganska mkt från vanlig handelsbensin. 100LL är exempelvis INTE blyfri utan innehåller ungefär ett halvt gram bly per liter för att motverka knackning/spikning...
.

Korrekt. Men sedan så är det många som glömmer att AVGAS 100LL har sitt oktantal mätt enligt MON (motorprovningsmetoden) Medan bensinmacksbränslets oktantal är angivet i RON (Research Octan Number). Ett givet ottomotorbränsle får ett oktantal enligt MON som ligger 8-10 enheter under RON. Eftersom AVGAS 100 Ska ha minst 99.5 MON enligt normen så motsvarar det ca 108-110 oktan RON om det skulle säljas på macken.

Mvh
J
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Så länge man inte rör tändningen eller har en ecu som justerar tändning efter knacksensorer så blir de absolut ingen skillnad oavsett oktantal.

skall hojjen inte spika/knacka på 95 så är maxefekten på 95... såvida man inte höjjer tändningen.

En turbobil kör man ju rejssoppa i av den enkla anledningen att du kan plocka oftast ganska mycket effekt extra med högre tändning. Högre tändning ger störe spikbenägenhete och högre oktantal motverkar detta.

Kör på etanol istället och mappa hojjen på de. Så kommer ni få ett 102 oktaning bränsle som dessutom kyler betydligt bättre så avgastempen kan hållas nere. Dock drar den ca 30% mer:(
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Nu kan jag inte låta bli längre.. då jag tävlar med två styck R1 -07, så kan
jag berätta vad jag fick fram.

Bänkade med 95 (tror jag det var iallafall) och sen med V-power.
Fick ca 2 hk MER med V-power (kommer inte ihåg siffrorna exakt nu).
Satt Acra helsystem och powercommander på den. Dock gjorde vi ingen
skillnad på powercommander när vi bytade bränslet
, utan jag bara
bytade tank rakt över från min andra hoj....

Jag kör bara med V-power... 95 okt är för fattiga :)

Och jag kan heller inte hålla mig längre...

Du jämförde med andra ord 95 och VP med samma mapp i PC?
Vilken soppa var PC optimerad för?
VP? Då lär ju inte hojen vara optimal för 95 med den mappningen...

Optimera PC-mappen för 95 och sen optimerar du för VP. Sen kan du ge oss värdena och vi får se skilnaden. Kanske större skillnad eller mindre.

Jag bryr mig iaf inte om någon häst hit eller dit. Kan sänka varvtider på många andra sätt. tex lära mig köra mer optimalt först. Sen när jag börjar tävla mot andra likvärdiga så kanske man kan titta på utrusningen.
-men jag ska inte tävla:tummenupp -med mc.
Jämförelse:När jag kör telisar så har jag inte de värsta skidorna alla andra fanatiskt jagar och "måste" ha.
Jag lär mig köra fortare ändå.
Och det har ju gått bra hittills. Blev bäst ändå...

Och på gata finner jag absolut inget behov av mer hästar på vägen. De ska vara i hagen eller ute i naturen med småjäntorna.

Dal-Mausen
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Kunde inte heller låta bli att blanda mig i tråden. Kände jag kunde dela med mig av mina erfarenheter av 95 vs 98 (och VP). Dessutom har jag fört lite statistik över bränsleförbrukningen.

Min förra hoj, en -94 XL600 Transalp gick märkbart bättre på på 98 och VP än 95. Den gick mycket jämnare och det kändes som den fick lite bättre drag på högre varv. Skillnaden mellan 98 och VP var dock försummbar.
Nu räknade jag inte ut någon procentuell skillnad i förbrukningen men jag kunde konstatera att den drog så pass mycket mindre med 98 och VP än med 95 att det kunde skilja strax över 1kr/liter innan det blev mer ekonomiskt att köra 95 än någon av de högre oktantalen. Även här var skillnaden mellan 98 och VP försumbar.
Transalpen fick rulla på 98 (och nån gång i bland VP) eftersom den gick så pass mycket bättre samt att det faktisk blev billigare per mil att köra på dyrare soppa.

Min nuvarande hoj, en -87 VFR 750F kan jag inte ens med bästa vilja märka nån skillnad alls mellan de olika bensinsortern. Inte heller kan jag se nån skillnad på besninförbrukningen. De skillnader jag kan se i förbrukning är inte entydiga utan beror förmodligen mer på mitt körhumör vid den tankningen eller om jag varit på BKK Amsberg :) än på vilken soppa det är i tanken.
Så VFR'en får nöja sig med 95.

Det skilljer nog från hoj till hoj så det är bara att prova sig fram. Försök var objektiv i din bedömning av hur hojen går och för lite statistik över bensinförbrukningen så hittar du nog soppan för din hoj.

Ha det
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...och hur mycket kostar AVGAS 100LL och vad krävs för att få tillgång till det?

Jag har för mig att literpriset nu ligger ngnstans kring 6-7 :-/Litern. 2005 var det 5.50 litern
Det beror ju på hur mycket man köper. Om man som privatperson bara ska ha lite till sin dragbike är nog det lättaste att frottera sig lite med ngn sportflygare man känner. Det finns ju flera här på SH som sportflyger. AirBP levererar ogärna AVGAS till ngt annat än flygplatser/flygklubbar. Det finns några museimotortorpedbåtar som körs på AVGAS 100 men det är de enda icke flygande undantagen jag känner till.

AVGAS 100LL är blåfärgad och har högre ångtryck och är lite mer lättflyktig än vanlig macksoppa, sk MOGAS. Det är för att en flygmotor på hög höjd och vid extremt låg luft- och bränsletemp ska kunna gå på tomgång samt kunna återstartas. AVGAS 91 motsvarar ung -98 oktan MOGAS.

LL står för LOW LEAD men är missvisande, det är mellan 0.5-0.7 gram bly per liter, detta ansågs tydligen low lead någon gång för mycket länge sedan. :hihi Med dagens syn borde LL står för Loads of Lead.

/J
 

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
Jag har inte läst hela tråden men vill bara säga att jag tror på allt som är dyrt ha ha. Jag kör V-power och NOS oktanbooster. Blir skitdyrt och det känns tufft. Har dock inte haft bättre varvtider men det är säkert jättebra för hojen ändå :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag bryr mig iaf inte om någon häst hit eller dit. Kan sänka varvtider på många andra sätt. tex lära mig köra mer optimalt först. Sen när jag börjar tävla mot andra likvärdiga så kanske man kan titta på utrusningen.
När man, i likhet med Benny, kör 1.02 på Knutstorp så kör man hyfsat optimalt. Han tävlar redan med likvärdiga :)

@ Benny, 2 hk låter nästan som att det ligger inom felmarginalen. Upprepade ni experimentet genom att byta tank fram och tillbaka några gånger och fick samma resultat varje gång?
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Man får inte mer effekt. Högre oktan gör att soppan har svårare att tända....

Öhh.. :va Kan du förklara? Då oktantalet anger energimängden undrar jag varför inte effekten ökar och varför skulle det ha svårare att antändas?


Det möjliggör att man kan ha högre komp utan att den spikar...

Sant! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Öhh.. :va Kan du förklara? Då oktantalet anger energimängden undrar jag varför inte effekten ökar och varför skulle det ha svårare att antändas?

Oktantalet har, som som jag mfl sagt en massa ggr förut, inget med energiinnehållet att göra, oktantalet anger endast bränslets knacktålighet.

/J
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Oktantalet har, som som jag mfl sagt en massa ggr förut, inget med energiinnehållet att göra, oktantalet anger endast bränslets knacktålighet.

/J

Ja jag läste det lite senare i tråden, men är inte det lite "samma sak" fast i andra ord? Är oktanet, per definition, en skala av denna tålighet? Låter som att man definierar något, efter ett resultat av något annat.

Energiinnehållet är högre = lägre knackningsbenegenhet :D :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag läste det lite senare i tråden, men är inte det lite "samma sak" fast i andra ord? Är oktanet, per definition, en skala av denna tålighet? Låter som att man definierar något, efter ett resultat av något annat.

Energiinnehållet är högre = lägre knackningsbenegenhet :D :va

Nej det är inte alls samma sak. Energiinnehåll är samma som värmevärde vilket mäts i Joule. Värmevärde och densitet ger energiinnehåll per liter.

Knacktåligheten anger hur mycket komp och temp som en luft/bränsleblandning av det aktuella bränslet tål utan att detonera. Det mäts med två olika metoder.

Googla lite eller låna en grundläggande bok om bensinmotorer vetja!

/J
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.

LL står för LOW LEAD men är missvisande, det är mellan 0.5-0.7 gram bly per liter, detta ansågs tydligen low lead någon gång för mycket länge sedan. :hihi Med dagens syn borde LL står för Loads of Lead.

/J

100LL 0.5-0.7 gram / liter så mkt bör ju va intressant för vissa överladdade motorer .. :D
Vad väger en liter bensin exakt ?

Vilken färg har 91 AVGAS ? är det också "LL" ?
Är det inte lokdieseln som är röd ?
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
100LL 0.5-0.7 gram / liter så mkt bör ju va intressant för vissa överladdade motorer .. :D
Vad väger en liter bensin exakt ?

Vilken färg har 91 AVGAS ? är det också "LL" ?
Är det inte lokdieseln som är röd ?

AVGAS 91/96UL brukar vara färgad brun eller färglös.
UL är blyfri (Un-Leaded)
AVGAS 100LL är blå.
Skattebefriad diesel är den inte grön? I staterna är den röd dock.
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
AVGAS 91/96UL brukar vara färgad brun eller färglös.
UL är blyfri (Un-Leaded)
AVGAS 100LL är blå.
Skattebefriad diesel är den inte grön? I staterna är den röd dock.


ok.

Jörgen du verkar ha koll på flygsoppan.
Hur skiljer sig energiinnehållet mellan MOGAS 95 och AVGAS 100LL ?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ok.

Jörgen du verkar ha koll på flygsoppan.
Hur skiljer sig energiinnehållet mellan MOGAS 95 och AVGAS 100LL ?

Det är samma, det är ganska skitig krackbensin som bas. Den skitiga basbensinen ger komphöjande beläggningar i motorn i längden oavsett AVGAS 100 EL AVGAS 91/96 och dödar en katalysator direkt. Men det är mumm aom man liggare p spikgränsen, De räckte med att slå i en liter i min 16-literstank på Kawatrippeln innan de syrerika nattliga svartrejsen på Kistarakan på 80-talet!
Man måste ha ett gott minne minne och komma ihåg hur det var förr... :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=UAn8lu3C9IE
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top