- Gick med
- 16 Oct 2007
- Ort
- Gustavsberg
- Hoj
- Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om jag nu minns rätt så är det så att sprit har ett högre energiinnehåll vilket då skulle ge högre effekt. Dock är det stökiometriska förhållandet annorlunda vilket innebär att man måste ha fetare blandning. Se bara på etanoldrift, oftast högre effekt men också högre bränsleförbrukning.
Nej, sprit har mindre energiinnehåll men har högre oktan. Det betyder att motorn inte är lika knackbenägen.
Du kan då ha vassare tändning eller högre komp. Du fåren bättre verkningsgrad på motorn.
Kör du på enbart sprit så drar motorn mer bränsle pga av mindre energi i bränslet.
har du lite inblandning så kan du få bättre förbränning och lägre förbrukning. jag tror att brytpunkten ligger på ca 15% innan bränsleförbrukningen börjar öka