Bensinbrist och 98 oktanig.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om jag nu minns rätt så är det så att sprit har ett högre energiinnehåll vilket då skulle ge högre effekt. Dock är det stökiometriska förhållandet annorlunda vilket innebär att man måste ha fetare blandning. Se bara på etanoldrift, oftast högre effekt men också högre bränsleförbrukning.

Nej, sprit har mindre energiinnehåll men har högre oktan. Det betyder att motorn inte är lika knackbenägen.
Du kan då ha vassare tändning eller högre komp. Du fåren bättre verkningsgrad på motorn.

Kör du på enbart sprit så drar motorn mer bränsle pga av mindre energi i bränslet.

har du lite inblandning så kan du få bättre förbränning och lägre förbrukning. jag tror att brytpunkten ligger på ca 15% innan bränsleförbrukningen börjar öka

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Min Aprilia Falco går i alla fall definitivt bättre på 98 oktan. Mer kraft vid hård körning och jämnare gång vid lugn körning. Spikningar vid gaspådrag från låga varv är borta med 98.

Upplever precis samma på min Tuono. Mest avfärdat det som "placeboeffekt" men det ligger kanske ngt i det hela

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Min plastraket brukar dra runt 0,7 på Statoils 98-oktan. I söndags lyxade jag till det med Shell V-power.
När jag plötsligt efter drygt 20 mil på trippmätaren insåg att jag befann mig i Norrlands inland där mack-döden dragit fram började jag bli fundersam.

Men ingen bränslelampa tändes och när jag tillslut hittade en mack hade hojen dragit 0,53 :)

För kännedom, det finns något som heter produktlån mellan bensinbolagen, dvs man lånar produkt från varandras depåer. Dvs Statoil har Shells produkt (idag ST1) och viceversa. Gäller alla bolag.

Vad gäller 98 oktan har Statoil inget sådant, utan det är ST1 produkt.

Såvida detta inte har ändrat sig det senaste året.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Som en del redan skrivit här så tycker även jag att hojen går trevligare på 98 oktanig bensin jämfört med 95 oktanig.Däremot så har jag undvikit den där V-Power när den påstås innehålla en högre dos etanol.Har jag fel så underrätta mig gärna om detta om det inte redan är skrivet bland trådarna.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Som en del redan skrivit här så tycker även jag att hojen går trevligare på 98 oktanig bensin jämfört med 95 oktanig.Däremot så har jag undvikit den där V-Power när den påstås innehålla en högre dos etanol.Har jag fel så underrätta mig gärna om detta om det inte redan är skrivet bland trådarna.

http://www.shellstationer.se/documents/10180/43900b4f-3720-4556-ae62-3298e7c25513

Produktblad för V-power, innehåller max 5% etanol, tror inte att det längre finns någon 98 oktan som inte innehåller etanol tyvärr.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!