Bensinbrist och 98 oktanig.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har sett massa kolvar från spikande motorer där stora bitar av kolven spruckit från omkring ringlandet till ovansidan av kolven som ändå hålls på plats av övre kolvringen, kan vara en lös bit i kolven på ca 5cm av omkretsen, 8-12mm hög och kanske 4mm i godstjocklek.

Trodde i min enfald att dessa skador kom av att kolven vickade då det inte blivit några skador i loppen.

Kolven är generellt mycket mjukare än blocket. Vickar en kolv såpass så den spricker är det tveksamt om den motorn ens startar då kolvspelet är enormt. Normalt kolvspel på en 95mm kolv är 0,05mm. Inte mycket vickande..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du kommer märka när/om E10 lanseras, det kommer bli ett jädra liv :)

Hur ser det ut på de marknader där e10 introducerades idag. Att det blev stora protester kort efteråt är allmänt känt. Kollade upp min 911 och Porsche rekommenderar inte 10% etanol i bränslet. Oroar mig inte så mycket. Den dagen den sorgen. Det finns ju tillsatser för bilar som inte går att köra på blyfritt. Det lär väl komma lösningar för de som kör ett äldre bestånd.

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Kolven är generellt mycket mjukare än blocket. Vickar en kolv såpass så den spricker är det tveksamt om den motorn ens startar då kolvspelet är enormt. Normalt kolvspel på en 95mm kolv är 0,05mm. Inte mycket vickande..

Det är jag medveten om, men tänkte att när spikningen sker och om kolven vickar (om så bara någon hundradels grad), vad på kolven tar emot cylinderväggen med mest kraft då? I min hjärna är det den delen av kolven som befinner sig längst bort från kolvbultens centrum.

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Fast det är väl ingen exakt vetenskap hurvida 98 innehåller etanol eller ej = beroende på åf/leverantör. Kanske inte fullt 5% dock.

Visst 5% etanol är säkert hanterbart för den stora mängden. Samtidigt divideras det om att alt. för e10 ska finnas kvar p.g.a. att en så stor del av vagnparken inte klarar 10%.

10% är inte så mkt. det heller...

Jag rotade i det där förut, det visar sig att man helt sonika kan gå in på de olika bensinmärkenas hemsidor och klicka på datablad för de olika bränslena de säljer. Vissa blandar i t.ex Shell medans andra inte gör det. Bara att läsa på databladen så står det.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag rotade i det där förut, det visar sig att man helt sonika kan gå in på de olika bensinmärkenas hemsidor och klicka på datablad för de olika bränslena de säljer. Vissa blandar i t.ex Shell medans andra inte gör det. Bara att läsa på databladen så står det.

Ja, Shell verkar sticka ut lite genom att uttryckligen skriva att de blandar 5% etanol i deras 98 oktan (v-power), medan alla andra märken skriver att deras 98-bensin kan innehålla upp till 5% etanol, så vad jag vet finns det inte något större märke i Sverige som garanterat inte har etanol i bensinen. Den variation som kan förekomma beror nog mer på tillgång och vilken leverantör som används m.m., men detta är inget man som konsument får reda på.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Fattar inte TS problem. Visst att han gärna vill tanka 98, men varför detta panikartade letandet. Vilken modern motor som helst funkar på 95. Annars skulle tillverkaren få galet mycket stämningar på sig...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Var kanske inte TS största oro att hojen skulle göra en Ducati för några liter 95 utan snarare att han upptäckte bristen av 98 på obemannade depåer.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Hur ser det ut på de marknader där e10 introducerades idag. Att det blev stora protester kort efteråt är allmänt känt. Kollade upp min 911 och Porsche rekommenderar inte 10% etanol i bränslet. Oroar mig inte så mycket. Den dagen den sorgen. Det finns ju tillsatser för bilar som inte går att köra på blyfritt. Det lär väl komma lösningar för de som kör ett äldre bestånd.

Det brukar bli ett stort ramaskri mot alla förändringar, även om gemene man har svårt att förstå skillnaden. Vad har du för porsche? :tummenupp

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Det är sak jag aldrig har förstått, det är det här med t. ex Shells V-power. Varför? För att du skall få ut 2 hästkrafter till? Tanka 98 istället för 95 för att få ut mer effekt? Är det så jävla viktigt så kan man ju köpa rätt fordon från början med lite för mycket hästkrafter så är liksom problemet löst för all framtid.

Nu snackar jag alltså om fordon som är optimerade för 95 oktan.

Smagatusk

Guest
Min plastraket brukar dra runt 0,7 på Statoils 98-oktan. I söndags lyxade jag till det med Shell V-power.
När jag plötsligt efter drygt 20 mil på trippmätaren insåg att jag befann mig i Norrlands inland där mack-döden dragit fram började jag bli fundersam.

Men ingen bränslelampa tändes och när jag tillslut hittade en mack hade hojen dragit 0,53 :)

Men du vet att det var andra faktorer som orsakade den skillnaden än bränslevalet, va?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är 5% etanol i dagens 95 oktan mycket?

Nu kanske matten blir fel men jag gör ett försök, på 1L 95 oktanig bensin utgör etanol 50ml, och eftersom etanol har ca 30% lägre energiinnehåll så "förlorar" du 15ml bränsle, 1,5%. Å andra sidan har det etanolen ett högre oktantal och bättre kyleffekt i cylinderrummet än bensin.

Lanseringen av E10 har skjutits upp i Sverige med tanke på att många övergick till 98 oktanig bensin när den introducerades i finland och tyskland.

http://www.teknikensvarld.se/2011/02/16/12070/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig/

Efter att politikerna skapat lagrum för E10 i Sverige (ca 2 år sedan) har det ännu inte realiserats i praktiken pga att oljebolagen inte är inkomstkompenserade för ökad låginblandning till 10%.
Svenska politiker gillar att vara bäst i klassen i Bryssel. Men inte att betala för det.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
pga att oljebolagen inte är inkomstkompenserade för ökad låginblandning till 10%.

Äh, bara elbilarna smäller högt snart så ska vi nog få se på rockad :tummenupp

På måndag ska jag provköra 302hk/430Nm elmotor:

2012_Tesla_Model_S_Performance_318165.png

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan nog få en kolvmotor som tillbehör vid sidan om, allt är en kostnadsfråga ;)

Det vore ju onekligen bra om de trendängsliga som blott vill ha ett motorredskap (sporthoj, sportbil, vattenskoter etc) erbjuds elrunk. Så kan vi som en gång uppfann kolvmotorn, få åtnjuta denna i en ånyo exklusiv skara. Massmotorismen har förstört rätt mycket för de kolvmotorintresserade.

Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag kör alltid på 95 oktan, har väldigt svårt att förstå varför originalmotorer skulle få något annat (utom möjligen BMW S1000RR).
Lite som att sätta ett lastbilsbatteri i en Toyota Aygo: säkert bra men ger inget.

Jag kör zx10r 2011 och den är anpassad för 95.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!