Bensinkrig!!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
höjer de bensinpriset = höjs transportkostnaderna = dyrare mat, dyrare bilar, dyrare kläder, dyrare vitvaruprylar etc.
Vilket gör att våra löner måste höjas för att vi ska ha råd att konsumera o hålla samhället igång => INFLATION!!

INGET av detta är någon nyhet! Inte de senaste 25åren iaf.
Pös-Persson yrade om "ett grönare Sverige" - hans insats blev att han kom överens med miljömupparna (dom där som vill stänga-stoppa-lägga ner allt och samtidigt ge alla lön utan att motsvarande arbetsprestation) om att man skulle höja bränsleskatterna ett visst belopp varje år.
OERHÖRT KONSTRUKTIVT! :huvet För att inte tala om den fantastiska framsyntheten...Läs: Vi politiker vill ha ALLA dina pengar, vi kan nämligen förvalta dem bättre än du och sen får vi på köpet makten över ditt liv. Precis som vi vill ha det
Vi har duktiga tekniker i Svedala, hade politikerna kunnat inse möjligheterna med att utveckla alternativ energi etc hade problemen inte funnits i samma grad idag. Hade man verkligen VELAT ha alternativ hade man för länge sen ordnat nåt bättre än en "miljörabatt" på 5-7% på bilar.
Även etanol är ju en återvändsgränd.
Orsaken till höjningen är är inte bara oljebolagen girighet utan att när andra än vi vill ha samma standard som oss och börjar konsumera - då stiger priserna, mycket.

1959 kostade Eo 1 8 ÖRE/liter...idag runt 150ggr dyrare..

Ni får tycka hur som helst om bensinpriset men fossilbränsle är en återvändsgränd, det finns mera olja men den är svårare att ta upp än tidigare.
 

preemer

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Kusten....
Hoj
ZX10rr-06, svart
nu är jag inte så insatt i va exakt de där 13 kronorna per liter går till, men jag tycker det låter lite som ett perfekt läge för att någon startar en egen mack med lägre pris än konkurenterna = mer försäljning = stor omsättning = fin vinst + nöjda kunder

är inte detta möjligt? eller är jag ute o cyklar?

Hej
Tack för ditt mejl.
Visst är det så att bensin- och dieselpriset stigit kraftigt den senaste tiden på grund av
stigande råolje- och produktpriser. Orsaken är en stark efterfrågan i världen på främst
diesel vilket pressar priserna uppåt även i Sverige. Bland annat ökar efterfrågan starkt i
Kina och Indien. Dock är fortfarande priset för en liter bensin under 5 kronor om man tar
bort skatten (som är ca 62 % av bensinpriset, se bensinprisbeskrivning
http://www.preem.se/templates/page____9331.aspx ).
Hur höga priserna blir i framtiden kan nog ingen säga med säkerhet utan det får ses som
spekulationer i de flesta fallen. Staten beräknas dock ta in ca 70 miljarder kronor varje år
via drivmedelsskatterna vilket motsvarar ca 7,25 kr per liter i snitt.
Tack vare att dollarkursen är svag gentemot svenska kronan har bensin- och
dieselpriserna inte stigit ännu mer, se utvecklingen på råoljepriserna http://www.spi.se/ .
Man bör dock vara medveten om, trots de höga bränslepriserna, att stationsförsäljningen
har mycket dålig lönsamhetsutveckling. Den så kallade bruttomarginalen har, genom
hård konkurrens på marknaden, sjunkit väsentligt de senare åren trots att
drivmedelpriserna stigit. Nivåerna har pendlat mellan 0,70-0,85 kr per liter i
bruttomarginal (från vilken löner, investeringar, underhåll etc sedan skall räknas av). Se
utvecklingen av bruttomarginal http://www.spi.se/statistik.asp?art=90 . Den låga
bruttomarginalen medverkar till att stationer med mindre volymer måste läggas ner då
dessa inte går att driva med rimlig lönsamhet.
Det är riktigt att oljebolagen tjänar pengar, men det är framförallt bolag som har egna
oljekällor som tjänar de riktigt stora pengarna. Preem har inga egna oljekällor men väl
raffinaderier som efter stora investeringar nu ger goda ekonomiska resultat som delvis
skall täcka framtida investeringar. Raffinering är dock en helt annan marknad än
stationsverksamhet varför respektive affärsområde måste kunna stå på sina egna ben.
Det är viktigt för stationerna att försöka nå en långsiktig lönsamhet som också tryggar
de lokala arbetstillfällena för stationspersonalen. Som du säkert noterat har snabbmat
och livsmedel fått allt större plats i stationernas butiker då förtjänsten oftast är mer på
en dosa snus och lite godis än en tank bensin.
Det är också smickrande att Preem i vissa fall anges som marknadsledande på
bensinstationsmarknaden, trots att Preem endast har ca 10 % av marknadsandelen via
stationsförsäljning.
Avslutningsvis håller jag än en gång med om att priserna på drivmedel är höga och
kostsamma för plånboken, så också för oss som arbetar inom Petroleumbranschen. Dock
är inte fler priskrig en lösning då det förmodligen leder till en snabbare avveckling av
små bensinstationer och i områden där det finns en kraftig överetablering av stationer.
Då energi och drivmedel knappast blir billigare i framtiden är nog nyckeln till minskade,
eller åtminstone stagnerande kostnader för inköp av drivmedel, att öka
energieffektiviteten och minska bränsleförbrukningen, typ dieselbilar med små effektiva
motorer. Även om dieselpriset för närvarande har varit upp emot en krona dyrare än
bensin så har många dieselbilar ändå en förbrukning som är ett par deciliter lägre per mil
än motsvarande bensinbil.
Hoppas ovanstående ger dig en bredare bild av hur bränsleprissättningen sker, vem som
tjänar pengarna, konkurrensen på marknaden samt villkoren för de lokala stationerna.
Thomas Ögren
Presschef Preem
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top