nu är jag inte så insatt i va exakt de där 13 kronorna per liter går till, men jag tycker det låter lite som ett perfekt läge för att någon startar en egen mack med lägre pris än konkurenterna = mer försäljning = stor omsättning = fin vinst + nöjda kunder
är inte detta möjligt? eller är jag ute o cyklar?
Hej
Tack för ditt mejl.
Visst är det så att bensin- och dieselpriset stigit kraftigt den senaste tiden på grund av
stigande råolje- och produktpriser. Orsaken är en stark efterfrågan i världen på främst
diesel vilket pressar priserna uppåt även i Sverige. Bland annat ökar efterfrågan starkt i
Kina och Indien. Dock är fortfarande priset för en liter bensin under 5 kronor om man tar
bort skatten (som är ca 62 % av bensinpriset, se bensinprisbeskrivning
http://www.preem.se/templates/page____9331.aspx ).
Hur höga priserna blir i framtiden kan nog ingen säga med säkerhet utan det får ses som
spekulationer i de flesta fallen. Staten beräknas dock ta in ca 70 miljarder kronor varje år
via drivmedelsskatterna vilket motsvarar ca 7,25 kr per liter i snitt.
Tack vare att dollarkursen är svag gentemot svenska kronan har bensin- och
dieselpriserna inte stigit ännu mer, se utvecklingen på råoljepriserna
http://www.spi.se/ .
Man bör dock vara medveten om, trots de höga bränslepriserna, att stationsförsäljningen
har mycket dålig lönsamhetsutveckling. Den så kallade bruttomarginalen har, genom
hård konkurrens på marknaden, sjunkit väsentligt de senare åren trots att
drivmedelpriserna stigit. Nivåerna har pendlat mellan 0,70-0,85 kr per liter i
bruttomarginal (från vilken löner, investeringar, underhåll etc sedan skall räknas av). Se
utvecklingen av bruttomarginal
http://www.spi.se/statistik.asp?art=90 . Den låga
bruttomarginalen medverkar till att stationer med mindre volymer måste läggas ner då
dessa inte går att driva med rimlig lönsamhet.
Det är riktigt att oljebolagen tjänar pengar, men det är framförallt bolag som har egna
oljekällor som tjänar de riktigt stora pengarna. Preem har inga egna oljekällor men väl
raffinaderier som efter stora investeringar nu ger goda ekonomiska resultat som delvis
skall täcka framtida investeringar. Raffinering är dock en helt annan marknad än
stationsverksamhet varför respektive affärsområde måste kunna stå på sina egna ben.
Det är viktigt för stationerna att försöka nå en långsiktig lönsamhet som också tryggar
de lokala arbetstillfällena för stationspersonalen. Som du säkert noterat har snabbmat
och livsmedel fått allt större plats i stationernas butiker då förtjänsten oftast är mer på
en dosa snus och lite godis än en tank bensin.
Det är också smickrande att Preem i vissa fall anges som marknadsledande på
bensinstationsmarknaden, trots att Preem endast har ca 10 % av marknadsandelen via
stationsförsäljning.
Avslutningsvis håller jag än en gång med om att priserna på drivmedel är höga och
kostsamma för plånboken, så också för oss som arbetar inom Petroleumbranschen. Dock
är inte fler priskrig en lösning då det förmodligen leder till en snabbare avveckling av
små bensinstationer och i områden där det finns en kraftig överetablering av stationer.
Då energi och drivmedel knappast blir billigare i framtiden är nog nyckeln till minskade,
eller åtminstone stagnerande kostnader för inköp av drivmedel, att öka
energieffektiviteten och minska bränsleförbrukningen, typ dieselbilar med små effektiva
motorer. Även om dieselpriset för närvarande har varit upp emot en krona dyrare än
bensin så har många dieselbilar ändå en förbrukning som är ett par deciliter lägre per mil
än motsvarande bensinbil.
Hoppas ovanstående ger dig en bredare bild av hur bränsleprissättningen sker, vem som
tjänar pengarna, konkurrensen på marknaden samt villkoren för de lokala stationerna.
Thomas Ögren
Presschef Preem