Dieseln låg på 14:79 igår, garanterat över 15 kr innan semestern, kanske bensinen också. Jag gissar att dieseln närmar sig eller passerar 20 kr vid årsskiftet. Skall du flytta till billigare bensin på sikt behöver du nog flytta till något oljeproducerande land, kanske Norge men mer sannolikt mellanöstern eller USA. Bensinpriset suger absolut, men att flytta permanent till mellanöstern eller USA... njae, riktigt så mycket suger det inte än.Jag kommer flytta härifrån när priset hamnar på den nivån.
Dieseln låg på 14:79 igår, garanterat över 15 kr innan semestern, kanske bensinen också. Jag gissar att dieseln närmar sig eller passerar 20 kr vid årsskiftet. Skall du flytta till billigare bensin på sikt behöver du nog flytta till något oljeproducerande land, kanske Norge men mer sannolikt mellanöstern eller USA. Bensinpriset suger absolut, men att flytta permanent till mellanöstern eller USA... njae, riktigt så mycket suger det inte än.
"Staten" har inte bestämt något bensinpris.
Dom anger bara PROCENTSATSER för skatter.
Vad som lätt glöms bort är att vårt land är stort, och på många håll finns inget fungerande alternativ i form av kollektivtrafik. Drivmedelsförbrukningen i exempelvis vårt hushåll är till ca 97% "nyttokörning" till arbete, skolor, inköp etc. Nöjeskörningen är uteslutande med hoj, och än så länge är den förbrukningen marginell och uthärdlig både ur hushållsperspektiv och i det större miljöperspektivet.Numera är det nästan uteslutande nöjeskörning för min del och jag kan sköta nästan allt annat med allmänna komunikationsmedel. Säkrare, miljövänligare och i vissa fall mer ekonomiskt.
Vad som lätt glöms bort är att vårt land är stort, och på många håll finns inget fungerande alternativ i form av kollektivtrafik. Drivmedelsförbrukningen i exempelvis vårt hushåll är till ca 97% "nyttokörning" till arbete, skolor, inköp etc. Nöjeskörningen är uteslutande med hoj, och än så länge är den förbrukningen marginell och uthärdlig både ur hushållsperspektiv och i det större miljöperspektivet.
Skall du flytta till billigare bensin på sikt behöver du nog flytta till något oljeproducerande land, kanske Norge men mer sannolikt mellanöstern eller USA.
Skall du flytta till billigare bensin på sikt behöver du nog flytta till något oljeproducerande land, kanske Norge men mer sannolikt mellanöstern eller USA.
Man kan väl bara gissa att amerikanarna köper iraq's reserver för skampriser och säljer dyrt just nu. Så amerikat kanske man ska flytta till då.
Finns det någon anledning att inte flytta dit?
Många, även om det finns saker som talar för också. Men jag säger som jag brukar säga - att om man har fått tillfälle att se sig om en smula i världen och titta på vardagslivet i andra länder än vårt eget så blir det tydligt att vi inte har det så j-a illa här hemma trots allt. Ja, bortsett från bensinpriset då, fast det delar vi ju med åtminstone resten av Europa.Finns det någon anledning att inte flytta dit?
De oljeproducerande länderna säljer inte råoljan billigare för att vi tankar på Q-star, Jet eller Benkes Pump istället för Statoil och Preem. Inte heller lär exempelvis den lokala Statoilmacken kapa sina marginaler för att de blir utan kunder, mer sannolikt slår de igen istället. Det hände för några veckor sedan just här hemma eftersom de inte hade tillräcklig lönsamhet på drivmedelsförsäljningen för att driva en bemannad station trots de höga priserna.Men hur tankar ni nu efter info om att tanka på andra stationer är dom stora. Gör ni det, Eller skiter ni i vart ni tankar.
Q-star ägs väll inte av något stort bolag eller, För där har jag börjat att tanka istället.
Nej, definitivt inte. Förutsatt att du inte betänkar hur korkade amerikaner är.
Betänkar?
Många, även om det finns saker som talar för också. Men jag säger som jag brukar säga - att om man har fått tillfälle att se sig om en smula i världen och titta på vardagslivet i andra länder än vårt eget så blir det tydligt att vi inte har det så j-a illa här hemma trots allt. Ja, bortsett från bensinpriset då, fast det delar vi ju med åtminstone resten av Europa.
Då har du rest och bott med skygglappar. För min del har jag sett tillräckligt många länder och platser för att helt enkelt inte hålla med dig.Jag har rest och bott utomlands i flera år. Sverige suger kamelpiss.
Bara hoppas de funkar..
De oljeproducerande länderna säljer inte råoljan billigare för att vi tankar på Q-star, Jet eller Benkes Pump istället för Statoil och Preem. Inte heller lär exempelvis den lokala Statoilmacken kapa sina marginaler för att de blir utan kunder, mer sannolikt slår de igen istället. Det hände för några veckor sedan just här hemma eftersom de inte hade tillräcklig lönsamhet på drivmedelsförsäljningen för att driva en bemannad station trots de höga priserna.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|