Bensinkrig!!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag kommer flytta härifrån när priset hamnar på den nivån.
Dieseln låg på 14:79 igår, garanterat över 15 kr innan semestern, kanske bensinen också. Jag gissar att dieseln närmar sig eller passerar 20 kr vid årsskiftet. Skall du flytta till billigare bensin på sikt behöver du nog flytta till något oljeproducerande land, kanske Norge men mer sannolikt mellanöstern eller USA. Bensinpriset suger absolut, men att flytta permanent till mellanöstern eller USA... njae, riktigt så mycket suger det inte än. :tungan
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 690 SMC R
Dieseln låg på 14:79 igår, garanterat över 15 kr innan semestern, kanske bensinen också. Jag gissar att dieseln närmar sig eller passerar 20 kr vid årsskiftet. Skall du flytta till billigare bensin på sikt behöver du nog flytta till något oljeproducerande land, kanske Norge men mer sannolikt mellanöstern eller USA. Bensinpriset suger absolut, men att flytta permanent till mellanöstern eller USA... njae, riktigt så mycket suger det inte än. :tungan

Det är mest lockande att flytta till Norge. Fast alla pratar så fult där, men man vänjer väl sig. :rolleyes:
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
"Staten" har inte bestämt något bensinpris.
Dom anger bara PROCENTSATSER för skatter.


Du menar att staten inte skulle välkomna ökade intäkter? Med gällande skatter är det ju ren vinst att oljebolagen trissar sina priser och att lämna tillbaka en inkomst man, (staten menas), vant sig vid har väl aldrig varit aktuellt. Nuvarande regim är lika duktiga på namnbyte på såväl intäkter och påstådda kostnader som den förra... (egen uppfattning).

Visst skall det kosta och enligt vad jag sett är inte längre Sverige något unikum vad priserna beträffar. Tycker bara att vinsterna skall användas i miljöbefrämjande åtgärder samt trafiksäkerhetsarbete. Numera är det nästan uteslutande nöjeskörning för min del och jag kan sköta nästan allt annat med allmänna komunikationsmedel. Säkrare, miljövänligare och i vissa fall mer ekonomiskt.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Verkar som om vissa missat lagen om utbud och efterfrågan. Vi har haft ökad efterfrågan på olja samtidigt som produktionen inte ökar i samma takt = priset går upp.

Sedan gör våra skatter en hel del också men oljepriset kan vi inte påverka något.

Bensinkedjorna tjänar i princip ingenting på det ökade priset, det är staterna via skatter och oljebolagen. Preem och Shells bensinstationer har varit/är till salu för att de inte är nog lönsamma.

I konsekvensens namn kan man passa på att bojkotta ICA, Hemköp & Coop för att matpriserna också gått upp pga höjda världsmarknadspriser.

Sen är det en helt annan sak att det är surt med höga bensinpriser men köp lite oljeaktier så får man lite kompensation :)
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Numera är det nästan uteslutande nöjeskörning för min del och jag kan sköta nästan allt annat med allmänna komunikationsmedel. Säkrare, miljövänligare och i vissa fall mer ekonomiskt.
Vad som lätt glöms bort är att vårt land är stort, och på många håll finns inget fungerande alternativ i form av kollektivtrafik. Drivmedelsförbrukningen i exempelvis vårt hushåll är till ca 97% "nyttokörning" till arbete, skolor, inköp etc. Nöjeskörningen är uteslutande med hoj, och än så länge är den förbrukningen marginell och uthärdlig både ur hushållsperspektiv och i det större miljöperspektivet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad som lätt glöms bort är att vårt land är stort, och på många håll finns inget fungerande alternativ i form av kollektivtrafik. Drivmedelsförbrukningen i exempelvis vårt hushåll är till ca 97% "nyttokörning" till arbete, skolor, inköp etc. Nöjeskörningen är uteslutande med hoj, och än så länge är den förbrukningen marginell och uthärdlig både ur hushållsperspektiv och i det större miljöperspektivet.

Förklarar mig;

Vet mycket väl vad avsaknad av fungerande kollektivtrafik innebär och låg tidigare på ca 3000 privatmil om året av denna anledning, inga avdragsgilla. Då är motorcykelkörandet på drygt 1500 mil om året inte inräknat. Efter flytt till rikets tredje är det få resor som faktiskt fordrar bil, i stort sett bara om man skall transportera något stort eller väljer att storhandla, vilket jag hatar och endast gör i undantagsfall.

Fortfarande är det dock svårt att transportera 2 personer billigare än med bil vid "spontanresor", man kan ju inte planera alla resor 90 dagar innan. Slipper hämta/lämna barn, hon åker tåg och jag spar pengar, vi båda spar tid och hennes självständighet ökar, (winwin situation trots större avstånd).

Ingen fungerande kollektivtrafik i Falkenberg? Skeptisk.
Tycker heller inte synd om folk med höga bränslekostnader på grund av egna val som att bo avsides, ha törstig bil, bekvämlighet ifråga om cykel/moped, möjliga gångavstånd etc.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Skall du flytta till billigare bensin på sikt behöver du nog flytta till något oljeproducerande land, kanske Norge men mer sannolikt mellanöstern eller USA.

Man ska definitivt inte flytta till Norge om man vill ha billigare bensin, den är dyrare där än här hemma...
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Skall du flytta till billigare bensin på sikt behöver du nog flytta till något oljeproducerande land, kanske Norge men mer sannolikt mellanöstern eller USA.

Man kan väl bara gissa att amerikanarna köper iraq's reserver för skampriser och säljer dyrt just nu. Så amerikat kanske man ska flytta till då.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ähh.. Jag trodde vi skulle ha "bensinkrig", typ spruta bensin på varandra.. Protestlistor är väl inge kul!? :va
 

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
Men hur tankar ni nu efter info om att tanka på andra stationer är dom stora. Gör ni det, Eller skiter ni i vart ni tankar.
Q-star ägs väll inte av något stort bolag eller, För där har jag börjat att tanka istället.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Finns det någon anledning att inte flytta dit?
Många, även om det finns saker som talar för också. Men jag säger som jag brukar säga - att om man har fått tillfälle att se sig om en smula i världen och titta på vardagslivet i andra länder än vårt eget så blir det tydligt att vi inte har det så j-a illa här hemma trots allt. Ja, bortsett från bensinpriset då, fast det delar vi ju med åtminstone resten av Europa.:tungan
Men hur tankar ni nu efter info om att tanka på andra stationer är dom stora. Gör ni det, Eller skiter ni i vart ni tankar.
Q-star ägs väll inte av något stort bolag eller, För där har jag börjat att tanka istället.
De oljeproducerande länderna säljer inte råoljan billigare för att vi tankar på Q-star, Jet eller Benkes Pump istället för Statoil och Preem. Inte heller lär exempelvis den lokala Statoilmacken kapa sina marginaler för att de blir utan kunder, mer sannolikt slår de igen istället. Det hände för några veckor sedan just här hemma eftersom de inte hade tillräcklig lönsamhet på drivmedelsförsäljningen för att driva en bemannad station trots de höga priserna.
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Många, även om det finns saker som talar för också. Men jag säger som jag brukar säga - att om man har fått tillfälle att se sig om en smula i världen och titta på vardagslivet i andra länder än vårt eget så blir det tydligt att vi inte har det så j-a illa här hemma trots allt. Ja, bortsett från bensinpriset då, fast det delar vi ju med åtminstone resten av Europa.:tungan

Jag har rest och bott utomlands i flera år. Sverige suger kamelpiss.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Bara hoppas de funkar..

Dessvärre tror jag inte längre att det funkar!

Jag trodde det när jag fick ett mail med samma innehåll som i länken i första inlägget i den här tråden, MEN i det stod det att vi inte skulle tanka hos de två största oljebolagen PREEM och OK/Q8...

Så det tappar ju lite av effekten om inte alla får samma budskap liksom...

Kan ju till och med vara bensinbolagen själva som har startat dessa massmail...:mad:

De oljeproducerande länderna säljer inte råoljan billigare för att vi tankar på Q-star, Jet eller Benkes Pump istället för Statoil och Preem. Inte heller lär exempelvis den lokala Statoilmacken kapa sina marginaler för att de blir utan kunder, mer sannolikt slår de igen istället. Det hände för några veckor sedan just här hemma eftersom de inte hade tillräcklig lönsamhet på drivmedelsförsäljningen för att driva en bemannad station trots de höga priserna.

Precis!
Vad många heller inte vet att många mackar är så kallade franschaise (stavning). Vilket innebär att de är egna företagare men får använda en större firmas (Statoil/Preem osv.) namn.

Så de skulle nog få klappa igen direkt om ALLA slutade att handla, men inte på grund av bensinen, utan primärt på förlusten på dagligvaruhandeln.
 
Last edited:

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati
höjer de bensinpriset = höjs transportkostnaderna = dyrare mat, dyrare bilar, dyrare kläder, dyrare vitvaruprylar etc.
Vilket gör att våra löner måste höjas för att vi ska ha råd att konsumera o hålla samhället igång => INFLATION!!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top