beroende, sjukdom eller inte?

Ska beroende klassas som en sjukdom?

• Antal röstningar
    0

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Harley bygge
läste någonstans att forskare har kommit fram till att beroende är sjukdom.
jag som själv är beroende ser det som en sjukdom. hur ser ni andra på det?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
jag röstar NEJ av den anledningen att jag anser att det är frihet under ansvar som gäller, och man bestämmer själv över sitt liv.

Att tillåta sig själv syssla med något så att man riskerar att förlora familj, vänner, flick/pojkvänner, hela det sociala nätverket p.g.a. det är tecken på låg IQ och svaghet.

Visst kan omgivningen/andra människor själva en beroende person, men all form av hjälp är värdelös och inte värt 5 öre om den enskilda individen inte själv har styrka att ta sig från problemet.

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Det där diskuterade vi mycket på universitetet. :hihi Min bestämda uppfattning är att det INTE är en sjukdom. Detta kommer bli en lång tråd..

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
tillägg:

Man VÄLJER inte en sjukdom.
När man väljer och tillåter sig själv förkasta delar eller hela sitt liv p.g.a någon enskild sak så har man inte "fått en sjukdom", man har valt att förkasta sitt liv.

Dark_Messenger

Guest
tillägg:

När man väljer och tillåter sig själv förkasta delar eller hela sitt liv p.g.a någon enskild sak så har man inte "fått en sjukdom", man har valt att förkasta sitt liv.

Tycker det där är rätt kallt resonerat men jag antar att du inte jobbat så mycket med utsatta människor va?

I vilket fall är frågan intressant, tål att diskuteras.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
tillägg:

Amen to that!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ett beroende föds ur en dålig vana..

En förkylning kan födas ur en kall natt ute i T-shirt..

Jag köper inte ens själv liknelsen!

Ingen vaknar en dag och är drogberoende. Att testa nåt man vet är farligt och sedan kalla konsekvensen för sjukdom är ohållbart. Är benbrott till följd av skidåkning också en sjukdom då? Eller är det skidåkningen i sig som är sjukdomen???

MikkE

Guest
tillägg:

Men det kanske kan skapas/bli en sjukdom? (Filosofi...)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
tillägg:

Jag kan inte riktigt bestämma mig för nån åsikt just nu, men slänger ut en fråga jag kom att tänka på.

Om man skulle tvinga i någon nån drog under en viss tid så att denne bli beroende, är DET då en sjukdom? Har sättet man får beroendet på betydelse för om det är en sjukdom eller inte..?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om man skulle tvinga i någon nån drog under en viss tid så att denne bli beroende, är DET då en sjukdom? Har sättet man får beroendet på betydelse för om det är en sjukdom eller inte..?

Nej, det är ett övergrepp!

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Harley bygge
men vi säger att man har föräldrar som är narkomaner/alkoholister?
jag anser att det går i arv, fast den måste ju börja någonstans.
men att man har det i sig men sen så att sjukdommen utvecklas ju mer man brukar/missbrukar

Dark_Messenger

Guest
Jag kan inte riktigt bestämma mig för nån åsikt just nu, men slänger ut en fråga jag kom att tänka på.

Det är väl beroendet i sig vi diskuterar, dvs det har ingen betydelse om personen i fråga blev tvingad till något. Vi håller oss dessutom från det strikt medicinska, jmfr diabetiker osv. De är BEROENDE av insulin. Det är dock inget missbruk i den meningen.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
tillägg:

Tror du att man gör ett val? Det är nog många som sitter hemma i sin medelklass villa i sin medelklass förort och tänker "Man kanske skulle skita i allt det här och bli pundare och leva ett liv i missär istället"
Att du ens tänker så visar bara din egen okunskap.

Jag möter dagligen missbrukare i mitt arbete och har funderat en hel del kring detta. Jag är av den bestämda uppfattningen att beroende är en sjukdom.

Är diabetes typ 2 en sjukdom? Det är något som man "väljer" att få genom dålig kosthållning. Dock tar de flesta det för självklart att det är en sjukdom. Samma sak gäller många av de hjärtproblem vi har idag. Majoriteten av de som har ryggbesvär idag hade inte haft det om de hade gjort andra val, och prioriterat friskvård eller kanske haft ett jobb som inte innebar så mycket lyft. Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo det finns väldigt många "diagnoser" som man själv "skaffar"sig. Däremot är det enbart kring missbruk som frågan om det verkligen är en sjukdom disskuteras.
Hur kommer sig detta då? Är det kanske för att samhället i stort har en negativ bild av missbrukare. Ja om man frågar mig..

Jag anser därför att beroende är en sjukdom. Dock en sjukdom som man själv har utlöst precis som diabetes typ 2. Jag tycker det är ganska tydligt att det finns en missbrukarpersonlighet. En person som söker sinnesförändring, kickar. Jag gör det själv på min motorcykel. Dock är det en sinnesförändring som är relativt mycket sundare än alkohol eller narkotika..

Beroende är klassat som en sjukdom både av WHO och FN så vad jag anser är egentligen irrelevant.

Men återigen detta är enbart min åsikt...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
ja, klart man ska vara lite/är human och inser att människor gör misstag, men det förändrar inte att det fortfarande inte är en sjukdom.

(har några förslag på simpla metaforer, men skriver jag dom lär själva metaforerna istället innebörden bli nerhackade så jag låter nog bli, tills vidare iallafall.)

Har man en vettig självkänsla, normal IQ och är allmänt stark psykologiskt sett så undviker man att förkasta sitt liv.
(Sen har jag själv förkastat några år av mitt liv p.g.a. datorspel (mina betyg under högstadiet och gymnasiet är inte mycket att hurra för), men jag har sedan dess tagit mig i kragen och kämpat mig i rätt riktning (och insätt att ett roligt jobb och pengar gör mig lycklig och ger en mer val och frihet i livet, även om det är "omoraliskt" att gilla pengar...)

och jag är starkt övertygad om att INGEN eller INGET skulle kunna ha fått mig att nämnvärt förändra mina vardagliga rutiner/intressen under den perioden, det var jag själv som var tvungen att omvärdera livet och ta mig i kragen. (sen sure thing, värnplikten tog mig ganska hårt i kragen den också hehe).

Solid snake

Guest
Som sagt man väljer inte en sjukdom, ett beroende är så jävla självförvållat som det kan bli.

Om nån som är beroende kommer och beklagar sig och kallar det för sjukdom så har de iaf inte ett dugg medlidande från min sida.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Som sagt man väljer inte en sjukdom, ett beroende är så jävla självförvållat som det kan bli.

Om nån som är beroende kommer och beklagar sig och kallar det för sjukdom så har de iaf inte ett dugg medlidande från min sida.

Beroende är inte självförvållat i den mening som jag tolkar ditt inlägg.. Enligt forskarna så beror har personer med en viss gen större risk att bli beroende. Detta beroende aktiveras sedan vid intag av något rusningsmedel. Dessa människor kan alltså inte dricka alkohol på samma sätt som du och jag kan, och de vet inte om det innan..
Men forskarna har säkert fel......

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...