beroende, sjukdom eller inte?

Ska beroende klassas som en sjukdom?

• Antal röstningar
    0

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Tror du att man gör ett val? Det är nog många som sitter hemma i sin medelklass villa i sin medelklass förort och tänker "Man kanske skulle skita i allt det här och bli pundare och leva ett liv i missär istället"
Att du ens tänker så visar bara din egen okunskap.

Jag möter dagligen missbrukare i mitt arbete och har funderat en hel del kring detta. Jag är av den bestämda uppfattningen att beroende är en sjukdom.

Är diabetes typ 2 en sjukdom? Det är något som man "väljer" att få genom dålig kosthållning. Dock tar de flesta det för självklart att det är en sjukdom. Samma sak gäller många av de hjärtproblem vi har idag. Majoriteten av de som har ryggbesvär idag hade inte haft det om de hade gjort andra val, och prioriterat friskvård eller kanske haft ett jobb som inte innebar så mycket lyft. Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo det finns väldigt många "diagnoser" som man själv "skaffar"sig. Däremot är det enbart kring missbruk som frågan om det verkligen är en sjukdom disskuteras.
Hur kommer sig detta då? Är det kanske för att samhället i stort har en negativ bild av missbrukare. Ja om man frågar mig..

Jag anser därför att beroende är en sjukdom. Dock en sjukdom som man själv har utlöst precis som diabetes typ 2. Jag tycker det är ganska tydligt att det finns en missbrukarpersonlighet. En person som söker sinnesförändring, kickar. Jag gör det själv på min motorcykel. Dock är det en sinnesförändring som är relativt mycket sundare än alkohol eller narkotika..

Beroende är klassat som en sjukdom både av WHO och FN så vad jag anser är egentligen irrelevant.

Men återigen detta är enbart min åsikt...

Jag kan inte hålla med, ÄVEN om FN och WHO har klassat det som en sjukdom generellt. Ett beroende av droger, alkohol eller andra substanser som är skapat av att man en gång sköt upp det i armen, rökte en pipa eller svalde en tablett under tiden man var helt frisk kan jag inte klassa som sjukdom.

Scenario:

Person 1 missbrukar inte, lever ett gott liv utan sjukdomar. En dag träffar Person 1, på en fest, Person 2. Det minglas rejält och på småtimmarna är Pers1 och Pers2 ute och tar frisk luft.
Person 2 till Person 1 säjer: "Haru testat detta?"
Person 1 svarar: "Näää...vad är det?"
Person 2 säjer: "Din bästa tripp nånsin..."

Person 1 blir intresserad och efter visst betänkande "Äh, det kan inte vara farligt!" och snortar....
Sjukdom? Nä, Person 1 gjorde ett aktivt val! Var kommer smittan eller en mutering av kroppen eller ett sönderfall som säjer att detta var en sjukdom?

Att jämföra diabetes med ett drogmissbruk känns...lite irrelevant. Diabetes skapas av att en del i kroppen slutar att fungera av ditten och datten till anledning. För att överleva måste personen ta insulin för att återställa balansen igen i kroppen.
Där är inget som slutar att fungera i kroppen som gör att man måste snorta kokain. (Möjligen tankeverksamheten då)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Men forskarna har säkert fel......

naKcsKåtsMafFian på SH har alltid rätt även när de har fel. :fakta

Så stånga dig inte blodig med att försöka förklara för de som inte förstår.. SH består ju av ca 20% sverigedemokrater och en ännu större andel egocentrerade narcissister som lever i övertygelsen att ALLA har samma förutsättningar att bli lika lyckade som de själva är i deras egna ögon... Allt annat än framgång är bara svaghet hos värdelösa människor... SH är über-människornas högborg och där funkar inte den typen av förklaringsmodeller som du och de etablerade forskarna använder... beroende är följd av ett självförvållat, förkastligt leverne hos en svag och misslyckad person. PuNKgt!

...sen kan du och hela världens alla forskare säga vad ni vill för SH-egositerna har ändå rätt.

Dark_Messenger

Guest
Beroende är klassat som en sjukdom både av WHO och FN så vad jag anser är egentligen irrelevant.

Du kan knappast hävda att det är vedertaget bland forskare och medicinsk personal att det ÄR en sjukdom.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Där är inget som slutar att fungera i kroppen som gör att man måste snorta kokain. (Möjligen tankeverksamheten då)

Nädå.. våra "belöningssystem" är bara en skröna... Och eftersom de inte existerar kan de heller inte försättas ur balans. Serotonin är bara ett påhitt av en massa blockflöjtshumanister som inte vill erkänna att missbrukare är misslyckade, svaga och mindre värda människor.

Solid snake

Guest
Beroende är inte självförvållat i den mening som jag tolkar ditt inlägg.. Enligt forskarna så beror har personer med en viss gen större risk att bli beroende. Detta beroende aktiveras sedan vid intag av något rusningsmedel. Dessa människor kan alltså inte dricka alkohol på samma sätt som du och jag kan, och de vet inte om det innan..
Men forskarna har säkert fel......
Även om man är beroende så har man fortfarande ett val.

Du kan inte välja att vara frisk om du skulle lida av en sjukdom.

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
naKcsKåtsMafFian på SH har alltid rätt även när de har fel. :fakta

Så stånga dig inte blodig med att försöka förklara för de som inte förstår.. SH består ju av ca 20% sverigedemokrater och en ännu större andel egocentrerade narcissister som lever i övertygelsen att ALLA har samma förutsättningar att bli lika lyckade som de själva är i deras egna ögon... Allt annat än framgång är bara svaghet hos värdelösa människor... SH är über-människornas högborg och där funkar inte den typen av förklaringsmodeller som du och de etablerade forskarna använder... beroende är följd av ett självförvållat, förkastligt leverne hos en svag och misslyckad person. PuNKgt!

...sen kan du och hela världens alla forskare säga vad ni vill för SH-egositerna har ändå rätt.

Även om forskarna har klassat saker och ting så är väl det fortfarande rätt att ha en åsikt! Jag ANSER inte att det är en sjukdom, jag VET att det är klassat som....en.
Vilket gör att det finns cirka 45% mellanhandsmedlare på SH som varken tycker bu eller bä. punGt!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tror mer på det genetiska än att det är en sjukdom även om dessa två kan gå hand i hand ibland.
Jag är själv beroende men anser att det är självmant och jag kan avsluta mitt beroende när jag vill vilket jag har belägg för. Men är det då ett beroende? Frågar du mig så är det så.
Läste/hörde någonstans att ca 2 av hundra som testar heroin INTE blir beroende av det, sen om det är någon sanning i det kan jag inte styrka, men om så är fallet så är det rätt intressant.

Och att samma slutsats när det gäller alla beroenden anser jag vara fel då en del kan vara formade av massa andra intryck, så som tex känslotillstånd, grupptryck etc.

Hur som helst så kommer vi inte få något definitivt svar på det för det finns ingen här som kan säga exakt hur det ligger till och forskarna kommer tvista om det i många år framåt, garanterat.
Så tills vidare stoppar jag in en ny snus under läppen styrd av mitt beroende men dricker en grogg för att det är gott och ej beroendestyrt.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
ahh va fan, detta är ju Sporthoj.com god damn it - här kommer en metafor :p :D

tio personer på en vild fest får erbjudandet att ta lite droger, nio av dessa tackar nej, den tionde personen kan inte tygla sin nyfikenhet och tillåter med glädje diverse substanser att blandas i hans drink. *poff* killen är fast i ett beroende.
Är det synd om honom för att han inte kunde tänka på all den information och (skrämsel)propaganda vi blev inlärda i skolan om hur "knark är bajs"!? står han inte själv ansvarig för sina handlingar och dess konsekvenser?

tio personer går förbi en mc-affär, åtta inser att det finns risk för att det intresset skulle sabotera deras nuvarande livsstil, att deras ekonomi inte tillåter det samt ökar risken för att dö ordentligt. dom två som är kvar kan inte låta bli att provköra varsin R1'a och under de kommande 30 minuterna har dom roligare än vad dom någonsin haft i hela sitt liv. ena av dom inser riskerna och sina egna gränser (psyke, ekonomi m.m.) och införskaffar en glidare (stackarn hehe), den andra älskade adrenalinkicken och införskaffar en hayabusa.
Hayabusa-nissen havererar först sin ekonomi, får strul på jobbet p.g.a att han alltid kommer försent soliga sommardagar, tillslut kommer sparken från jobbet, flickvännen lackar ur och gör slut, hans psyke knäcks totalt och en 230 km/h krock med ett träd på bulten är ett faktum.

synd om någon av dom? javisst, varför inte? vi är alla människor och gör misstag.
offer för någon form av sjukdom? knappast.

*tänker efter*

hmm... t.o.m. innan jag har postat det här inlägget så börjar jag ångra mig att skriva ner några scenarion/metaforer, men va fan, låt dom vilda diskussionerna börja :D

Dark_Messenger

Guest
Vart i din quote hävdade jag det?

Det gjorde du inte. Men i ett annat inlägg skrev du det.

EDIT: Alla diskuterar olika sätt att börja med droger. Vad har det med ursprungsfrågan att göra? Vi ska ju diskutera om beroendet i sig ÄR en sjukdom inte hypoteser och förklaringar till varför människor kan UTVECKLA ett beroende.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
står han inte själv ansvarig för sina handlingar och dess konsekvenser?

Är inte lungcancer en sjukdom bara för den där puckade rökaren borde skylla sig själv?

Är inte diabetes typ 2 en sjukdom bara för att det var den där lönnfeta lilla latmasken som själv proppade munnen full med godis och snabbmat i tid och otid...

Är du inte sjuk när du drabbats av lunginflammation i samband med att du sprang ryunt stan naken, på fyllan, mitt i kallaste vintern?

...skuldfrågan har inget med diagnosen att göra....

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Det gjorde du inte. Men i ett annat inlägg skrev du det.

Jag kanske var otydlig.. Om min tanke inte gick fram ska jag förtydliga mig. Det finns ganska stora studier som visar på vad jag skrev i det inlägget. Sen att inte alla forskare har accepterat det ännu är en annan sak. Givetvis tycker inte alla personer som forskar om missbruk samma sak..

Är inte lungcancer en sjukdom bara för den där puckade rökaren borde skylla sig själv?

Är inte diabetes typ 2 en sjukdom bara för att det var den där lönnfeta lilla latmasken som själv proppade munnen full med godis och snabbmat i tid och otid...

Är du inte sjuk när du drabbats av lunginflammation i samband med att du sprang ryunt stan naken, på fyllan, mitt i kallaste vintern?

...skuldfrågan har inget med diagnosen att göra....

Amen...

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Alla de där orden...

Att diabetes Typ 2 skulle klassas som sjukdom kan jag inte alls ta för givet. Ser man sig omkring och ser till den del av de som fått "sjukdomen" inte av extrem överkänslighet, utan av 5 ggr McDonken / vecka, så vette fan om jag inte klassar det som konsekvens.

Likväl tycker jag mest att de som sabbat ryggen pga bristande träning, dumma lyft etc inte har annat än sig själva att skylla. Framförallt idag när 95% av alla arbetsgivare förespråkar att personalen ska se till att arbeta så att de INTE drar på sig massa skador.

Visst finns det personer som lättare fastnar i missbruk än andra, visst finns det dem med bakgrunder som gör att det är fullt förståeligt. Kan man för det kalla det sjukdom? I så fall ska vi även klassa mordbenägenhet som sjukdom. Någonting har ju drivit dem till. Ingen sitter ju där i sin förortsvilla och tänker: "Jag kanske skulle mörda nån idag och sitta inne ett par år"!

Vi gör alla våra dagliga val, mer eller mindre svåra!

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Nädå.. våra "belöningssystem" är bara en skröna... Och eftersom de inte existerar kan de heller inte försättas ur balans. Serotonin är bara ett påhitt av en massa blockflöjtshumanister som inte vill erkänna att missbrukare är misslyckade, svaga och mindre värda människor.

Nä, skrönor är dem inte. Serotonin är ju också en bra jämförelse. Du pratar om hormon som styr vår vakenhet i kroppen, ett hormon som produceras naturligt i våra kroppar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin

Att det är bekräftat att en viss gen styr benägenheten att bli lättare beroende OM MAN TAR SKITEN, det vet jag...men det är fortfarande ett aktivt val.

Behöver man medicinera mot en åkomma, rubbning för ngt då är det ju en annan sak.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
I så fall ska vi även klassa mordbenägenhet som sjukdom. Någonting har ju drivit dem till. Ingen sitter ju där i sin förortsvilla och tänker: "Jag kanske skulle mörda nån idag och sitta inne ett par år"!

....jag undrar vad det där med "rättpsykiatrisk vård" kan vara för något spännande... Det har med rätter att göra rätt på psyk och vård man kanske vårdar rätten med psykningar? Eller är det psyk som vårdar rätten? Elle rätten som psykar vården...
:rolleyes:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
jag röstar NEJ av den anledningen att jag anser att det är frihet under ansvar som gäller, och man bestämmer själv över sitt liv.

Att tillåta sig själv syssla med något så att man riskerar att förlora familj, vänner, flick/pojkvänner, hela det sociala nätverket p.g.a. det är tecken på låg IQ och svaghet.

Visst kan omgivningen/andra människor själva en beroende person, men all form av hjälp är värdelös och inte värt 5 öre om den enskilda individen inte själv har styrka att ta sig från problemet.
Jag anser att varje människa bär ansvar för sitt eget liv..

Men.. Det kan finnas mycket i bagaget hos individer som fastnar i ett beroende.. Händelser som är omöjliga att förstå för en utomstående.. Den där snubben från Gotland som förlorade hela sin familj i Khao Lak, skulle jag inte se som "svag/dum" om han valde att supa ned sig under en period..

Man ska nog inte vara för snabb att döma..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
....jag undrar vad det där med "rättpsykiatrisk vård" kan vara för något spännande... Det har med rätter att göra rätt på psyk och vård man kanske vårdar rätten med psykningar? Eller är det psyk som vårdar rätten? Elle rätten som psykar vården...
:rolleyes:

Det är skönt att nån tror på ett system så fullt ut att han tar det för sanning. Vad säger att sverige har rätt? Lagen? :huvet

Hål i huvet! Så mkt fel som vi har i det här landet, och så många lagar som ändras och justeras. Varför ändrar man något om det var rätt från början?

Vissa handlingar är för mig detsamma som att tacka nej till sina rättigheter, svårare än så är det inte.

Som att köra i 270 mellan vajerräcken och sen tycka att det är vägverkets fel att man dog!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag anser att varje människa bär ansvar för sitt eget liv..

..återigen.. Det är en annan diskussion. Denna diskussion rör frågan om beroenden kan vara sjukdom.

Den där "skuld-diskussionen" som huvuddelen av er ägnar er åt är en helt annan diskussion.
Starta en "skuld-tråd" där ni diskuterar just:
Ska GR få vård om han bränner av vägen under en av sina filminspelningar?
Skall rökaren få vård för sin självförvållade lungcancer?
Skall fettisen få diabetesvård då han själv valt att proppa fel föda konstant..?
Skall alkisen vårdas trots att det är hon som valt att svepa en BiB varje helg.

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
..återigen.. Det är en annan diskussion. Denna diskussion rör frågan om beroenden kan vara sjukdom.

Den där "skuld-diskussionen" som huvuddelen av er ägnar er åt är en helt annan diskussion.
Starta en "skuld-tråd" där ni diskuterar just:
Ska GR få vård om han bränner av vägen under en av sina filminspelningar?
Skall rökaren få vård för sin självförvållade lungcancer?
Skall fettisen få diabetesvård då han själv valt att proppa fel föda konstant..?
Skall alkisen vårdas trots att det är hon som valt att svepa en BiB varje helg.
Jaha, och vem bryr sig om vad du tycker?

Du är ju fan helt anal.. Sätt dig på en bratwurst, hjälper säkert..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln