Tror du att man gör ett val? Det är nog många som sitter hemma i sin medelklass villa i sin medelklass förort och tänker "Man kanske skulle skita i allt det här och bli pundare och leva ett liv i missär istället"
Att du ens tänker så visar bara din egen okunskap.
Jag möter dagligen missbrukare i mitt arbete och har funderat en hel del kring detta. Jag är av den bestämda uppfattningen att beroende är en sjukdom.
Är diabetes typ 2 en sjukdom? Det är något som man "väljer" att få genom dålig kosthållning. Dock tar de flesta det för självklart att det är en sjukdom. Samma sak gäller många av de hjärtproblem vi har idag. Majoriteten av de som har ryggbesvär idag hade inte haft det om de hade gjort andra val, och prioriterat friskvård eller kanske haft ett jobb som inte innebar så mycket lyft. Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo det finns väldigt många "diagnoser" som man själv "skaffar"sig. Däremot är det enbart kring missbruk som frågan om det verkligen är en sjukdom disskuteras.
Hur kommer sig detta då? Är det kanske för att samhället i stort har en negativ bild av missbrukare. Ja om man frågar mig..
Jag anser därför att beroende är en sjukdom. Dock en sjukdom som man själv har utlöst precis som diabetes typ 2. Jag tycker det är ganska tydligt att det finns en missbrukarpersonlighet. En person som söker sinnesförändring, kickar. Jag gör det själv på min motorcykel. Dock är det en sinnesförändring som är relativt mycket sundare än alkohol eller narkotika..
Beroende är klassat som en sjukdom både av WHO och FN så vad jag anser är egentligen irrelevant.
Men återigen detta är enbart min åsikt...
Jag kan inte hålla med, ÄVEN om FN och WHO har klassat det som en sjukdom generellt. Ett beroende av droger, alkohol eller andra substanser som är skapat av att man en gång sköt upp det i armen, rökte en pipa eller svalde en tablett under tiden man var helt frisk kan jag inte klassa som sjukdom.
Scenario:
Person 1 missbrukar inte, lever ett gott liv utan sjukdomar. En dag träffar Person 1, på en fest, Person 2. Det minglas rejält och på småtimmarna är Pers1 och Pers2 ute och tar frisk luft.
Person 2 till Person 1 säjer: "Haru testat detta?"
Person 1 svarar: "Näää...vad är det?"
Person 2 säjer: "Din bästa tripp nånsin..."
Person 1 blir intresserad och efter visst betänkande "Äh, det kan inte vara farligt!" och snortar....
Sjukdom? Nä, Person 1 gjorde ett aktivt val! Var kommer smittan eller en mutering av kroppen eller ett sönderfall som säjer att detta var en sjukdom?
Att jämföra diabetes med ett drogmissbruk känns...lite irrelevant. Diabetes skapas av att en del i kroppen slutar att fungera av ditten och datten till anledning. För att överleva måste personen ta insulin för att återställa balansen igen i kroppen.
Där är inget som slutar att fungera i kroppen som gör att man måste snorta kokain. (Möjligen tankeverksamheten då)