Besiktade min MC = underkänd !

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Hur mycket har någon byggt om hojen för att det ska vara mer än en halvtimmes pyssel att sätta dit ett par blinkers?

Tog max 20 minuter och 10 minuter och plocka bort. Så helt klart inget större problem att fixa om man vill
Det kan inte ta mycket längre än att åka till besiktningen att koppla i ett par miniblinkers när du ändå är vid hojen? :va

Även jag undrar hur du kan misslyckas med att klämma in ett tio minuters jobb innan en besiktning o
Vänta några dagar så tar det snart bara 2 minuter. Då kan du göra det när du står i kön till Besiktningshallen :lol
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vänta några dagar så tar det snart bara 2 minuter. Då kan du göra det när du står i kön till Besiktningshallen :lol

Komiskt att tiden minskar med varje inlägg, men tio minuter är ändå min högst personliga uppskattning för två blinkers bak på vad jag förmodar är en nittiotals GSX-R. Världens mest lättmekade hoj. Hela bakdelen och innerskärmen demonteras / monteras på några sekunder. Jag vet, för jag har gjort det mellan tio och hundra gånger i mitt liv…därav min förvåning att någon hellre tar en tvåa än att fixa skiten direkt…

Vi talar alltså inte om en kompressormatad bigblock Chevy Nova med kort bakaxel, fyrlänk och breddade hjulhus…som ska byggas om till helt standard, radsexa, originalhjul och mormors stuk…vilket ett antal personer i vårat avlånga land har gjort inför varje besiktning…”Besiktningsmotor”. Ett bortglömt begrepp sedan millennials och besiktningsfrihet infördes…?
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Så nu har jag beställt bättre begagnade blinkershållare från en tysk handlare där bilderna på lättklädda tjejer var större än bilderna på produkten jag beställde (får se vad som levereras till mig nu, hoppas på blinkers).
Jag har också lagt ned en del tid på kolla hur man byter packningar, men fått en offert på 2300 där de fixar båda dämparna åt mig så jag lämnar in dom där, om jag skulle göra det själv hade det kostat mig minst 800 kr och då håller jag på med pvc rör.
Dock skall jag montera av dämparna själv o vad tror ni om denna hållare när jag tar bort dämparna/framdäcket? Jag kommer också släpa in en stor Sten o sätta spännband runt den så den också drar ned motorcykeln bak. Vidare sätter jag en domkraft med en planka under oljetråget som lyfter upp. Jag har också nästan tömt tanken för få ned vikten.
 

Bifogat

  • IMG_5451.jpeg
    IMG_5451.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 25
  • IMG_5453.jpeg
    IMG_5453.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 25
  • IMG_5454.jpeg
    IMG_5454.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 25

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Det här är stort, för jag tror faktiskt att du precis har postat bildbevis på att du är den enda här på Sporrt Hoj som faktiskt har en packbox....



Du skriver ju att du tänker besikta en olaglig hoj för att köpa dig tid eller rent av lägga ut pengar på två besiktningar. Att ifrågasätta detta är knappast moralpanik.

Även jag undrar hur du kan misslyckas med att klämma in ett tio minuters jobb innan en besiktning och därmed spara pengarna för en extra besiktning...? Ska du ta hojen från Norge till besiktningsstationen så att du anländer på minuten till en bokad tid, eller vad är det frågan om...?
Vad är det som är stort i detta?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Så nu har jag beställt bättre begagnade blinkershållare från en tysk handlare där bilderna på lättklädda tjejer var större än bilderna på produkten jag beställde (får se vad som levereras till mig nu, hoppas på blinkers).
Jag har också lagt ned en del tid på kolla hur man byter packningar, men fått en offert på 2300 där de fixar båda dämparna åt mig så jag lämnar in dom där, om jag skulle göra det själv hade det kostat mig minst 800 kr och då håller jag på med pvc rör.
Dock skall jag montera av dämparna själv o vad tror ni om denna hållare när jag tar bort dämparna/framdäcket? Jag kommer också släpa in en stor Sten o sätta spännband runt den så den också drar ned motorcykeln bak. Vidare sätter jag en domkraft med en planka under oljetråget som lyfter upp. Jag har också nästan tömt tanken för få ned vikten.
Tycker det där ser bra ut - bara kolla så att du inte klämmer någon slang/kabel om där skulle finnas någon. Då var min bedömning på 2000:- för lösa ben inte så fel. Vem gör jobbet?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad är det som är stort i detta?

Precis som Ulvhamne säger, en gammal och sur forummedlem spammar då och då om att det är farligt med läckande packboxar eftersom reservhandskar, tältpinnar och stormkök då kan flyga på mötande trafikanter.

Sedan dyker du upp med bildbevis på en hoj konstruerad efter andra världskriget som faktiskt har tätningselementet packbox. För det är precis så tätningselementet packbox ser ut - en låda som packas full med tätningssnöre, tills det inte läcker…

För övrigt vill jag avråda dig från att lyfta hoj under oljetråg. Lyft under ramen istället. Fler än ett oljetråg har bucklats eller spruckit av konstiga lyft.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Så nu har jag beställt bättre begagnade blinkershållare från en tysk handlare där bilderna på lättklädda tjejer var större än bilderna på produkten jag beställde (får se vad som levereras till mig nu, hoppas på blinkers).
Jag har också lagt ned en del tid på kolla hur man byter packningar, men fått en offert på 2300 där de fixar båda dämparna åt mig så jag lämnar in dom där, om jag skulle göra det själv hade det kostat mig minst 800 kr och då håller jag på med pvc rör.
Dock skall jag montera av dämparna själv o vad tror ni om denna hållare när jag tar bort dämparna/framdäcket? Jag kommer också släpa in en stor Sten o sätta spännband runt den så den också drar ned motorcykeln bak. Vidare sätter jag en domkraft med en planka under oljetråget som lyfter upp. Jag har också nästan tömt tanken för få ned vikten.
Ser ut som det är centralstöd på den. I så fall är det väl bara att lägga 1-2 plankor under centralstödet och tynga ner där bak.
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Precis som Ulvhamne säger, en gammal och sur forummedlem spammar då och då om att det är farligt med läckande packboxar eftersom reservhandskar, tältpinnar och stormkök då kan flyga på mötande trafikanter.

Sedan dyker du upp med bildbevis på en hoj konstruerad efter andra världskriget som faktiskt har tätningselementet packbox. För det är precis så tätningselementet packbox ser ut - en låda som packas full med tätningssnöre, tills det inte läcker…

För övrigt vill jag avråda dig från att lyfta hoj under oljetråg. Lyft under ramen istället. Fler än ett oljetråg har bucklats eller spruckit av konstiga lyft.
Ja jag grunnade lite på oljetråget lämplighet, tror jag avstår det
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Nu har jag fått av däcket o skärmen. Detta vart betydligt mer krångligt än jag räknat med, jag tror jag höll på 1,5 timme, då fotade jag o dokumenterade allt. Givitvis när däcket vart av så ramlade först något som ser ut som ett skrikdämpare plötsligt loss från okhållaren, imorgon lossar jag själva dämparna, borde vara vara totalt 8 bultar o sedan loss. Men vi får se.
Skrikdämparen fattar jag inte vart den skall sitta, längst upp till höger i bild
 

Bifogat

  • IMG_5495.jpeg
    IMG_5495.jpeg
    2 MB · Visningar: 11

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Nu har jag fått av däcket o skärmen. Detta vart betydligt mer krångligt än jag räknat med, jag tror jag höll på 1,5 timme, då fotade jag o dokumenterade allt. Givitvis när däcket vart av så ramlade först något som ser ut som ett skrikdämpare plötsligt loss från okhållaren, imorgon lossar jag själva dämparna, borde vara vara totalt 8 bultar o sedan loss. Men vi får se.
Skrikdämparen fattar jag inte vart den skall sitta, längst upp till höger i bild
Svarar mig själv, skrikdämpareb verkar sitta ovanpå bromsbeläggen, så jag får pilla dit den
 

Bifogat

  • IMG_5497.png
    IMG_5497.png
    697.2 KB · Visningar: 13
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top