Besiktade min MC = underkänd !

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Nu får vi sluta älta integrerad blinkers eller starta en egen tråd om det med hänsyn till TS. Vi vill höra om trådskaparens lösning på att få sin mc genom besiktningen.
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Hur mycket har någon byggt om hojen för att det ska vara mer än en halvtimmes pyssel att sätta dit ett par blinkers?

Tog max 20 minuter och 10 minuter och plocka bort. Så helt klart inget större problem att fixa om man vill
Det kan inte ta mycket längre än att åka till besiktningen att koppla i ett par miniblinkers när du ändå är vid hojen? :va

Även jag undrar hur du kan misslyckas med att klämma in ett tio minuters jobb innan en besiktning o
Vänta några dagar så tar det snart bara 2 minuter. Då kan du göra det när du står i kön till Besiktningshallen :lol
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vänta några dagar så tar det snart bara 2 minuter. Då kan du göra det när du står i kön till Besiktningshallen :lol

Komiskt att tiden minskar med varje inlägg, men tio minuter är ändå min högst personliga uppskattning för två blinkers bak på vad jag förmodar är en nittiotals GSX-R. Världens mest lättmekade hoj. Hela bakdelen och innerskärmen demonteras / monteras på några sekunder. Jag vet, för jag har gjort det mellan tio och hundra gånger i mitt liv…därav min förvåning att någon hellre tar en tvåa än att fixa skiten direkt…

Vi talar alltså inte om en kompressormatad bigblock Chevy Nova med kort bakaxel, fyrlänk och breddade hjulhus…som ska byggas om till helt standard, radsexa, originalhjul och mormors stuk…vilket ett antal personer i vårat avlånga land har gjort inför varje besiktning…”Besiktningsmotor”. Ett bortglömt begrepp sedan millennials och besiktningsfrihet infördes…?
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Så nu har jag beställt bättre begagnade blinkershållare från en tysk handlare där bilderna på lättklädda tjejer var större än bilderna på produkten jag beställde (får se vad som levereras till mig nu, hoppas på blinkers).
Jag har också lagt ned en del tid på kolla hur man byter packningar, men fått en offert på 2300 där de fixar båda dämparna åt mig så jag lämnar in dom där, om jag skulle göra det själv hade det kostat mig minst 800 kr och då håller jag på med pvc rör.
Dock skall jag montera av dämparna själv o vad tror ni om denna hållare när jag tar bort dämparna/framdäcket? Jag kommer också släpa in en stor Sten o sätta spännband runt den så den också drar ned motorcykeln bak. Vidare sätter jag en domkraft med en planka under oljetråget som lyfter upp. Jag har också nästan tömt tanken för få ned vikten.
 

Bifogat

  • IMG_5451.jpeg
    IMG_5451.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 42
  • IMG_5453.jpeg
    IMG_5453.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 41
  • IMG_5454.jpeg
    IMG_5454.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 41

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Det här är stort, för jag tror faktiskt att du precis har postat bildbevis på att du är den enda här på Sporrt Hoj som faktiskt har en packbox....



Du skriver ju att du tänker besikta en olaglig hoj för att köpa dig tid eller rent av lägga ut pengar på två besiktningar. Att ifrågasätta detta är knappast moralpanik.

Även jag undrar hur du kan misslyckas med att klämma in ett tio minuters jobb innan en besiktning och därmed spara pengarna för en extra besiktning...? Ska du ta hojen från Norge till besiktningsstationen så att du anländer på minuten till en bokad tid, eller vad är det frågan om...?
Vad är det som är stort i detta?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Så nu har jag beställt bättre begagnade blinkershållare från en tysk handlare där bilderna på lättklädda tjejer var större än bilderna på produkten jag beställde (får se vad som levereras till mig nu, hoppas på blinkers).
Jag har också lagt ned en del tid på kolla hur man byter packningar, men fått en offert på 2300 där de fixar båda dämparna åt mig så jag lämnar in dom där, om jag skulle göra det själv hade det kostat mig minst 800 kr och då håller jag på med pvc rör.
Dock skall jag montera av dämparna själv o vad tror ni om denna hållare när jag tar bort dämparna/framdäcket? Jag kommer också släpa in en stor Sten o sätta spännband runt den så den också drar ned motorcykeln bak. Vidare sätter jag en domkraft med en planka under oljetråget som lyfter upp. Jag har också nästan tömt tanken för få ned vikten.
Tycker det där ser bra ut - bara kolla så att du inte klämmer någon slang/kabel om där skulle finnas någon. Då var min bedömning på 2000:- för lösa ben inte så fel. Vem gör jobbet?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad är det som är stort i detta?

Precis som Ulvhamne säger, en gammal och sur forummedlem spammar då och då om att det är farligt med läckande packboxar eftersom reservhandskar, tältpinnar och stormkök då kan flyga på mötande trafikanter.

Sedan dyker du upp med bildbevis på en hoj konstruerad efter andra världskriget som faktiskt har tätningselementet packbox. För det är precis så tätningselementet packbox ser ut - en låda som packas full med tätningssnöre, tills det inte läcker…

För övrigt vill jag avråda dig från att lyfta hoj under oljetråg. Lyft under ramen istället. Fler än ett oljetråg har bucklats eller spruckit av konstiga lyft.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Så nu har jag beställt bättre begagnade blinkershållare från en tysk handlare där bilderna på lättklädda tjejer var större än bilderna på produkten jag beställde (får se vad som levereras till mig nu, hoppas på blinkers).
Jag har också lagt ned en del tid på kolla hur man byter packningar, men fått en offert på 2300 där de fixar båda dämparna åt mig så jag lämnar in dom där, om jag skulle göra det själv hade det kostat mig minst 800 kr och då håller jag på med pvc rör.
Dock skall jag montera av dämparna själv o vad tror ni om denna hållare när jag tar bort dämparna/framdäcket? Jag kommer också släpa in en stor Sten o sätta spännband runt den så den också drar ned motorcykeln bak. Vidare sätter jag en domkraft med en planka under oljetråget som lyfter upp. Jag har också nästan tömt tanken för få ned vikten.
Ser ut som det är centralstöd på den. I så fall är det väl bara att lägga 1-2 plankor under centralstödet och tynga ner där bak.
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Precis som Ulvhamne säger, en gammal och sur forummedlem spammar då och då om att det är farligt med läckande packboxar eftersom reservhandskar, tältpinnar och stormkök då kan flyga på mötande trafikanter.

Sedan dyker du upp med bildbevis på en hoj konstruerad efter andra världskriget som faktiskt har tätningselementet packbox. För det är precis så tätningselementet packbox ser ut - en låda som packas full med tätningssnöre, tills det inte läcker…

För övrigt vill jag avråda dig från att lyfta hoj under oljetråg. Lyft under ramen istället. Fler än ett oljetråg har bucklats eller spruckit av konstiga lyft.
Ja jag grunnade lite på oljetråget lämplighet, tror jag avstår det
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kenneths mc Göteborg, jäkligt trevliga
Jomen - absolut bäst i stan. Lärde känna Kenneth redan på 70-talet när han jobbade på Hondaservice, nu när han är borta har hans grabb tagit över. Han (o resten av personalen) är lika bra.
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Nu har jag fått av däcket o skärmen. Detta vart betydligt mer krångligt än jag räknat med, jag tror jag höll på 1,5 timme, då fotade jag o dokumenterade allt. Givitvis när däcket vart av så ramlade först något som ser ut som ett skrikdämpare plötsligt loss från okhållaren, imorgon lossar jag själva dämparna, borde vara vara totalt 8 bultar o sedan loss. Men vi får se.
Skrikdämparen fattar jag inte vart den skall sitta, längst upp till höger i bild
 

Bifogat

  • IMG_5495.jpeg
    IMG_5495.jpeg
    2 MB · Visningar: 29

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Nu har jag fått av däcket o skärmen. Detta vart betydligt mer krångligt än jag räknat med, jag tror jag höll på 1,5 timme, då fotade jag o dokumenterade allt. Givitvis när däcket vart av så ramlade först något som ser ut som ett skrikdämpare plötsligt loss från okhållaren, imorgon lossar jag själva dämparna, borde vara vara totalt 8 bultar o sedan loss. Men vi får se.
Skrikdämparen fattar jag inte vart den skall sitta, längst upp till höger i bild
Svarar mig själv, skrikdämpareb verkar sitta ovanpå bromsbeläggen, så jag får pilla dit den
 

Bifogat

  • IMG_5497.png
    IMG_5497.png
    697.2 KB · Visningar: 34

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Min MC är nu besiktad och godkänd:)
Det var ganska mycket plock att få loss dämparna fram, mer jobbigt än svårt så att säga, och en momentnyckel som klarar både små och stora tal är ett måste vid återmontering för dämparna sitter oväntat löst åtdraget, utan momentnycklar hade jag dragit sönder det. Blinkershållarna beställde jag begagande o monterade, men dessa var så dåliga att det ena fästet krackelerade dagen efter= 500 kr på ingenting och så jobbet dessutom. Jag köpte då helt nya blinkershållare från CSMNL, kan verkligen rekommendera det företaget, riktigt bra saker kom där, kostade dock 900 inkl frakt.

totalt kostnad: 2300 på dämparna, 500 på skräpblinkers, ytterligare 900 på nya blinkers, ytterligare 500 kr på Omeaga 917 som skulle fixa dämparna men inte gjorde det, ytterligare 50 kr ett verktyg, ytterligare 80 kr för kabelkopplingar,

därtil otaliga timmar surfandes på youtube och läsande av manual

totalt 4300 för fixa mc inkl 1000 kr bortslängda pengar,
lärorikt. OM jag skulle behövt köpa vertyg hade det kostat avsevärt mer men jag har rätt mkt verktyg tack o lov

men igår var jag ute o körde på kvällen, magiskt:)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Alltså har någonsin snake oil fungerat? Vet att det finns folk som tror på Omega tex, men finns det några som helst bevis på att det funkar?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Alltså har någonsin snake oil fungerat? Vet att det finns folk som tror på Omega tex, men finns det några som helst bevis på att det funkar?
En avskrapare eller kolvstångstätning som börjat läcka har redan fått skador i form av sprickor i tätningsytan - sådant går inte att "laga". Däremot kan man stryka på någon form av mjukgörare som gör att en tätning inte åldras så snabbt. Sprickor i gummit uppstår när mjukgöraren diffunderar ut ur detaljen (vilket pågår under detaljens livstid).
Den matta hinnan som uppstår på insidan av bilrutor består (på en nyare bil) till stor del av mjukgörare. Ju billigare bil, desto enklare plaster - som släpper ifrån sig mjukgörare lättare. En enklare form av mjukgörare/snake oil är förtunnad glycerin som kan tränga in en bit i gummits yskikt. Riktiga mjukgörare - ftalater - är troligen inte tillgängliga för slutkund (de är dessutom hormonstörande)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Alltså har någonsin snake oil fungerat? Vet att det finns folk som tror på Omega tex, men finns det några som helst bevis på att det funkar?
Omega funkar till vissa radialtätningar (packboxar ;) ) t.ex bakre vevaxeltätning på Volvos vitmotorer, hydrualcylindrar. Det är ingen evighetslösning men det kan hålla tätt några år till.
Men det funkar bara på uttorkade tätningar, det fyller inte igen sprickor eller lagar sliten läpp.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top