Besiktningsregler 40 år gammal mc?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kom just på att jag har en mc årsm -80. Sökte här och annorstädes, men känner att den statliga informationen är utformad för att luras...:fakta

Är det någon som har koll? jag fattar inte upplägget när jag läser på transportstyrelsens sida

Måste jag göra ngt nu för att får den besiktningsbefriad? Gäller statens erbjudande under en 2-årsperiod eller kan man besikta en gammal hoj när som helst i framtiden för sista gången?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag uppfattar det som att vid nästa godkända besiktning blir det automatiskt 100 år till nästa gång.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På mina gammelbilar har det funkat så att då dom blivit 50 år har dom blivit besiktningbefriade då dom var besiktade då de nya reglerna inträffade. Vet personer vars bilar varit obesiktade då reglerna började gälla och som då har fått besikta bilen en "sista gång" och sen har bilen blivit besiktningsbefriad.

Har fattat att det är samma regler på hojar, min plan är att besikta min 81:a nästa år så fort som möjligt en "sista gång" för då är den besiktad 1:a jan 2021 och då slipper den besiktas nån mer gång.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
När jag tittar på mina hojar från -44, -51, -59 står det Besiktigas senast Uppgift saknas
Gammelhojar ska ha en en godkänd besiktning innan dom blir besiktningbefriade.
Har ett par som inte är färdiga för besiktning än.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra fråga Chronic, jag fattar inte heller! Hoppas förstås det är så enkelt som Boris tror, vore fantastiskt för alla gammelhoj-ägare. :)
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag besiktigad min -79 i våras och det var sista gången.
Besiktningen gäller i två år, så nästa år när den blir 40 och har en godkänd besiktning så uppfyller den kraven för besiktningsbefrielse.
Min gamla terrängbil från -63 har stått avställd i några år och behöver besiktigas en sista gång.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det stämmer att man måste besiktiga godkänt en sista gång, vår oldsmobil cabbe har stått avställd ett gäng år o den var vi tvungna att få godkänd besiktning på för att den direkt sedan är besiktningsbefriad.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Så med mc behöver man besikta en sista gång? Men det står luddigt med ”besiktad inom de senaste 24 mån”

Måste man besikta inom två år från lagens införande Juni 2018 eller kan man, när som helst i framtiden, besikta ett barnfind och sen aldrig mer?

Stänger Transportstyrelsen dörren? Är detta en tidslucka eller gäller det framöver rullande 40 års gräns?

Jag vill ju veta om jag kan besikta min -80 i vår för sista gången? Och vad som händer om den förblir obesiktad? För övrigt var senaste bes -97

- - - Updated - - -

Länka vart du läst, så skall vi lusen läsa av dig.

U killing me notrightrider
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
På mina gammelbilar har det funkat så att då dom blivit 50 år har dom blivit besiktningbefriade då dom var besiktade då de nya reglerna inträffade. Vet personer vars bilar varit obesiktade då reglerna började gälla och som då har fått besikta bilen en "sista gång" och sen har bilen blivit besiktningsbefriad.

Har fattat att det är samma regler på hojar, min plan är att besikta min 81:a nästa år så fort som möjligt en "sista gång" för då är den besiktad 1:a jan 2021 och då slipper den besiktas nån mer gång.

Just så hoppades jag att det var, hoppas det är så. Som svensk blir man närmast chockad över att staten släpper kontrollen på hundratusen hojar bara så där
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En jobbar kompis har besiktat sitt "barn find" en Opel Rekord 65:a för sista gången för några veckor sen. Är inte hojen besiktad då den blir 40 år måste den besiktas en sista gång.

Jag hade turen att precis klara både min 60:a Cadillac och min 62:a Volvo PV så jag slapp besiktningen på dessa då de nya reglerna infördes.

Dock kan man ju fundera på hur klokt det är att släppa detta helt fritt, seriösa entusiaster lär säkert ha hyfsad koll på grejerna men tror det kan rulla en och annan pilsnerbil som inte är så trafiksäker. Tror också att risken för flygande besiktningar kan öka men här är väl frågan vilka resurser polisen har.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En jobbar kompis har besiktat sitt "barn find" en Opel Rekord 65:a för sista gången för några veckor sen. Är inte hojen besiktad då den blir 40 år måste den besiktas en sista gång.

Jag hade turen att precis klara både min 60:a Cadillac och min 62:a Volvo PV så jag slapp besiktningen på dessa då de nya reglerna infördes.

Dock kan man ju fundera på hur klokt det är att släppa detta helt fritt, seriösa entusiaster lär säkert ha hyfsad koll på grejerna men tror det kan rulla en och annan pilsnerbil som inte är så trafiksäker. Tror också att risken för flygande besiktningar kan öka men här är väl frågan vilka resurser polisen har.

Just detta har de ju inga resurser till, så det blir Mad Max på vägarna
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det fina i kråksången är att man kan Ta sin volvo pv o turbomata satan o aldrig mera behöva bekymmer sig om att besiktiga..
Det öppnar helt klart för ett nytt projekt typ min sista volvo cabbe med dubbel turbo:D:D:D
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, just det ligger i farans riktning.
Att det byggs hejvilt på de besiktningsfria fordonen, eller att (bilarna) rullar lika mycket som svenssonbilarna i daglig jobbpendling.
Finns åtskilliga dieselbilar som det går att plocka ur 100.000 mil ur, men där just besiktningen varit stupstocken.

Förr var det rosten som tog bilarna, nu känns det som om det handlar om att en kontrollampa på panelen är för dyr att släcka.

Det är sant att polisen just nu inte har resurser att bevaka vägarna, men det är en helt absurd situation som vi befinner oss i nu.
Alla man pratar med anser att indragningen av poliser från vägarna är helt vansinnig, och pendeln lär svänga tillbaka med kraft.

Som parallell kan man kika på utvecklingen hos de besiktningsbefriade A-traktorerna.
Denna frihet under ansvar klarade vi inte av att sköta, och nu slaktas det rejält bland liken.

"Men, det är ju baaaarn...?"
Japp, med föräldrar som
A: Försett dem med fordonet
B: Skitit fullständigt i fortsättningen

Då går det dom det går.


Missförstå mig rätt - jag tycker besiktningsfriheten är
underbar. Men, förmår vi sköta den...?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite OT men jag kan ju erkänna att jag kommer att utnyttja dessa regler men tanken är att göra det tenporärt under "provkörningsperiod". Planen är att ju kompressormata lill Hondan efter en godkänd sista besiktning.

Fördelen är ju att hojen då är i papper och inte drar till sig uppmärksamhet men den blir ju knappast en gnutta laglig ändå utan för det krävs ju en regbesiktning med kompressorn för att få den laglig igen. Tanken jag har är att regbesikta om det bara går.

Jag tror också att detta kommer att kunna slå tillbaka framförallt om folk börjar bygga lite hej vilt med turbos och liknande och dessutom får köra besiktat på pappret, plus härkiga pilserbilar som nog i en del fall kan vara lire då där. Tror det är värre på bilsidan med fler utövare och att dom som åker hoj är nog mindre benägna att chansa med att ha koll på grejerna tanke på självbevarelsedriften.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
En jobbar kompis har besiktat sitt "barn find" en Opel Rekord 65:a för sista gången för några veckor sen. Är inte hojen besiktad då den blir 40 år måste den besiktas en sista gång.
Och med två år mellan besiktningarna på mc så innebär det att om jag besiktigar min -82:a idag (2020) så är de alltså besiktningsbefriad för all framtid. För nästa gång den skulle besiktigas är den 40 år och behöver inte besiktigas.
Dock kan man ju fundera på hur klokt det är att släppa detta helt fritt, seriösa entusiaster lär säkert ha hyfsad koll på grejerna men tror det kan rulla en och annan pilsnerbil som inte är så trafiksäker. Tror också att risken för flygande besiktningar kan öka men här är väl frågan vilka resurser polisen har.
Tror det är rätt sällsynt med 50 år gamla vrak på vägarna. Om en bil är 50 år har den med största sannolikhet bevarats väl, annars hade den rostat bort eller blivit skrot för länge sedan. För min del är jag väldigt glad över dessa regler, då man kan ha ett fordon som hobbyfordon och slippa bekymra sig om t ex reflexer, helljus och annat som bilprovningen kan ha synpunkter på. Man kör ju med omdöme, nån nöjestur en solig söndag på lugna vägar. Min gamla Suzuki 125a körs med förnuft och sällan fortare än 70 km/t.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Och med två år mellan besiktningarna på mc så innebär det att om jag besiktigar min -82:a idag (2020) så är de alltså besiktningsbefriad för all framtid. För nästa gång den skulle besiktigas är den 40 år och behöver inte besiktigas.

Tror det är rätt sällsynt med 50 år gamla vrak på vägarna. Om en bil är 50 år har den med största sannolikhet bevarats väl, annars hade den rostat bort eller blivit skrot för länge sedan. För min del är jag väldigt glad över dessa regler, då man kan ha ett fordon som hobbyfordon och slippa bekymra sig om t ex reflexer, helljus och annat som bilprovningen kan ha synpunkter på. Man kör ju med omdöme, nån nöjestur en solig söndag på lugna vägar. Min gamla Suzuki 125a körs med förnuft och sällan fortare än 70 km/t.

Jag besiktad min Honda 81:a för sista gången i fjol höst och den står nu isär riven under ombyggnad, inpulsköpte ju en 83:a GSX750ES för nån vecka sen och den är ju också prefekt att besikta till våren nästa år, då kommer den ju att vara besiktad för sista gången då den är besiktad då den fyller 40 år 2023 och man kan börja göra ett kul bygge av den.

Då det gäller bilar har jag dålig koll här i norr är nog skicket överlag väldigt bra på vetetanbilar och det är nog också i stora delar av landet men tror ändå att det finns ganska gott på pilsnerbilar i landet, i bla Värmland som jag förstått det vanligt eller så är det att dom får uppmärksamhet men bilar som ser ut för hemska och att dom sen verkligen lever upp till raggarmyten med att supa och leva om, är väldigt länge sen jag var söder ut på nån träff så jag har dålig koll nu. Men kollar är man dokumentären raggardjävlar om bilklubben mattsvart så tror jag nog att vissa bilar där kunde underkänas vid en flygande besiktning.
 
Gick med
16 Mar 2012
Ort
STHLM
Hoj
KTM 450SX
Besiktning av motorcyklar har mest handlat om att kolla så ramnummer stämmer, i övrigt har teknikerna mest kollat om lyset funkar och kedjan är spänd. Inte så meningsfullt så de nya reglerna är bra och rätt.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Finns dock inget som hindrar att man åker på en flygande och därmed får besiktiga igen. Har själv åkt på ett antal sådana genom åren pga av buller med mera
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Finns dock inget som hindrar att man åker på en flygande och därmed får besiktiga igen. Har själv åkt på ett antal sådana genom åren pga av buller med mera

Det fjantigaste jag råkat ut för i den vägen var när jag fick besiktiga om för att den långa stänklappen bak var borttagen. På den tiden fick man köra till Polishuset för att visa upp att man hade åtgärdat fordonets brister. Det börjar bli längesen...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top