Beslagtagning av hoj - Bra eller dåligt?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Att använda Flashback som avstamp för en seriös diskussion kan ha sina sidor, men det kan vara nyttigt att vara inne där och kika ibland.

Ibland är det som att stirra ner i ett rytande Ginnungagap av total och svart idioti, och man oroas för släktets fortlevnad.
...och ibland är det rent av lite småroligt.

Fåne på Flashback skrev:
Tjenare jag köpte en importerad 250 KTM enduro från Ukraina på blocket som inte var registrerad i sverige ännu så det är ingen som äger den men jag har ju självklart ägarbeviset fast det är ukrainskt ägarbevis. Så valde att köra den och blev stoppad utav MC-polisen och de tog den som beslag för jag fick grov olovlig körning. Kan min vän då hämta ut den om han går dit men ägarbeviset och säger att det är hans och säger att jag tog den utan att han visste om det.

https://www.flashback.org/t2699622

Det kan vara sant, det kan vara halvsant - det kan vara en trolltråd.
...men jag tycker inte det känns så.

Är det sant så måste det väl vara ett typexempel på vad man varit ute efter när man sett över lagen:
motorcykel med oklar identitet, inga skyltar, ingen trafikförsäkring - och en förare med upprepade olocliga körningar bakom sig som förare.

Någon som har någon ytterligare kännedom om just detta fallet?

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
TS, för att svara på din fråga.

Jag tycker att det var dåligt. Polisen ska bara beslagta saker när det kan ha betydelse för utredningen, vilket jag inte kan se hur det har här. Har personen kört en cross så vet man att den inte får köras där, klart. Är det en vägreggad motard så vet man att han inte har lappen, klart. Den misstänkte får frakta hem fordonet på valfritt vis, som i andra fall.

Tycker jag då att rätten ska komma fram till att fordonet ska förverkas? Svårt.
Har han tidigare kört omkring på gång- och cykelvägar i högre farter, skrota, för all del. Har han däremot varit på vägen tidigare, och det här var första gången utanför den så tycker jag att fordonet ska hem igen.

Jag är allmänt kritisk till att vi kan få fullt lagliga saker tagna ifrån oss. När dessa fullt lagliga saker misskötts så det uppstår en fara för andra så kan det ju såklart vara okej, i vissa fall. I vilka fall detta är, är högst subjektivt. Att dra in vapenlicens och ta vapen bör vara väldigt enkelt (säger jag som har varit med på jakt så länge jag kan minnas), efter x antal rattfyllor kan man gott ta bilen, brott mot knivlagen o.s.v. En rattfylla är inte ok, men straffet som ges vid det tillfället tycker jag är tillräckligt.

Att förverka lagliga fordon som framförts av nyktra människor med behörighet, om det så brutits mot lagar flera gånger, bör vi vara obeskrivligt försiktiga med. Jag tror inte det blir så trevligt om vi börjar vandra ner på den stigen. Praxis är ju f.ö. att inte förverka fordon värda över 100.000 kr, själv hade jag tyckt att kanske en femtedel vore rimligt. Att bli av med en bil för 90.000 kan betyda väldigt mycket, 50 med.

Sorry för lång post, det kom för många tankar. Här är en kram :krama

EDIT: Det blev inte så jäkla långt ändå. Men jag bjuder på kramen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati