...så nu är det okay med beslagtagna fordon och direktförverkan utan domstolsbeslut under ett visst uppskattat fordonsvärde?
Hoppsan.
Viss skillnad mot för några år sedan här inne, när detta diskuterades senast och det då framställdes som undergången för världen så som vi kände den då.
Är det bara för att exemplen handlar om bilar och körkortslöshet?
Riktlinjerna presenterades i fredags, och Göteborgspolisen är ute och hugger rejält samma helg.
Kan tänka mig att tidigare frustration över luddiga regler kring tillämpning och exekvering har bytts ut mot entusiasm och dådkraft.
Ingen som är nyfiken på hur motsvarande instruktion ser ut vid exempelvis hastighetsöverträdelse - som ju också är ett brott med absoluta underlag att hänvisa till, och som därför borde kunna kvalificera till fordonsbeslag på platsen...?
Vårdslöshet i trafik?
...eller något förenklat förfarande vid stunt och bakhjulsbus?
Beror på hur man räknar.
Som jag ser det så smäller det andra gången du rapporteras för olovlig körning.
Jag reagerar på tidsspannet - 3 år är lång tid!
Översätter man detta tidsintervallet till de övriga saker som diskuterats inom ramen för "extremt beteende" så ser det rättsvårdande systemet ut att ha möjlighet till att bottentråla med bom och få med sig bra mycket mer än väntat upp till ytan.
Bra eller dåligt...?
Jag har inte sett anvisningarna till polisen ännu, men det kommer väl upp i veckan kan tänka.
Visst finns det en stor möjlighet till problem, räcker med att ändra lite vad som anses som extremt......
Att som det redovisas i artikeln nypa kärran/hojen för kända, körkortslösa (sannolikt onyktra/drogade yrkeskriminella) är ju inget problem för oss, "normala"
, människor.
Problem kan ju däremot uppstå om min lilla rekreationsrepa kommer anses extrem, men med tanke på hur många som stannar så kan det troligen stanna vid att drar man är man extrem och då har man ju valet att stanna/dra när man ser de blinkande ljusen...
Känner till en som alltid åkte oskattat, avställt och utan körkort, mycket känd hos polisen och de enda dom kollade när dom stoppade honom var att han var nykter nog att kunna ta det sansat och föra sig då han oftast hade så mycket på sig att det inte lönade sig att ta in honom och se han vandra ut efter inskrivning i väntan på rättegång.
Att alla de som beter sig som honom skulle bli av med sina fordon funkar bättre än att skriva ännu en rad på åtalet, att de som letar "snuthäng" på somrarna oxå riskerar bli av med sina hojar ser jag som "friendly fire" och det kan man ju påverka genom att hålla sig lite mer på sin kant istället för att snurra i city tills herr polisman tröttnar.
Så, just nu ser jag inga problem, vidgar dom begreppet extremt så gör jag det däremot.
Dock tror jag det kommer dröja innan en "vanlig svensson" blir av med annat än körkortet när man "råkat" gasat lite mycket en onsdagskväll men det är ju avhängit hur man beter sig.
Ska man rejsa på kända vägen till haket i grupp ska man nog inte bli förvånad om dom plockar in en emellanåt, är man "på tur" i grupp på för allmänna hojkollektivet okända vägar är det sannolikt ingen fara för annat än kortet.