Tusan vad puttenuttigt det blev här nu då.
...och passerar Du Piteå först är det jag som står för koppen - bara pm:a så fixar vi det
Hör av mig när jag ska norrut...
Norrut? Från Piteå..? Finns det ens?
Hörrni! Skall vi gemensamt glänta lite på locket till den burk av mask som rättsvårdande myndigheter just har fått att rota runt i, på Justitieminsterns order?
Låt oss kolla på en välkänd olycka vi alla kan relatera till - Ranelids ökända bombning på det kurviga vägnätet nere på Österlen - så välkänd att den tilltalade själv:
"...tror att det har approximativt skrivits 170 tidningsartiklar och notiser om denna olycka, cirka tjugo löpsedlar och då är det rent vetenskapligt empiriskt den mest omskrivna bilolyckan i Sverige i kvällspress". (sic!)
Olyckan i sig själv är simpel. Ranelid har gjort det i mina ögon som oskyddad trafikant det mest förbjudna i den situation han själv försatt sig i:
Brustit i uppmärksamhet, och när han allt för sent upptäckte faran valde han att bryta ut åt vänster, rakt emot mötande trafik istället för att ta smällen själv och styra ut i skogen/räcket/whatever.
Symptomatiskt "minns" han inte hur han hamnade i mötande körfält, och inte heller krocken med det mötande fordonet. Som var en bil. Ingenstans i allt det jag läst om detta har jag sett någon uttrycka tacksamhet att det var en bil han kraschade in i, och inte en grupp vårmotorcyklister... Men det var en parentes.
Solklart vårdslöshet i trafik - och till sist blev han både åtalad och fälld för just vårdslöshet i trafik.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15715149.ab?service=print
Men, det var lång väg dit! Friad i Tingsrätten, men en engagerad chefsåklagare tyckte att domen var åt helskotta fel och begärde prövningstillstånd. För övrigt mycket ovanligt när det gäller trafikbrott, både att man begär, och att man beviljas. ("Förlängning av den mediala häxjakten." enligt Ranelid)
Fälld i Hovrätten. Lär få sitt körkortsinnehav ifrågasatt.
Men, nu kommer det intressanta:
När vi tittar närmare på Ranelids histora så har han bara under de senaste 5 åren blivit rapporterad för hastighetsöverträdelser minst 6 gånger(Expressen) eller rentav minst 7 gånger (Aftonbladet) innan han vållar en olycka som tar upp honom i rätten.
Låt oss leka med tanken att dessa hastighetsöverträdelser varit så allvarliga att han blivit varnad vid något tillfälle, kanske rent av förlorat körkortet för en kortare eller längre period - rent av tidigare blivit dömd för vårdslöshet i trafik. Rent hypotetiskt, alltså. Då skulle Ranelid, med en omtolkad TBL §7 få sin älskade Jaguar BESLAGTAGEN i och med denna olyckan - eftersom misstanke om vårdslöshet förelåg redan från start.
Häng med nu - nu börjar karusellen:
* Var skall den beslagtagna bilen ställas upp?
Har polisen egna uppställningsplatser? Tvingas man hyra plats för bilen?
Kan den stå utomhus, nykrockad som den är - eller måste den stå inomhus?
* Vems är bilen under tiden? Den är krockad, och behöver minst skadebesiktigas.
Man kan också hävda att det föreligger risk för ytterligare värdeminskning om den inte repareras inom rimlig tid. Vem skall fatta dessa beslut? Vem skall betala självrisk för reparationen?
* I just detta fall tror jag att bilen dömdes som ekonomiskt irreparabel. Försäkringsbolaget löste troligen in bilen. Om bilen är tagen i beslag, kan försäkringsbolaget agera då, eller skall bilen lämnas orörd till dom har fallit? Kan försäkringsbolaget betala ut ersättning för en bil som är tagen i beslag? Till vem då? Ägaren, eller polisen...? Skall försäkringsbolaget ens betala ut något, eller skall man förhala utbetalning eftersom ägaren eventuellt har gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik och därför troligen kan blir föremål för en framtida regressprocess?
* Om bilägaren misstänker att bilen kommer att förverkas, kan bilägaren då avstå reparation via försäkringsbolaget tills dom faller för att minska risken att man vid en eventuell framtida regressprocess råkar ändå mer illa ut?
* Eller, kan åklagarmyndigheten
beordra "tvångsreparation" via försäkringsbolaget av det beslagtagna fordonet för att säkerställa att det i efterhand kommer att finnas värde nog att bekosta en bråkdel av vad ett beslagtagande och förverkande kostar...?
* Nästan 600 dagar från beslagtagande till dom fallit. Vem skall bära kostnaderna bara för själva uppställningen? I just detta fallet med Ranelid som tilltalad så finns det ju pengar att hämta, och med 40,000.- som dagsbot och 27,500,- i egna advokatkostander så kan det nästan kvitta om det kommer till 6,000, 16,000, eller 26,000,- i bärgning och garagekostnader.
* Men, alla dom som inte betalar ett skvatt i vanliga fall - hur gör man med dem? Dom redan skuldsatta, dom som aldrig kommer att få näsan över ytan. Att lägga sten till börda på några som ändå inte kan betala - är det en likabehandling inför lagen? Är det rättvist?
* Den långa handläggningstiden skapar rent genrellt en situation där den som inte vill betala för sig kan positionera sig till att inte ha några utmätningsbara tillgångar den dag domen faller. Åklagaren får ta över en krockad bil som redan innan olyckan inte representerade ens en bråkdel av vad processen kostat. Vassegod!
* Även om det beslutas om skrotning innan dom fallit, baserat på uppskattat värde för bilen så kommer den som begär skrotningen få betala ur egen budget. Självklart kommer kostnaden att transferreras över på den tilltalade om han döms. Kommer han att betala?
* Kanske måste man i framtiden expressbehandla dessa trafkbrottsmål med beslagtaganden igeom systemet.
Kan man göra det rättssäkert? Varför görs det inte redan nu isf?
* Om Trafikbrottsmål nu behöver expressprocessas genom rättsystemet, vilka andra mål får istället stå tillbaka...?
Detta är bara ett litet skrap på ytan av en lekman kring de frågeställningar som uppstår om man i bred skala skall börja beslagta fordon vid upprepade och allvarliga trafikbrott.
...å då har vi bara tittat på en antagen situation där föraren är ägare till bilen det handlar om.
Lägg till problematiken med lånade bilar, bilmålvakter, leasingbilar, tjänste- och förmånsbilar, lastbilar i yrkesmässig trafik, påstått stulna bilar, fordon registrerade i annat land och rant rant rant...
Hur får man till likhet inför lagen? Hur garanterar man ett rättssäkert förfarande? Vem skall betala?
...och, om Ranelid redan som det är nu hävdar "justitiemord"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17967401.ab?service=print
Till Aftonbladet säger han:
– Det är ett rent justitiemord. Fruktansvärt.
Och fortsätter:
– Vi är inte lika inför lagen. Skriv det.
vad skall då inte hända om man tar hans älskade Jaguar ifrån honom...?
Disclaimer: "Ranelid" är med i min story som en offentlig person vi alla kan relatera till och som vållande till en olycka de flesta har hört talas om. Inte för att jag tycker han förtjänar mer media.