Beslagtagning av hoj - Bra eller dåligt?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Knivlagen är väl ett ypperligt exempel på en lag som kan drabba vem som, helt beroende på dagshumöret hos en ur ordningsmakten.

Helt klart är att människor kommer bli drabbade som inte förtjänar det.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Knivlagen är väl ett ypperligt exempel på en lag som kan drabba vem som, helt beroende på dagshumöret hos en ur ordningsmakten.

Helt klart är att människor kommer bli drabbade som inte förtjänar det.

Tvärtom: Ett ypperligt exempel på en lag som drabbar den som förtjänar det och inte någon annan...

Självklart finns det säkert ett antal rättshaverister och liknande som tycker att bedömningar inte hör hemma i lagstiftning, men här är det själva poängen. Knarkar-Leffe blir av med sin skruvmejsel och lagförd medan vi andra inte drabbas det minsta.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tvärtom: Ett ypperligt exempel på en lag som drabbar den som förtjänar det och inte någon annan...

Självklart finns det säkert ett antal rättshaverister och liknande som tycker att bedömningar inte hör hemma i lagstiftning, men här är det själva poängen. Knarkar-Leffe blir av med sin skruvmejsel och lagförd medan vi andra inte drabbas det minsta.

Så du påstår att bara pundare och kriminella blir åtalade?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det kan säkert tänkas att någon som själv inte anser sig vara pundare eller kriminell också har blivit lagförd. Rättare sagt så känner jag till något fall men då är det å andra sidan känd bråkstake som började käfta och blåljuga när han kört för fort och hade flera knivar öppet i dörrfacket på sin bil... Jag är inte helt säker på att jag tycker att det var oförtjänt att åka dit på det också

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det kan säkert tänkas att någon som själv inte anser sig vara pundare eller kriminell också har blivit lagförd. Rättare sagt så känner jag till något fall men då är det å andra sidan känd bråkstake som började käfta och blåljuga när han kört för fort och hade flera knivar öppet i dörrfacket på sin bil... Jag är inte helt säker på att jag tycker att det var oförtjänt att åka dit på det också

Vilket bevisar att det inte fungerar som tänkt.

Att blåneka gör dig inte till varken pundare eller kriminell.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Att köra för fort gör ju det, definitionsmässigt... :)

Och uppträder man dessutom aggressivt i samband med detta... Tja, otur.

Så jag anser ändå att just knivlagen är ett exempel på just en sådan lagstiftning som inte tillåter buset att flinande slippa ur rättvisans klor. Knivar och andra föremål "ägnade att orsaka kroppsskada" eller vad det nu står kan beslagtas på stubben utan tjorv med åklagare osv.
Vi vill ju kunna ha ett säkert samhälle - sätt åt buset.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton

Så jag anser ändå att just knivlagen är ett exempel på just en sådan lagstiftning som inte tillåter buset att flinande slippa ur rättvisans klor. Knivar och andra föremål "ägnade att orsaka kroppsskada" eller vad det nu står kan beslagtas på stubben utan tjorv med åklagare osv.
Alla pundare som börjat gå runt i utslitna byggarbetarkläder då?
Praxis ger att hantverkare får bära kniv, och hantverkare brukar komma undan med att kika runt överallt, så detta utnyttjas friskt.
Nästa logiska steg blir att förbjuda tandlöshet och arbetskläder?
Själv är jag för att både pundarleffes skruvmejsel och morakniv beslagtas samtidigt som hans sporthoj.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Gick vi precis från att ljuga och käfta till aggressiv.:va

Att köra för fort gör en människa till kriminell menar du, eller pundare kanske?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Gick vi precis från att ljuga och käfta till aggressiv.:va

Att köra för fort gör en människa till kriminell menar du, eller pundare kanske?

Fortkörning är ju faktiskt ett brott. Rejäl fortkörning kan komma att dömas som vårdslöshet i trafik bara på hastighetsöverträdelsen i sig - och för vårdslöshet i trafik finns faktiskt fängelse i straffskalan.

Så - ja: att bli dömd för hastighetsöverträdelse innebär faktiskt att man "blivit kriminell".
Man behöver inte ens hårdra det. Att man sedan inte känner sig speciellt kriminell när man ligger och cruisar i 130 på motorvägen, eller ens efter det att en polisman fått skriva av sig det värsta medans man sitter stilla i baksätet är en annan sak. Per definition som Brooklyn nämnde så är hastighetsöverträdelse verkligen en kriminell handling.

Pundare...? Tja, det är ju speed inblandat där med, så hastighet verkar ju vara den gemensamma nämnaren; roten till allt det onda.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Exempel b är nog rätt ovanligt i dessa sammanhang då begreppet nöd möjligen kan hävdas. Även det kan diskuteras, livshot=ambulans, övrigt taxi, buss, häst eller skateboard motsv.
Gissar att lagen tillämpas för att i första hand få bort så mkt återfallare man kan från vägarna. Kanske ett litet steg på vägen, vad vet jag?
För egen del skulle jag vara ordentligt laglydig efter strike one...

Men säg att någon råkat ut för en olycka eller får stroke eller något annat mindre bra. Man ringer 112 men av någon anledning finns inte någon tillgänglig ambulans i närheten.
Säkert heller inte så vanligt. Men det skulle kunna hända.

Syftet med olika exempel var att det kan hända att det dyker upp situationer i ens liv när trafiklagar inte är ens högsta prioritet. Även om man inte är någon grov kriminell i övrigt.

Sen ville väl trafikverket att det skulle vara extrembeteende om man kör mer än 20km/h för fort med motorcykel?
Så om man blir tagen 2ggr inom 3 års period för att ha kört 21-30km/h för fort skulle de kunna ta hojen?

Kul om någon har en Honda VFR750R (RC30), Kawasaki H2, Yamaha RD500, Honda CBX 1000 eller dylikt och polisen tycker att "sånt här gammalt skrot kan inte vara värt mer än 9000kr" och bestämmer att det ska förverkas.

Jag är medveten om att mina exempel inte är normalfallet.
Jag tror att det finns fall där beslagtagning och förverkan kan vara bra.
Men samtidigt om det görs för lättvindigt så finns det risk att det inte bara drabbar personer som totalt skiter i vilka konsekvenser deras agerande kan ha för andra.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl inte den enskilda polisen som skall värdera utan "Polismyndigheten", dvs det blir oftast rostiga, avställda och obesiktade Ford Mondeo vars värde är närmast negativt...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fortkörning är ju faktiskt ett brott. Rejäl fortkörning kan komma att dömas som vårdslöshet i trafik bara på hastighetsöverträdelsen i sig - och för vårdslöshet i trafik finns faktiskt fängelse i straffskalan.

Så - ja: att bli dömd för hastighetsöverträdelse innebär faktiskt att man "blivit kriminell".
Man behöver inte ens hårdra det. Att man sedan inte känner sig speciellt kriminell när man ligger och cruisar i 130 på motorvägen, eller ens efter det att en polisman fått skriva av sig det värsta medans man sitter stilla i baksätet är en annan sak. Per definition som Brooklyn nämnde så är hastighetsöverträdelse verkligen en kriminell handling.

Pundare...? Tja, det är ju speed inblandat där med, så hastighet verkar ju vara den gemensamma nämnaren; roten till allt det onda.

Att ha begått ett brott gör dig inte till kriminell, eller har ordet genomgått någon form av renässans på senare tiden.:va

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att det är fullt möjligt att diskutera denna fråga ur ett hypotetiskt perspektiv men finns det verkligen någon konkret orsak att måla fan på väggen och utgå från att polisen bara väntar på att få jävlas med folk?
Att det finns olika upplevelser av polisens agerande i olika fall är väl naturligt, men när det gäller lagstiftning som riktar sig specifikt mot målvakts-Nisse, pundar-Leffe och bryt-Bosse så har den ju kommit till JUST för att det skall vara möjligt att agera där det förut inte gick. Poliserna är människor de med och vill för det mesta göra sitt jobb, dvs förhindra brott.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag tror att det är fullt möjligt att diskutera denna fråga ur ett hypotetiskt perspektiv men finns det verkligen någon konkret orsak att måla fan på väggen och utgå från att polisen bara väntar på att få jävlas med folk?
Att det finns olika upplevelser av polisens agerande i olika fall är väl naturligt, men när det gäller lagstiftning som riktar sig specifikt mot målvakts-Nisse, pundar-Leffe och bryt-Bosse så har den ju kommit till JUST för att det skall vara möjligt att agera där det förut inte gick. Poliserna är människor de med och vill för det mesta göra sitt jobb, dvs förhindra brott.

Det finns redan lagar specifikt riktade mot de som begår brott, man borde börja med att tillämpa dom, innan man stiftar nya som riskerar att missbrukas.

En lag skall vara absolut, där skall inte finnas undantag för "vanligt" folk.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Att ha begått ett brott gör dig inte till kriminell, eller har ordet genomgått någon form av renässans på senare tiden.:va

Nej, det är faktiskt så att det är kriminellt att begå brott. Blir man dömd för ett brott så... ...tja, då är man kriminell.

Motsatsordet till kriminell är "laglydig" och, well - det är enkelt att ha på sig ett par glasögon med filter som pekar ut "dom där borta" som kriminella, medans man själv på sin höjd bara "tänjer på regler" eller är "kreativ", "löser problem" eller "vet bäst själv".

Att gemene man inte tycker att hastighetsöverträdelse är speciellt kriminellt är något annat, men kanske kan det stämma till eftertanke att det faktiskt är så som åtskilliga trafikplanerare och trafiksäkerhetsforskare ser på oss som momsar litegrann ibland; som kriminella.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, det är faktiskt så att det är kriminellt att begå brott. Blir man dömd för ett brott så... ...tja, då är man kriminell.

Motsatsordet till kriminell är "laglydig" och, well - det är enkelt att ha på sig ett par glasögon med filter som pekar ut "dom där borta" som kriminella, medans man själv på sin höjd bara "tänjer på regler" eller är "kreativ", "löser problem" eller "vet bäst själv".

Att gemene man inte tycker att hastighetsöverträdelse är speciellt kriminellt är något annat, men kanske kan det stämma till eftertanke att det faktiskt är så som åtskilliga trafikplanerare och trafiksäkerhetsforskare ser på oss som momsar litegrann ibland; som kriminella.

Du blandar inte ihop brottsling med kriminell nu?

Eller menar du att du har ett kriminellt umgänge om dina bekanta åkt dit för fortkörning?

Eller att du har ett kriminellt förflutet om du fastnat i en fartkamera?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ok, nu lägger jag ner det här, hädanefter kommer jag vid eventuella fortkörningsböter kräva att kriminalpolisen tar vid arbetet. Ni vet den som utreder grövre brott, de som iaf tidigare utfördes av kriminella. Men då definitionen numera även innefattar hastighetsöverträdelse bör de ju ta sig tid att även behandla just dessa.

Man får ju naturligtvis använda ord hur man så önskar, men bli då inte förvånad om någon börjar undra om ordet har bytt betydelse.

Nu skall jag sätta mig i soffan och kolla på en kriminalare, nämligen speeders.:3freak

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns redan lagar specifikt riktade mot de som begår brott, man borde börja med att tillämpa dom, innan man stiftar nya som riskerar att missbrukas.

En lag skall vara absolut, där skall inte finnas undantag för "vanligt" folk.

Solen lyser över fattiga & rika. Inför lagen är vi inte lika. Regnet faller över stora & små. Somliga går faktiskt torra ändå.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Såja, då vet vi lite mer:

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Enklare-att-beslagta-fordon/

Det handlar om att polisen i Göteborg tyckte att de nya riktlinjerna i §7 TBL från förra våren var för mesiga, så man satte sig ner och arbetade fram nya.
Barbro Jönsson, chefsjurist hos polisen i Västra Götaland står som författare till denna hårdare skrivning som nu skall tillämpas i just Västra Götaland.

"Barbro Jönsson"...? Oh yes - just den Barbro Jönsson... :fakta

Vi får se om det håller. Utvärdering om ett halvår.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati