Det höggs en helvittes massa på SMC för ett tag sedan, eller hur?
Var är debatten nu när myndigheterna drar upp riktlinjerna för framtiden?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17996022.ab
Var skall gränsen gå?
Vad skall tjäna som grund för att ta en motorcykel i beslag?
Under vilka förutsättningar skall den kunna förverkas...?
Ja, huga... Inser ju att jag gör rätt som inte stödjer denna organisation med medlemskap.
Menkomijenny!
Regeringen vill veta varför polis och åklagare inte använder de instrument som finns, och vill klarlägga vilka regler som gäller och vad som behöver ändras för att det det skall fungera på ett rättsäkert sätt.
...å du börjar basha på SMC. Igen.
Känns inte det väldigt 2013? Eller rent av 2012...?
Kort recap, fritt tolkat:
Myndigheterna kallar till sig SMC och meddelar:
"Det dör för många motorcyklister. Vad skall ni göra åt det?"
"Fel! Antalet motorcyklister som dör sjunker ständigt, trots ökat antal utövare.
Problemet nu är att det dör en massa ickemotorcyklister, som vi aldrig kan påverka.
Dom är inte vårt ansvar, dom är ert ansvar!"
"Eh? Vilka då?"
Och där står vi fortfarande. SMC har listat en hel radda med ickemotorcyklister som fuckar upp vår statistik.
Och det bölas. Helvitte vad det bölas!
Så säg då! Berätta!! Vilkas felbeteende i trafiken skall vi acceptera?
Vilka vansinnesdåd på två hjul skall vi alla kunna ställa oss bakom och säga: "Det är okay" om?
I bottenpotten: Utökade inskränkningar för ALLA som sitter på en MC.
Skall vi vara solidariska med dom som stjäl MC och brassar runt i bostadsområden?
"Det är okay?"
Skall vi vara solidariska med dem som skiter i att ta MC-kort och hellre drar i från snuten när det passar?
"Det är okay?"
Skall vi vara solidariska med dem som inte ens orkar dra på sig något som på avstånd ser ut som en hjälm?
"Det är okay?"
Skall vi vara solidariska med dem som drar runt i warpspeed på de mest befängda ställen?
"Det är okay?"
Eller dom som satsar på
all of the above , höga på piller, pulver och torkade örter dessutom.
"Det är okay?"
...eller är vi villiga att försvara rättigheten att köra hoj någorlunda som vi själva vill, kanske rent av ett decennium till? Just askin'.
Du har chansen nu! Att verkligen komma med något substantiellt. Förklara var du står.
Vad är det som skall gälla i framtiden? Staten har ingen aning! Dom är clueless om inte någon fyller på intrycksbägaren.
Skall det vara three strikes and you're out?'
Skall man kunna köra på fyllan 10 gånger innan bilen förverkas, eller skall det vara kört redan på första?
Är det kanske bra att ett fordon beslagstas under tiden ett allvarligare brott utreds?
Kanske blir det återlämnat om en körkortslös accepterar att skriva in sig på körskola direkt efter det att spärrtiden gått ut? Återlämnas om föraren klarar kortet inom ett år, kanske? Med avdrag för 3 års garagering...
Hur tacklar man problemet med bilmålvakter?
Hur jämställer man rik människa utan körkort i billig bil med ung kille på hoj på avbetalning där hojen är säkerheten, eller är finasierad med 100% lån?
Hur skall man få till någon slags likhet inför lagen...?
Verkligen! Myndigheterna svävar i mörker just nu - och hur skall problematiken med "dubbelbestraffning" vävas in i det framtida trafikbestraffningssystemet?
http://www.svd.se/naringsliv/motor/...ffning-hindrar-atal-for-rattfylla_8802100.svd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17970656.ab
This is you cue! Vad har du att säga? Något konstruktivt som går att använda i framtidens trafiksamhälle?
Visan
"Buhu, dumma SMC tog min spade!" har vi hört ett tag redan - vi kan den.
Det är allvar nu! Vilka instrument skall rättsvårdande myndigheter ha att arbeta med i framtiden?
Vad kan vi acceptera? Vad vill vi
inte skall hända?