Betalar ni Tv-Licens?

Betalar du / någon i ditt hushåll Tv-licens?

• Antal röstningar
    0

Eric

Ny medlem
Gick med
8 May 2003
Hoj
Ingen Just nu
Inte fan gör jag det, då min tv pajade så försökte jag ringa i ett par månader, men medans så var man ju tvungen att betala.
Tid att ringa och fråga har de men inte att svara i telefon.
Jag frågade då om jag skulle vänta 2 månader med att anmäla för att kompensera för det jag betalat då jag ionte hade en tv, tjejen sa nämen så kan du ju inte göra, varför inte , jag korrigerar ju bara så att det blir rätt.
Hon fann ingen förståelse alls i det.

Kyrkan betalar jag gärna skatt till, däremot så vill jag gärna sluta att betala skatt för kungahuset!

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
aldrig att jag pröjsar tv avgiften... men just nu ingår det i mitt andra handskontrakt att ägaren av lägenheten pröjsar den...
Det finns ju några orsaker till att man inte betalar avgiften annars...
1. ser aldrig på svt, sänder bara värdelöst skit.
2. lyssnar aldrig på radio.

så varför ska man betala för något man inte använder sig av???

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
En fråga som jag hoppas att någon ska kunna ge svar på. Har precis öppnat dörren för en licenskille och näst intill blivit osams med karln, vilket är rätt unikt då jag blir riktigt arg bara någon gång om året.

Vad jag blev upprörd på vill jag inte diskutera här, min fråga gäller i stället följande scenario.

Nästa gång det ringer på dörren, och samma licenskille står där.. Lek då med tanken att jag har en tv i vardagsrummet. Och en gammal video. Tänk sedan att jag bjuder in licenskillen när han frågar om mitt tvinnehav. Jag tar med honom till vardagsrummet. Öppnar balkongdörren. Ber honom hålla i den medans jag kopplar ur tv:n. Lyfter tv:n från tv-bänken. Bär ut den och slänger ut den på backen (jag bor på markplan). Går sedan in, hämtar videon och gör samma sak med den.

Sedan säger jag "Nej, jag har ingen tv-mottagare".

Har han laglig rätt att skriva ut en licensavgift ändå? Fast han nu garanterat vet att jag inte har någon tv?

Vill få tyst på hans jobbiga käft nästa gång. Ordentligt.
Och ja, detta är en principsak.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
japp de kan ta betalt i efterhand de rackarna.
Men om du nu åker dit så kan du gömma tv/video nånstans o sen hävda att du inte längre har nån tv-mottagare, då ska du slippa betala.

snart är ändå sånt här över, de stänger ju av det analoga nätet till slut och då får de flesta betala iaf.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jag betalar TV-avgift.
Däremot skenförsäkrar jag alltid mina motorcyklar. Helt och hållet en principsak, jag betalar inte för saker jag inte använder.

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Frågeställningen borde väl egentligen vara följande:

Jag visar för herr inspektör att jag har en tv-mottagare och har haft det i bevisligen totalt 25 sekunder (från och med att jag öppnat dörren till den hamnar ute på backen).

Vilken sorts avgift rör det sig om? För de kan väl inte ta en retroaktiv avgift från och med den dagen jag föddes? Eller är vi i sverige nu..?

Det är jävligt barnsligt men det skulle kännas så skönt att se hans min när han förstår att tv:n åker ut för gott.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
John Holmes skrev:
Jag betalar TV-avgift.
Däremot skenförsäkrar jag alltid mina motorcyklar. Helt och hållet en principsak, jag betalar inte för saker jag inte använder.
Så talar en riktig hedersman :D

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Alternativet "Betalar licens men äger ingen TV" saknade jag bland alternativen! Lånar TV av USA-emigrerad kollega nämligen... (42" monsterburk :rock )
Skulle gärna betala lika mycket till om jag slapp den där j-a reklamen som man matas med i alla kanaler utom SVT's! Men varför bryr jag mig egentligen? Jag tittar kanske 2 timmar på TV i veckan, max!

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
jag betalar tv-avgift för att slippa all äcklig blåblodig tampongreklam och slippa se tjejjer kåta upp sig på schampo i duschen...

hade jag velat sett 3 feta gotlänningar sitta å skrocka om ett jävla TURspel hade jag inte pröjsat en krona.

för att inte tala om de käcka och fräcka snabbpratande söderkiiiiiiisarna som hägrar på NRJ och de andra 106-kåmma-nånting-kanalerna.

TAcka vet jag SVT och p3 för musiken och p4 för sportens skull

allt annat kan dra åt helvete!!!

sluta snika å hjälp till å pröjsa nu, så får vi bättre TV!!!

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag betalar ingen tv-avgift för jag bor fortfarande hemma. Kommer väl att göra det sen för TV4 (+ andra kommersiella kanaler) och dess jäla reklam står mig upp i halsen... Fast piratkort till parabolen är ok *stenhård dubbelmoral* =D

Edit: Hur ska SVT kunna sända bra grejer om massa folk snålar med avgiften?

Last edited:

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Vi lever i en tid då man betalar för det man använder. Alla håller inte med, men det blir ändring på det så småningom. Under tiden så köper jag sånt jag vill ha, och använder det jag får utbyte av. Och ingen ska skälla ut mig för att man antar att jag inte talar sanning. Ingen ska få hota med polisanmälan, höja rösten mot mig, hota på andra sätt eller vara otrevlig, när jag svarat på enkla frågor i dörren till mitt eget hem.

Tanken med Public-service är bra. Men det är marknaden som styr. Så ÄR det.

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Alikzus skrev:
Om det är marknaden som gör att man blir avbruten i tv-tittandet stup i kvarten av reklam vet jag en sak, jag tycker inte om den. Fast det gjorde jag inte innan heller, men ändå.

Korrekt, det är marknaden som avbryter för reklam. Resultatet kommer så småningom bli att marknaden inser att det finns fler som tycker som du, som är beredda att betala för innehållet, utan att bli störda. När marknaden upptäcker att detta behov uppstått, ett behov som kan generera intäkter, så innebär det att du så småningom får det du vill ha. (Med en del kompromisser, givetvis.) Om du är beredd att betala vad det kostar.

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Gör rena betalkanaler av skiten, så kan dom som vill se det hyra en decoder.

Jag är trött på alla telesamtal och brev från kiruna..

JAG HAR INGEN TV!!

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Fredde Meck skrev:

Jag är trött på alla telesamtal och brev från kiruna..

JAG HAR INGEN TV!!

Samma här och vad skulle man ha den till? SH tar ju all tid. :notme

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Jag betalar tv-licens
Jag laddar aldrig ner nått från internet
Jag kör aldrig för fort
Jag går inte mot röd gubbe

(listan kan bli lång)

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Fick besök en gång, men då hade jag naturligtvis skaffat tv:n samma dag och sen sålde jag den 2 dagar senare :1pajas och av-anmälde den.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Tanken bakom public service är väl rätt bra. Att man inte ska ha en stats-styrd tv. Men så funkar det ju inte, utan svt är rätt märkt av en majoritet av gamla 60-70-tals vänstervridna personer.
Jag betalar ingen licensavgift, då jag först och främst inte har någon tv. Jag skulle kunna tänka mig att betala för SR, men någon radiomottagaravgift har vi ju inte. Däremot skulle jag kunna betala svt via pay-per-view, då det produceras en hel del bra program, exempelvis tusenbröder som var en riktigt bra serie.
Men 5kr om dagen, för skitprogram som jag inte är i närheten av att vilja se vill jag inte betala för, så enkelt är det.
Jag väljer exempelvis bort tv polonia från chello-abbonemanget, för jag vill inte betala för deras kanal och vill heller inte se något därifrån..

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...