Betalar ni Tv-Licens?

Betalar du / någon i ditt hushåll Tv-licens?

• Antal röstningar
    0

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
Vet inte om jag missat nåt men, först och främst så anmäler inte tv/radio handlaren längre att du har köpt en TV, det slutade de väl med för 10 år sen. Jag köpte precis en ny TV och det anmäldes inte. Betalar iofs redan licens så det hade ju kvittat, hmm kanske skulle "sälja" TVn. :va

Sen betalar man enbart för att man har TV mottagare, om man bara har en radio och vill lyssna på P3 så behöver man inte betala för det.

Vet inte om de har ändrat lagen ännu, men tidigare kunde man ju ha TV men plocka ur tunern, så man bara kunde se DVD t.ex, så slapp man betala licens, men det var ju snack om att de skulle ändra det.

/Jocke

Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Helt rätt Jockesoft, det är möjligheten att ta emot signalerna som är licensbelagd. Har du ett TV-kort med tuner till din dator så ska du betala licens, likaså om din video har inbyggd tuner (vilken video har inte det?).

Barilla

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Africa Twin
Jag har funderat på att sluta betala tv-avgift för SVT visar ju ändå bara repriser och dom har jag ju redan betalat för... Så det borde räcka med att visa upp en faktura från -98 och förklara... Tror ni att det kommer att funka?

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
McB skrev:
Helt rätt Jockesoft, det är möjligheten att ta emot signalerna som är licensbelagd. Har du ett TV-kort med tuner till din dator så ska du betala licens, likaså om din video har inbyggd tuner (vilken video har inte det?).
Plocka ur tunern ur Videon oxå, så kan man iaf se på Video och DVD utan att behöva betala licens :D

/Jocke

Martin73

Saknar min 929:a
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 400, har haft RD350-86, CBR900RR-96 & CBR929RR-00
jockesoft skrev:
Vet inte om jag missat nåt men, först och främst så anmäler inte tv/radio handlaren längre att du har köpt en TV, det slutade de väl med för 10 år sen. Jag köpte precis en ny TV och det anmäldes inte.

/Jocke

Sist jag köpte TV (Ca 1 år sen) dröjde det inte många dagar innan dom ringde från Radiotjänst. Så nog anmäler dom att du köpt något alltid.
TV-licensen står i min flickväns namn och dom samkör inte sina register fast man ber dom varje gång dom ringer.

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Martin73 skrev:
Sist jag köpte TV (Ca 1 år sen) dröjde det inte många dagar innan dom ringde från Radiotjänst. Så nog anmäler dom att du köpt något alltid.
TV-licensen står i min flickväns namn och dom samkör inte sina register fast man ber dom varje gång dom ringer.
Oki, där ser man. Men jag känner igen det med att de inte riktigt har koll. Varit sambo ett antal år, och med jämna mellanrum så ringer de och vill att min sambo skall betala licensen. Tydligen så nöjer de sig inte med 1 per hushåll :mad:

/Jocke

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hightuned skrev:
Man varför ska jag som aldrig använder skiten betala för att dom ska kunna producera "språka på serbokroatiska" eller "kaffe Norrköping"?. :confused:

Även om du inte tror på det själv just nu - men kultur och kulturhistora är rackarns viktigt - inte bara via den lokala hembygdsföreningen etc. Du skulle behöva se 500 kanaler nonsens (som i USA) ett par år för att riktigt uppskatta Café Norrköping. Mina sista 3 år i USA så lyssnade jag enbart på egna kassettband (med föregående dags "Efter 3" och "P3-Live" inspelat från nätet) eller NPR http://www.npr.org/ i bilen.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Martin73 skrev:

Samkörning av sådana personregister är olagligt.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Barilla skrev:
Jag har funderat på att sluta betala tv-avgift för SVT visar ju ändå bara repriser och dom har jag ju redan betalat för... Så det borde räcka med att visa upp en faktura från -98 och förklara... Tror ni att det kommer att funka?

Fast du har ju eg bara betalat en avgift för att få ha en mottagare, precis som man får betala avgifter för många andra typer av radiosändare/mottagare. Mobiloperatörerna måste ju svjv betala en avgift för sin trafik. Var tror du att de pengarna kommer ifrån? Det kan väl inte vara från abonnemangsavgifter/samtalsavgifter?
Att mycket av pengarna från TV-avgiften går till SVT är en helt annan sak eg.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Det är lite "roligt" att titta på statistiken här. Enl annan statistik (nu kommer jag inte ihåg hur gammal den var, men den var nog ett par år gammal) jag tagit del av betalar ca 90% av de svenska hushållen TV-avgift. Här på sporthoj är det över 50% som inte betalar.

Varför denna stora skillnad om man jämför motorcyklister och "den stora massan"?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
dumbo skrev:
Det är lite "roligt" att titta på statistiken här. Enl annan statistik (nu kommer jag inte ihåg hur gammal den var, men den var nog ett par år gammal) jag tagit del av betalar ca 90% av de svenska hushållen TV-avgift. Här på sporthoj är det över 50% som inte betalar.

Varför denna stora skillnad om man jämför motorcyklister och "den stora massan"?

Vi har kikhål i dörren?

Martin73

Saknar min 929:a
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 400, har haft RD350-86, CBR900RR-96 & CBR929RR-00
valmers skrev:
Samkörning av sådana personregister är olagligt.

En liten notering i samband med hennes personnummer måste ju gå att göra. Dom behöver ju inte köra genom hela sitt register efter folk som bor på samma adress.
Hade sparat ganska många licenskronor om dom hade sluppit att ringa och skicka brev varje gång man flyttar eller köper ny TV/video.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Raggarn skrev:
jag betalar tv-avgift för att slippa all äcklig blåblodig tampongreklam och slippa se tjejjer kåta upp sig på schampo i duschen...

hade jag velat sett 3 feta gotlänningar sitta å skrocka om ett jävla TURspel hade jag inte pröjsat en krona.

för att inte tala om de käcka och fräcka snabbpratande söderkiiiiiiisarna som hägrar på NRJ och de andra 106-kåmma-nånting-kanalerna.

TAcka vet jag SVT och p3 för musiken och p4 för sportens skull

allt annat kan dra åt helvete!!!

sluta snika å hjälp till å pröjsa nu, så får vi bättre TV!!!

:tummenupp

Håller med fullständigt
Lyssnar aldrig på annat än P3
SVT har ju iaf lite kvalitativa program.
sen finns det ju såklart en del bra på de andra kanalerna.

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Hatar Radiotjänst o deras jävla metoder att driva in pengar.. har betalat förr i tiden.. men kommer aldrig göra de mer..

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
oärligt folk som hänger här. :)

jag fick ett nytt brev från radiotjänsten idag.
vilket tjat.. jag har ju ingen tv!

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Betalar inte,har gjort men inte sen jag flyttat!Dom kan ju ändå inte kolla om du har tv!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
jag vägrar, senast jag såg på tv överhuvudtaget måste varit typ förra sommaren. använder tvn till dvd och att se från datorn.

dom fick ju tag på mig då dom var förbi men jag ringde dagen efter och sa att jag sålt tvn och sen så ringde nån för ett tag sen också och tjatade och tjatade. De flesta serier jag sett på svt1 har jag även på dvd och jag tror det är överpris för dom timmarna.

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Nope.. Jag är blind :cool:
(sa det till radiotjänst när dom ringde sist för 2 år sedan, har aldrig hört av dom igen) :yoparty

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...