Nackdelarna med ABS på hoj är väl dessa:
Högre inköpspris på hojen
Högre vikt
Kan inte längre göra stoppies (om man nu bryr sig om det)
Fördelen är att risken att bromsa omkull sig blir mycket mindre.
Samt att man kanske vågar bromsa hårdare.
Visst fan fungerar ABS bra för allt utom grusåka och seriös banåka men att säga att man genom "vetenskaplig forskning" kommit fram till att det skulle rädda 48% av motorcyklisterna är total bullshit....
Varför skulle inte ABS fungera för seriöst banåka?
Bortsett från att regelverk eventuellt skulle kunna hindra det eftersom det då inte blir förarens skicklighet som avgör hur bra inbromsningarna blir i lika stor utsträckning. Så skulle det väl mycket väl kunna fungera bra för snabb banåka, under förutsättning att ABS systemet fungerar tillräckligt bra?
Problemet i så fall är väl bara om hojen blir 10-15kg tyngre, att det i de högre klasserna kan fälla avgörandet till fördel för de hojar utan ABS.
Jag skulle helt klart kunna tänka mig att ha ABS på hoj (under förutsättning att det är ett väl fungerande system). Om jag skulle betala extra för det är jag inte helt säker på. EN CBR 1000 RR 2009 är utanför min prisklass oavsett med eller utan ABS. Kanske om några år.
Däremot anti-sladd, stödhjul och dubbelkommando med körskollärare bakom slipper jag helst